2026-06-04, 02:16
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Du är en nyttig idiot och ett offer för religiös fanatisism. Pengar är en världsreligion som de styrande använder för att förslava dig. Vakna och inse att "fiat valuta" saknar värde och är en bluff.

Vad handlar du med då, löv?
Citera
2026-06-04, 02:21
Medlem
Naer-Matarons avatar
Måste vara något slags dåligt skämt?
Citera
2026-06-04, 02:39
Medlem
AlanGarners avatar
1 Nej, inte justerat för inflation, annars hade de skrivit ut det.

2. Du kan räkna ut ränta per månad med informationen i frågan, men det behövs inte eftersom frågan handlar om ett år.

3. Nej, generellt sett är en fond alltid en säkrare placering än en enskild aktie eftersom risken sjunker med diversifiering.

Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Justerat för inflation? Se fråga 2.

Ränta per månad?

Beror ju på vilket bolag och vilken fond. Tror nog att Investor eller SEB är väldigt trygga papper med högre avkastning än de flesta fonder.
Citera
2026-06-04, 02:44
Medlem
AlanGarners avatar
1. Mer än 102 kr (exakt 100kr * 1.02^5)
2. Mindre än idag (100kr*1,01*(1/1.02))
3. Falskt, risken är mindre i en diversifierad fond med flera aktier.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Såg ett klipp på EFN med "Magda" (Lyxfällan). Enligt en pågående studie från Lunds Universitet där man frågar 18-29-åringar nedan tre frågor är det bara 20% som har alla rätt. Män är betydligt bättre än kvinnor men tråkigt nog säger Magda inget om den fördelningen men vem är förvånad?

De tre frågorna är:

1) Du har 100 kr på ett sparkonto och räntan är 2% per år. Om du låter pengarna ligga kvar i fem år, hur mycket pengar har du?
a) Mer än 102 kr
b) Prick 102 kr
c) Mindre än 102 kr

2) Anta att räntan på ditt konto är 1% och inflationen är 2% per år. Efter ett år, hur mycket kommer du att kunna köpa för pengarna på kontot?
a) Mer än idag
b) Exakt lika mycket
c) Mindre än idag

3) Att köpa aktier i ett bolag ger vanligtvis en tryggare avkastning än en fond med flera olika aktier.
a) Sant
b) Falskt
c) Vet ej

80% av våra unga vuxna klarar alltså inte av att svara korrekt på samtliga dessa - i mitt tycke extremt enkla och grundläggande, tre frågor. Det får mig att undra vad vi har skolan till. Det måste vara en enormt misslyckande för både skola och föräldrar. Frågan är hur många 30-40, 50-60-åringar som skulle klara av samtliga. Förhoppningsvis fler än 20% men frågan är, skulle ens hälften göra det?

Klippet ifall någon vill se det själv.
https://www.youtube.com/watch?v=Xy4qT9c4GBw

// CC
Citera
2026-06-04, 02:52
Medlem
Just när det gäller lyxfällan, är det en sak jag reagerat på..nästan alla oavsett ålder har inte en susning om hur mycket de går back. De står där vid tavlan när de visas sina inkomster och utgifter och får till slut sedlar för täcka upp på tavlan när deras egna pengar är slut. Ok om de trott jag går back 7000 men det visar sig vara 8500kr/månad. Men nehe då. Man ser ju det ofta skiljer 5-15 tusen mer än de trott. Ibland t o m mer. Det förstår jag inte. Jag vet t ex att mina utgifter är mellan 23-27 t per månad. Kan nästan inte gå under 22, likaså över 27.
Det är ganska otroligt man inte fattar sina inkomster och utgifter. En bra regel man kan ha: lån endast till bostad och nödvändigt transportmedel, resten på 3 mån avbetalning utan avgifter/ 30 dagar uppskjuten räkning Klarna. Hade de flesta det tänket, så skulle de flesta gå runt.
Ser också i min omgivning att många just inte kan räkna ränta. T ex att de inte fattar att de betalar 200kr avbetalning och 600kr ränta varje månad, å skulden är nästan densamma efter 2 år. Liksom åh jag har betalat så mycket men ingenting händer. Tacka F för det!
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-06-04 kl. 02:56.
Citera
2026-06-04, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Justerat för inflation? Se fråga 2.

Ränta per månad?

Beror ju på vilket bolag och vilken fond. Tror nog att Investor eller SEB är väldigt trygga papper med högre avkastning än de flesta fonder.

Har du autism? Eftersom du inte bara läser och accepterar frågorna för vad som faktiskt står utan börjar fundera om saker som inte står.
Du ska bara utgå från det som faktiskt står i frågan. Inget annat, oavsett hur logiska, ologiska eller verklighetsförankrade/inte som de är. Lägg inte till info, ta inte bort något. Bara läs.
Citera
2026-06-04, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

En ganska dum fråga, då det finns både investmentbolag och osäkra fonder. Men visst, frågan har med "vanligtvis".

En gissning är väl att man kanske tänker en random aktie vs en random fond, och därmed inser att fonder innehåller x antal aktier och är därmed stabilare än en enskild aktie.

Frågan gäller nog generellt snarare än enskilda alternativ.
Citera
2026-06-04, 05:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Poängen är att du förstår matematik på grundskolenivå, klarar du inte av att tämligen direkt förstå vad svaren är på frågorna 1-2 så brister det i kunskap.
Fråga 3 är allmänbildning.
Kan dock lägga in att jag hade två kollegor när jag jobbade på bank som inte fixade frågan om 100 kr sjunker i värde med 5 % år 1 och sedan stiger i värde igen med 5 % år 2, är värdet då mer, mindre eller oförändrat sett till vad du startade med.
Båda är hyfsat höga chefer inom.en storbank resp ett försäkringsbolag idag och hade pluggat ekonomi på högskolenivå.

Skrämmande får man ändå säga men inte förvånande.
Har en kompis som utbildar ekonomer på universitetsnivå och med det han berättar så blir jag ändå inte förvånad för vissa av dagens elever ligger på en riktgt låg nivå idag.
Citera
2026-06-04, 07:05
Medlem
Citat:
Du är en nyttig idiot och ett offer för religiös fanatisism. Pengar är en världsreligion som de styrande använder för att förslava dig. Vakna och inse att "fiat valuta" saknar värde och är en bluff.
Så du har alltså noll i besparingar och förmögenhet, frågan är varför du skriver på ett ekonomiskt forum 🤔
Citera
2026-06-04, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag är alltid skeptisk till såna här undersökningar med dessa låga resultat hur man genomfört undersökningen i princip alla i min närhet skulle svara rätt på dessa tre frågor och jag kommer från ett typiskt medelklassonråde där de flesta är "arbetare".
Alla i min närhet skulle även de svara rätt så inte heller jag tror på denna ”undersökning”
Citera
2026-06-04, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Poängen är att du förstår matematik på grundskolenivå, klarar du inte av att tämligen direkt förstå vad svaren är på frågorna 1-2 så brister det i kunskap.
Fråga 3 är allmänbildning.
Kan dock lägga in att jag hade två kollegor när jag jobbade på bank som inte fixade frågan om 100 kr sjunker i värde med 5 % år 1 och sedan stiger i värde igen med 5 % år 2, är värdet då mer, mindre eller oförändrat sett till vad du startade med.
Båda är hyfsat höga chefer inom.en storbank resp ett försäkringsbolag idag och hade pluggat ekonomi på högskolenivå.
Hoppas jag inte är kund hos denna bank och försäkringsbolag
Citera
2026-06-04, 07:08
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Okej, så du är en nyttig idiot och springpojke i pyramidspelet men med hjärngymnastik så inbillar du dig att du "spelar spelet" och därmed har en chans att "vinna".

Protip: du kommer aldrig att bli miljadär, spelet är riggat emot dig och du kommer alltid att vara närmare än hemlös än dina härskare.

Har ingen ambition att bli miljardär däremot att ha tillräckligt för att göra vad jag vill, när jag vill utifrån hur jag är som person. Vad gäller nyttig idiot verkar inte du direkt lycklig. Jag är hellre en lycklig idiot än en olycklig - ja, vad du nu är för något...

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in