Citat:
Ursprungligen postat av
Starberries
Anarkism klassar jag som en politisk ideologi. Det anser jag vara något helt annat. Det handlar inte om tro på samman sätt som religion. All sorts religion är en trosuppfattning enligt mig. Det baseras på tro, inte fakta. Fakta är fakta, och ska egentligen inte vara öppet för diverse olika tolkningar och bedömningar om vad som är acceptabelt. Det kallas alternativa fakta’ (och i vissa fall tex förintelseförnekelse, konspirationsteorier eller något annat) om man inte har samma syn på den vanliga obestridda faktan. Man brukar inte säga fakta eller alternativ fakta eller liknande när det gäller religion dock, däremot jämförs religion ofta med vetenskapen (som är mer fokuserat på just fakta).
Normen behöver inte förklara sig, bara det avvikande behöver förklara sig. Det är ett klassiskt osynligt maktutövande.
Här klassas ateism som det 'neutrala', det som 'bara är en avsaknad' av något, och därför behövs inga argument för det. Enbart kristendom behöver argument, eftersom det är då en avvikelse från det uppenbara.
Så har mänsklig psykologi fungerat i alla tider, inom alla områden, politik också. Den som tillhör normen ser det inte, den som står utanför normen ser det väldigt tydligt.