2026-06-03, 21:51
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Jag funderar på att går ur nu faktiskt. Jag förstår inte riktigt hur det nya systemet fungerar. Dom baserar ju allt på inkomst, även dagarna.

Om jag förstått det rätt så får jag ju fan mer om jag har aktivitetsersättning än akassa. Det är ju helt sinnessjukt. Hoppas jag uppfattat det hela fel.

Du får 80% av din inkomst om du uppfyller kraven.
Citera
2026-06-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Du får 80% av din inkomst om du uppfyller kraven.
Riktigt så enkelt verkar det inte vara. Jag hamnar på 60%. Och som sagt räknar dom ju lön nu inte dagar. Livet som vikarie är inte vidare kul men är där nu iaf.

Det jag inte förstår är om jag jobbar och tjänar ihop säg 10000 kr så får jag bara 1 eller 2000 av A kassan medans om jag hade aktivitetsstöd hade jag fått 6,7000. Detta låter ju orimligt.
Citera
2026-06-04, 00:02
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Riktigt så enkelt verkar det inte vara. Jag hamnar på 60%. Och som sagt räknar dom ju lön nu inte dagar. Livet som vikarie är inte vidare kul men är där nu iaf.

Det jag inte förstår är om jag jobbar och tjänar ihop säg 10000 kr så får jag bara 1 eller 2000 av A kassan medans om jag hade aktivitetsstöd hade jag fått 6,7000. Detta låter ju orimligt.

om du får bara 60% då har du inte varit medlem i din akassa på minst 12 månader då det är nya regler nu som sagt.
Citera
2026-06-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Så glad att jag gick ur a-kassan 5+ år sedan. Med de pengar jag sparat på att inte betala för den skiten agerar jag nu som min egna a-kassa. Och det är noll väntetid 😇

Så du har på 5 år, sparat vad? Kanske ca 12k? Du får mer på en månad ifrån a-kassan om du har jobbat heltid. Du blandar inte ihop facket med a-kassan? A-kassan må inte vara perfekt precis, men det är ändå en given och billig försäkring för de flesta.
Citera
2026-06-08, 23:36
Medlem
Citat:

Hur är 1-2k 60% av 10k? Hursomhelst så kan du mig veterligen aldrig få mindre än minibeloppet så länge du deltar i statens program.
Citera
2026-06-09, 10:42
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Så du har på 5 år, sparat vad? Kanske ca 12k? Du får mer på en månad ifrån a-kassan om du har jobbat heltid. Du blandar inte ihop facket med a-kassan? A-kassan må inte vara perfekt precis, men det är ändå en given och billig försäkring för de flesta.

Känns skönt att inte vara beroende av någon annan än en själv 🤗
Citera
2026-06-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Känns skönt att inte vara beroende av någon annan än en själv 🤗

Tror inte de hundralapparna per månad du spara på att inte ha akassan är avgörande för det.
Citera
2026-06-12, 20:15
Medlem
Fick sparken från jobbet, personliga skäl påstår narcisisten till chef.
Men ok, för mycket frånvaro, jag orkade inte med honom. Jag klagar inte, men A-kassan. Kan de ens förstå Svenska, dessa handläggare?

Jag skickade in arbetsgivarintyg, samt bekräftelse på att jag är uppsagd, underskrivet, men först blev jag avstängd 45 dagar pga frånvaron. Ok, jag köpte det. Men sedan en månad till för att jag sagt upp mej, vilket jag ju inte gjort. Jag fick sparken direkt, utan vidare.

Så, de jävlarna verkar ha massuppfittat eller inte kunnat läsa ett avtal på Svenska.
Va fan gör jag nu? Jag skickade intyget igen, men inget svar.
3 månader nu utan ersättning, trots att jag jobbsökt.
Citera
2026-06-12, 21:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Men ok, för mycket frånvaro, jag orkade inte med honom. Jag klagar inte, men A-kassan. Kan de ens förstå Svenska, dessa handläggare?

Jag skickade in arbetsgivarintyg, samt bekräftelse på att jag är uppsagd, underskrivet, men först blev jag avstängd 45 dagar pga frånvaron. Ok, jag köpte det. Men sedan en månad till för att jag sagt upp mej, vilket jag ju inte gjort. Jag fick sparken direkt, utan vidare.

Så, de jävlarna verkar ha massuppfittat eller inte kunnat läsa ett avtal på Svenska.
Och vilken är din fråga till oss här på forumet?
Citera
2026-06-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Och vilken är din fråga till oss här på forumet?
Varför kan de inte läsa Svenska, och hur får man de att inte försöka med alla medel att slippa betala ut ersättning?

Saken är den alltså. Jag har förvärvsarbetat i 41 år, och aldrig behövt dem. Förrän nu!

Är deras ord lag, eller kan jag överklaga?
De har ju bevisligen begått ett misstag, men jag litar inte på dem.
Citera
2026-06-12, 22:03
Medlem
Citat:
Varför kan de inte läsa Svenska, och hur får man de att inte försöka med alla medel att slippa betala ut ersättning?

Saken är den alltså. Jag har förvärvsarbetat i 41 år, och aldrig behövt dem. Förrän nu!

Är deras ord lag, eller kan jag överklaga?
De har ju bevisligen begått ett misstag, men jag litar inte på dem.
Ring dem på måndag.
Citera
2026-06-12, 22:38
Medlem
Citat:

Mycket olovlig frånvaro, kan leda till uppsägning ja, om det är sjukfrånvaro så har de däremot i normala fall inte rätt att säga upp dig, och då tycker jag du borde ha tagit upp det med facket.

Jag vet inte dina omständigheter, men 3 månader är det i normala fall inte även om du har sagt upp dig själv. Ja du skriver att du har sökt, men det låter ändå som de har några problem med dina aktivitetsrapporter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in