Dagens smink är ju inte vitt bly eller belladonnadroppar. D.v.s. det förstör inte huden om man bara gör rent ordentligt på kvällen och låter huden andas emellan. Själv har jag dock aldrig använt några täckande krämer (behöver inte det, jag har helt felfri hy med fin färg), jag använder faktiskt inte ens fuktighetskräm, men ögonmake använder jag ju ibland och mer sällan även läppstift.
Men visst är det så att kvinnor kan göra mer av sitt utseende än män med hjälp av smink. Att markera ögonen och läpparna gör STOR skillnad för en kvinnas skönhet. En man som gör det däremot ser bara fjollig ut - möjligen kan det fungera på teaterscenen för att det liksom ingår där.
Å andra sidan har män den fantastiska möjligheten att förbättra sin attraktivitet genom träning, som kvinnor inte har. Det kan nästan inte bli för mycket muskalutur (så länge som den är naturlig och inte anabol-inducerad), ju mer desto attraktivare uppfattas mannen som. En kvinna däremot, kan bara förbättra sitt utseende till en viss gräns genom att träna, sedan börjar det gå åt andra hållet för att hon blir för maskulin i kroppen i stället. När en kvinna nått den gräns för en attraktiv kropp som går att åstadkomma genom träning (typ fått bort överskottsfettet och tonat till kroppen lagom mycket), så återstår bara ingrepp som att operera brösten och baken. Och sådant innebär risker samt är mycket dyrt (jämfört med ett gymkort eller ett årskort på simhallen).
Så jag skulle säga att det står 1-1 mellan könen, när det kommer till det här!