2026-06-03, 13:10
  #13
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolzuran
Jag undrar varför detta med att mödrar avlivar sina ovärdiga ungar för egen "vinning". Att istället typ adoptera bort barnet verkar som ett bättre alternativ, eller? Mod får gärna flytta ämnet. Diskutera nu!
Varför är det tillåtet att mörda djur för att äta, när man kan äta grönsaker?
2026-06-03, 13:17
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolzuran
Jag undrar varför detta med att mödrar avlivar sina ovärdiga ungar för egen "vinning". Att istället typ adoptera bort barnet verkar som ett bättre alternativ, eller? Mod får gärna flytta ämnet. Diskutera nu!
Abort är ett medicinskt ingrepp som inte utförs av fostrets moder. Acceptansen grundas i att ett fosters liv ej betraktas motsvara en förlöst människas.
2026-06-03, 13:35
  #15
Avstängd
För att ungen varken vet eller förstår nåt.
Jag önskar jag blitt aborterad.
Jag hatar mänskligheten, samhället och världen.
2026-06-03, 13:35
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Abort är mord, hur man än vänder och vrider och vänder på det. Om än ett mord som accepteras generellt i västvärlden. Men nog fan är det mord. Det förstår alla som har barn.

Man ska inte ge sig in i leken om man inte leken kan tåla. Alla som har sex vet att det finns risk för graviditet.

Om barnet fick välja så blir det helt säkert hellre bortlämnat och adopterat av någon som vill ha barn, än mördat på ett brutalt sätt.

Har ni sett såna videor om hur en skrapning går till? För att kunna få ut barnet, så måste man slita det i stycken, en lem i taget. Barnet försöker dodga och undkomma tängerna, men det finns ju som bekant ingenstans att fly. Barnet är medvetet och känner smärta under hela mordet.

Sen är det ju det där med våldtäkt och incest. Det kan man haja. Men även om det är tufft att föda ett barn som är barn till ens våldtäktsman, så är det samtidigt inte det lilla barnets fel. Två fel gör inte ett rätt. Bättre att lämna bort barnet då.

I din värld så är det mord.
Det betyder inte att alla andra anser det.

Som jag skrev innan så har ALLA en gräns för vad de anser är mord, och en gräns för när de anser att en spermie och ett ägg blir till ett barn.

Är det före befruktningen?
Det är inte många som anser det (kanske helt befängt i dina ögon, vad vet jag)

Är det vid, direkt efter befruktningen?

Är det vid vecka 2-12?

Eller när drar man gränsen?

För alla har sina egna gränser för vad som gäller, högst godtyckligt.
2026-06-03, 13:36
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Har du en länk till en sådan video?



Tänk följande hypotetiska scenario för att analysera moralen här. Någon kidnappar dig och en till person och kopplar ihop era kroppar med en massa slangar. Den andre personen är helt beroende av dig för sin överlevnad. Kidnapparen berättar för dig att du kan ta dig fri precis när du vill och gå därifrån utan några som helst konsekvenser, men om du väljer det så kommer den andre personen att dö. Kidnapparen säger också att om du väntar nio månader så kommer han koppla loss er så att ni båda överlever och kan fortsätta leva era liv.

Vore det ok för dig att gå därifrån direkt, eller tycker du att du bör stanna?

Om du tycker att du bör stanna, finns det någon tidsgräns där du tycker att det vore ok att låta den andre dö? Tio år?
Jag försökte hitta en länk, men såna videor verkar mer eller mindre skrubbade från internet. Lite förvånande, men inte så mycket när man tänker på det.

Det finns en ganska känd dokumentär som jag såg, som visade hur ett foster slits i stycken och försöker ta sig bort från tänger trots att barnet förlorat en arm och ett ben. Sen måste det krossas så att det går att suga/dra ut. Barnet lever och har forfarande hjärtslag när huvudet mosas.

Jag personligen skulle inte koppla loss mig om jag visste att jag dödade en annan människa; varken inom eller utanför en en mage. Det vore inte okej att gå därifrån direkt, och inte heller så länge jag lever. Men jag har barn, så jag vet att ett litet barn i magen är en levande människa som växer upp.

I ditt hypotetiska scenario så kidnappas jag. Så kan jag se det om det är våldtäkt, men inte om det är en sexuell relation med samtycke. Risken att bli gravid finns, och alla vet det.

Har du barn?
__________________
Senast redigerad av CountBuster 2026-06-03 kl. 13:44.
2026-06-03, 13:44
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
I din värld så är det mord.
Det betyder inte att alla andra anser det.

Som jag skrev innan så har ALLA en gräns för vad de anser är mord, och en gräns för när de anser att en spermie och ett ägg blir till ett barn.

Är det före befruktningen?
Det är inte många som anser det (kanske helt befängt i dina ögon, vad vet jag)

Är det vid, direkt efter befruktningen?

Är det vid vecka 2-12?

Eller när drar man gränsen?

För alla har sina egna gränser för vad som gäller, högst godtyckligt.
Sure. Spermier lever ju också, så visst, det är lite av ett mord att runka. Men å andra sidan, så dör dem ändå om man inte får utlösning. Miljoner spermier dör där bara en lyckas nå ägget. Men så kan man inte tänka. Då måste man tänka på alla kvalster som dör bara man sätter sig ner.

Så snart ägget har befruktats så ÄR det ett liv. Och det livet släcker man, antingen genast med gift, eller senare genom att slita det i stycken och skrapa ut det. Om man vill kalla det mord eller inte, är irrelevant. Man dödar ett liv. Sen får man rättfärdiga det hur man vill, men resultatet är detsamma. Det finns ett liv, sen finns det inte. Det spelar inte roll hur många veckor som gått sedan spermien är inne i ägget.

Du kanske har sett videor när en spermie befruktar ett ägg? Det blir en liten flash/blixt. Från och med det anser jag att det är ett människoliv.

Jag tycker att kvinnor ska ha rätt till abort. Men jag kan inte längre lura mig själv att det inte är det mord på ett barn i sitt mest försvarslösa tillstånd. För det är det. Hur man än resonerar om saken.

Har du barn själv?
2026-06-03, 13:52
  #19
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Varför är det tillåtet att mörda djur för att äta, när man kan äta grönsaker?
Varför äta grönsaker som oxå har känslor..

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaxter-bade-pratar-och-kanner
2026-06-03, 13:52
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Sure. Spermier lever ju också, så visst, det är lite av ett mord att runka. Men å andra sidan, så dör dem ändå om man inte får utlösning. Miljoner spermier dör där bara en lyckas nå ägget. Men så kan man inte tänka. Då måste man tänka på alla kvalster som dör bara man sätter sig ner.

Så snart ägget har befruktats så ÄR det ett liv. Och det livet släcker man, antingen genast med gift, eller senare genom att slita det i stycken och skrapa ut det. Om man vill kalla det mord eller inte, är irrelevant. Man dödar ett liv. Sen får man rättfärdiga det hur man vill, men resultatet är detsamma. Det finns ett liv, sen finns det inte. Det spelar inte roll hur många veckor som gått sedan spermien är inne i ägget.

Du kanske har sett videor när en spermie befruktar ett ägg? Det blir en liten flash/blixt. Från och med det anser jag att det är ett människoliv.

Jag tycker att kvinnor ska ha rätt till abort. Men jag kan inte längre lura mig själv att det inte är det mord på ett barn i sitt mest försvarslösa tillstånd. För det är det. Hur man än resonerar om saken.

Har du barn själv?

Jag har varit på utställningen Body Worlds (som varit i Sverige för ganska längesen).
Där ställs kroppen ut på olika sätt, även organ, riktiga delar.
Men även foster i olika stadier.
Makabert men väääldigt intressant!

Det finns kanske ett liv direkt vid befruktning som du säger, men det är inget liv som klarar sig på egen hand.

Har inga egna barn, har dock varit med och tagit beslutet om abort en gång.
Det var inget enkelt beslut.
2026-06-03, 13:55
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Varför äta grönsaker som oxå har känslor..

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaxter-bade-pratar-och-kanner

Ja, det här går att applicera på alla former av liv.

Veganer har bara en annan moralisk gräns än vad Carnivorer har. Det är den enda skillnaden.

Istället så borde man se sig om hur djurlivet och världen fungerar.
Alla äter (mördar) alla, på något sätt.
2026-06-03, 14:00
  #22
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Har inga egna barn, har dock varit med och tagit beslutet om abort en gång.
Det var inget enkelt beslut.

Det är samma beslutsångest varje gång man ska dra en runk. Men nu kör jag NoFap och slipper det mörkret
2026-06-03, 14:03
  #23
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja, det här går att applicera på alla former av liv.

Veganer har bara en annan moralisk gräns än vad Carnivorer har. Det är den enda skillnaden.

Istället så borde man se sig om hur djurlivet och världen fungerar.
Alla äter (mördar) alla, på något sätt.
Så sant. The circle of life 🙂
2026-06-03, 14:10
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinDaAzz
Det är samma beslutsångest varje gång man ska dra en runk. Men nu kör jag NoFap och slipper det mörkret

Så du mördar dom långsamt istället?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in