2026-06-02, 19:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Ingen mäklare, så du tänker också klara av den juridiska biten vid avtalsskrivandet på egen hand?
Mäklarna tar 20 000 för bara skrivjobbet.
Citera
2026-06-02, 21:22
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jo, men det gäller ju bara handpenningen 10% som rullas tillbaka om man inte accepteras som medlem, inte hela beloppet som ju betalas på tillträdesdagen med en avräkning från mäklaren. Jag har köpt eller sålt 4 lägenheter senaste året.

En köpare utan bankkontakter eller fast lön accepteras troligen inte av några vanliga svenska BRF.

Med tanke på det belopp som TS skriver (6000 dollar om jag tolkar det rätt) så är detta högst troligen inte en BR utan ett svart hyreskontrakt.

// CC
Citera
2026-06-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luppilajnen
Jag har försökt sälja min lägenhet ett tag, utan mäklare. I helgen kom en familj och kollade på den. Pappan förklarade att de ville betala i amerikanska dollar och att han och hans fru bara kunde växla 3000$ var och att jag då skulle växla resten, vilket jag var lite skeptisk till men sa att jag skulle kolla upp hur det funkar. Senare på lördagskvällen skrev han att banken var stängd (såklart, då det är helg) men att de erbjuder hela summan i dollar. Det här låter krångligt för mig men vill bara bli av med lägenheten. Jag behöver ju såklart inte pengarna redan samma dag så tyckte det var märkligt att direkt skriva att det inte går att växla samma kväll? Om jag skulle gå med på det här, hur funkar det och är det något shady de försöker med?

Svarta pengar?
Citera
2026-06-03, 08:13
Medlem
Berias avatar
Citat:
Vet inte vilket folk som är kaozare, dessa var sydamerikaner.
Jag tyckte att det var ambitiöst att åka runt på lägenhetsvisning med sina barn för att scamma någon, men det är kanske det som är tanken.

Jag har i alla fall skrivit till mannen att jag inte kommer växla in några pengar.

Jag hade inte rört det där alls.

Inte för att dollar eller cash i sig är skumt, utan för att hela upplägget är skumt. Köparen vill alltså betala i dollar, kan eller vill bara växla en mindre del själv, och resten ska du ta hand om. Då är du plötsligt inte säljare av en bostadsrätt längre, utan valutaväxlare, bankkontroll och eventuell målvakt. Grattis, ungefär.

Du kan ju själv kolla vad FMI skriver om just kontanter och betalningssätt som underlättar anonymitet som varningsflaggor vid bostadsaffärer:
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/penningtvatt/kundkannedom/

Finanspolisen har dessutom en hel rapport om penningtvätt via fastigheter, inklusive bostadsrätter:
https://polisen.se/SysSiteAssets/dokument/finanspolisen/rapporter/penningtvatt-via-fastigheter.pdf

FMF skriver också rätt tydligt att pengar från utlandet kräver mer kontroll och att betalning bör ske spårbart via bank, inte genom kontanter eller andra upplägg där ursprunget blir luddigt:
https://fmf.se/wp-content/uploads/2025/11/Nar-koparen-vill-betala-med-pengar-fran-utlandet.pdf

Så nej. Ingen dollarbunt. Ingen privat växling. Inga kontanter. Inget "banken är stängd men vi kan lösa det nu".

Om du tar emot kontanter i ett upplägg du redan själv tycker luktar skumt, då har du frivilligt klivit in i riskzonen. Beslag, förverkande, bankstrul, brottsmisstanke, böter och i värre fall fängelse finns faktiskt på kartan. För en lägenhet på drygt 100 000 kr? Fullständigt vansinne.

Vill de köpa så får de betala i SEK, från eget konto, med spårbar banköverföring och rimligt underlag på var pengarna kommer ifrån. Klarar de inte det så är det inte en legit affär utan ett problem de försöker flytta över till dig. Det är inte krångligare än så.
Citera
2026-06-03, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Med tanke på det belopp som TS skriver (6000 dollar om jag tolkar det rätt) så är detta högst troligen inte en BR utan ett svart hyreskontrakt.

// CC

De sa att de bara kunde växla in 6000$ själva och jag skulle växla resten, totalt 10k$. Det är en bostadsrätt, alla bor inte i Stockholm.
Citera
2026-06-03, 08:36
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75

// CC

Det allra mest troliga är att du inte vet vad du pratar om.

Vet du överhuvudtaget något om hur handel med svarta hyreskontrakt går till?

Har du någon som helst aning om vad ett svart hyreskontrakt kostar i olika delar av Sverige?

Har du någon aning om vad bostadsrätter kostar i olika delar av Sverige?
Senast redigerad av trottwell 2026-06-03 kl. 09:02.
Citera
2026-06-03, 09:33
Medlem
Citat:
Jag har försökt sälja min lägenhet ett tag, utan mäklare. I helgen kom en familj och kollade på den. Pappan förklarade att de ville betala i amerikanska dollar och att han och hans fru bara kunde växla 3000$ var och att jag då skulle växla resten, vilket jag var lite skeptisk till men sa att jag skulle kolla upp hur det funkar. Senare på lördagskvällen skrev han att banken var stängd (såklart, då det är helg) men att de erbjuder hela summan i dollar. Det här låter krångligt för mig men vill bara bli av med lägenheten. Jag behöver ju såklart inte pengarna redan samma dag så tyckte det var märkligt att direkt skriva att det inte går att växla samma kväll? Om jag skulle gå med på det här, hur funkar det och är det något shady de försöker med?

Så här går det inte till att sälja en bostadsrätt. Eller är det en HR du ska sälja svart?
Citera
2026-06-03, 10:03
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:
De sa att de bara kunde växla in 6000$ själva och jag skulle växla resten, totalt 10k$. Det är en bostadsrätt, alla bor inte i Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så här går det inte till att sälja en bostadsrätt. Eller är det en HR du ska sälja svart?

Vad menar du?

TS vill sälja sin bostadsrätt utan att anlita en fastighetsmäklare.
Senast redigerad av trottwell 2026-06-03 kl. 10:22.
Citera
2026-06-03, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad menar du?

TS vill sälja sin bostadsrätt utan att anlita en fastighetsmäklare.

Någon kom och tittade, skrev på och skulle betala hela köpeskillingen omgående på lördagskvällen?

Var styrelsen med samtidigt på kvällen och godkände medlemsansökan på stående fot? Skulle de flytta in på söndagen?

Nej, man skriver kontrakt och betalar handpenning, gör medlemsansökan och sedan när allt är klart och det är dags för tillträde betalar man köpeskillingen.
Citera
2026-06-03, 10:15
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Någon kom och tittade, skrev på och skulle betala hela köpeskillingen omgående på lördagskvällen?

Var styrelsen med samtidigt på kvällen och godkände medlemsansökan på stående fot? Skulle de flytta in på söndagen?

Nej, man skriver kontrakt och betalar handpenning, gör medlemsansökan och sedan när allt är klart och det är dags för tillträde betalar man köpeskillingen.

Var i tråden framgår det att det har gått till på det sätt som du beskriver?
Citera
2026-06-03, 10:23
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man kan inte köpa en BR utan att föreningen först accepterar köparen. Det är ju inte en lägenhet man köper i en BR, det är en andel i föreningen. Skrivet på fyllan?

Hur gick det med ditt loophole, om att starta ett dagis och ta in alla pengar? Från föräldrar som ska överlämna sina älskade barn i din vård fast du saknar kunskap och erfarenhet och lokaler...

Det är bara du som svamlar om bostadsrättsföreningar, inte TS. Har du hört talas om ägarlägenheter?

/AI
Citera
2026-06-03, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Var i tråden framgår det att det har gått till på det sätt som du beskriver?

Får backa här. Verkar som.det bara var köparen som ville att allt skulle gå på stört, antagligen för att denne inte vet hur det fungerar.
Säljaren hade inte bråttom att få pengarna.
Senast redigerad av Engineer 2026-06-03 kl. 10:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in