2026-06-02, 16:00
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Haha vilken trolltråd- Man kan ju inte sälja BR-lägenheter vips utan t.ex måste den som köper först godkännas som medlem av föreningen. Man kan inte alls sälja HR, det är omöjligt att ta över ett kontrakt.

Naturligtvis åker man dit för penningtvättsbrott så fort man behöver växla in pengarna på bank. Polisen tar pengarna och du får aldrig tillbaka dem om du inte kan bevisa varifrån de kom.

Jag skulle sälja min villa i Danderyd kring på 1998 för 2.5Mkr. Mäklaren sa att en köpare, pizzagubbe, ville betale med 10-lappar, en hel plastpåse full. Jag tackade nej, men det hade annars gått att lösa på den tinden innan penningstvätts-lagen. man kunde gå med en plastpåse tior till banken och sätta in.

Kring 2015 sålde jag min bil kontant, 65000 kr. Redan då var det ett helsike att sätta in de pengarna och jag tvingades gå till forex och betala en avgift.

Jag tror dig, men det måste varit en sopsäck med sedlar 1000 kr i tior är 1cm, 2,8 millar är 28 en meter hög bunt, så även om det var högre valörer också så är det ett rejält lass.

LL
Citera
2026-06-02, 16:03
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Man kan inte köpa en BR utan att föreningen först accepterar köparen. Det är ju inte en lägenhet man köper i en BR, det är en andel i föreningen. Skrivet på fyllan?

Hur gick det med ditt loophole, om att starta ett dagis och ta in alla pengar? Från föräldrar som ska överlämna sina älskade barn i din vård fast du saknar kunskap och erfarenhet och lokaler...

Du har fel, när köpet är gjort så söks medlemsskap i föreningen. Beviljas inte medlemsskap så jävs köpet.

LL
Citera
2026-06-02, 16:04
Medlem
Carpedijems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.image
Finns väl två problem som jag ser det.
1, Får du massa kontanter kan du få rätt rejält mes strul även om du har kvitto. Eller ska du få pengarna in på kontot?
2. Skriver du papper först känns det som att du inte får några pengar sen.

Varför har du valt att sälja utan en mäklare?
Även om de är oförskämt dyra är det ju skönt med någon som sköter alla pappersarbeten och transaktioner.

Och vad är dessa ”alla pappersarbeten”?

Allt som är att fixa är ett legit köpesavtal som går att ladda hem från nätet. Fyllas i måste det oavsett.

Precis som reklamen viköperdinbil, ”vi tar hand om allt pappersarbete”. Alla papper som behövs att skrivas är en signering på ägarbytet lol.

Om man kan spara tusenlappar på att göra det själv så gör jag gladligen lite ”pappersarbete”.
Citera
2026-06-02, 16:36
Medlem
Grundproblemet är ju att nån jävel alltid ska lägga näsan i blöt bara för att man gör affärer utanför det korrupta Svenska banksystemet, oavsett om det gäller kontanter, utländsk valuta eller kryptovalutor.

Visst kan det vara suspekt, men det kan också vara en helt seriös köpare som står inför samma problem som du, d.v.s hur fasiken växlar man en så stor stumma utan att bankmaffian snor alla pengarna.

Kolla med mäklaren är mitt tips, de borde ha koll på hur det fungerar och hur man undviker att bli rövknullad av bankmaffian.
Citera
2026-06-02, 16:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Du har fel, när köpet är gjort så söks medlemsskap i föreningen. Beviljas inte medlemsskap så jävs köpet.

LL
Jo, men det gäller ju bara handpenningen 10% som rullas tillbaka om man inte accepteras som medlem, inte hela beloppet som ju betalas på tillträdesdagen med en avräkning från mäklaren. Jag har köpt eller sålt 4 lägenheter senaste året.

En köpare utan bankkontakter eller fast lön accepteras troligen inte av några vanliga svenska BRF.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-02 kl. 16:58.
Citera
2026-06-02, 16:55
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Jo, men det gäller ju bara handpenningen 10% som rullas tillbaka om man inte accepteras som medlem, inte hela beloppet som ju betalas på tillträdesdagen med en avräkning från mäklaren. Jag har köpt eller sålt 4 lägenheter senaste året.

En person utan bankkontakter eller fast lön accepteras troligen inte av några vanliga svenska BRF.

Det har du rätt i, särskilt om dom vill betala månadsavgiften kontant i dollar...

LL
Citera
2026-06-02, 17:02
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luppilajnen
Att köparen ska godkännas av föreningen hade inte med min fråga att göra, därav kände jag inget behov av att nämna det.
Det är klart att det spelar stor roll. Det tar tid innan han kan bli godkänd och under den tiden hinner han gott växla sina pengar och sätta in dem på ett bankkonto.

Men om det stämmer med hans löspengar och brist på bankkontakt så kommer han inte att bli godkänt i vilket fall som helst, så du kan glömma hela affären.
Citera
2026-06-02, 17:19
Medlem
AlanGarners avatar
Du skriver inte om det är kontanter eller inte? Är det en banköverföring så får han väl betala in summan i SEK på ditt bankkonto, det är väldigt enkelt med en ”wire transfer” från ett amerikanskt konto. Är det kontanter så ska du akta dig noga, kommer kontanterna från olaglig verksamhet så kan du åka dit för penningtvätt. Dessutom kommer ingen bank ta emot pengarna, du får växla lite intaget på Forex typ.
Citera
2026-06-02, 17:20
Medlem
Citat:
Jag har försökt sälja min lägenhet ett tag, utan mäklare. I helgen kom en familj och kollade på den. Pappan förklarade att de ville betala i amerikanska dollar och att han och hans fru bara kunde växla 3000$ var och att jag då skulle växla resten, vilket jag var lite skeptisk till men sa att jag skulle kolla upp hur det funkar. Senare på lördagskvällen skrev han att banken var stängd (såklart, då det är helg) men att de erbjuder hela summan i dollar. Det här låter krångligt för mig men vill bara bli av med lägenheten. Jag behöver ju såklart inte pengarna redan samma dag så tyckte det var märkligt att direkt skriva att det inte går att växla samma kväll? Om jag skulle gå med på det här, hur funkar det och är det något shady de försöker med?

Ingen mäklare, så du tänker också klara av den juridiska biten vid avtalsskrivandet på egen hand?
Citera
2026-06-02, 17:23
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Ingen mäklare, så du tänker också klara av den juridiska biten vid avtalsskrivandet på egen hand?

Det är inte alls ovanligt i den billigare delen av Sverige.
Citera
2026-06-02, 17:27
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Jag har försökt sälja min lägenhet ett tag, utan mäklare. I helgen kom en familj och kollade på den. Pappan förklarade att de ville betala i amerikanska dollar och att han och hans fru bara kunde växla 3000$ var och att jag då skulle växla resten, vilket jag var lite skeptisk till men sa att jag skulle kolla upp hur det funkar. Senare på lördagskvällen skrev han att banken var stängd (såklart, då det är helg) men att de erbjuder hela summan i dollar. Det här låter krångligt för mig men vill bara bli av med lägenheten. Jag behöver ju såklart inte pengarna redan samma dag så tyckte det var märkligt att direkt skriva att det inte går att växla samma kväll? Om jag skulle gå med på det här, hur funkar det och är det något shady de försöker med?
Ungefär lika trovärdigt upplägg som när kaozarna kör sina äldrebedrägerier på telefon eller nätet.
Fattar inte att du ens överväger att sälja till dessa.
Handlar även det här om kaozare?
Citera
2026-06-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Ungefär lika trovärdigt upplägg som när kaozarna kör sina äldrebedrägerier på telefon eller nätet.
Fattar inte att du ens överväger att sälja till dessa.
Handlar även det här om kaozare?

Vet inte vilket folk som är kaozare, dessa var sydamerikaner.
Jag tyckte att det var ambitiöst att åka runt på lägenhetsvisning med sina barn för att scamma någon, men det är kanske det som är tanken.

Jag har i alla fall skrivit till mannen att jag inte kommer växla in några pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in