2026-06-02, 12:13
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Om man vill ha lågpris inom Telia så väljer man väl Fello?

Vad jag kan se så saknar Fello kontantkort.

En sak som var bra med Halebop var att man kunde ladda sitt kontantkort med saldo som gällde ett helt år.
Perfekt om man ringer ytterst lite eller har kontantkortet som reserv medan primära telefonen i annat nät.

Som redan sagts i tråden, nu blir det dubbelt så dyrt för kontantkortskunder som valt ladda saldo.
Telia kallar det för en förbättring men missar att tala om för vem förbättringen gäller, inte är det kunden iallafall.
Citera
2026-06-02, 12:51
Medlem
Jag har halebop kontantkort i en reservtelefon så jag använder den egentligen inte alls. Inte villig att betala nån avgift för att ha det så om det blir så kastar jag det. Jag har halebop abonnemang i min "riktiga" mobil som varar till december. Då kommer jag att byta.

Min gissning är att halebop fick väldigt många nya kunder i december pga avvecklingen av nätet och telia vill nu tjäna så mycket de kan på dessa kunder.
Citera
2026-06-02, 13:07
Medlem
Trollmias avatar
Kom ett mejl idag om att Halebop försvinner och blir Felia istället. Nu tankar jag kontantkortet med 159:- och får fria samtal, fria sms och 5 gig surf (om jag inte använder upp det så samlas det i en pott).

När jag kollade upp priserna hos felia så är samma tankning 199:- Så nästa månad så måste jag gå in på Telias sida och betala ännu mer. Och jag blev osäker på om surfpotten följer med efter den tankningen..

Nån som vet??

MvH
Maria ♥
Citera
2026-06-02, 13:07
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Vad jag kan se så saknar Fello kontantkort.

En sak som var bra med Halebop var att man kunde ladda sitt kontantkort med saldo som gällde ett helt år.
Perfekt om man ringer ytterst lite eller har kontantkortet som reserv medan primära telefonen i annat nät.

Aha, OK. Kontantkort tänkte jag inte ens på.

Citat:
Som redan sagts i tråden, nu blir det dubbelt så dyrt för kontantkortskunder som valt ladda saldo.
Telia kallar det för en förbättring men missar att tala om för vem förbättringen gäller, inte är det kunden iallafall.

Hrrmm.. Ja jag känner igen det där. Tele2 envisades med att "förbättra" mitt abonnemang ett antal gånger under några års tid samtidigt som de givetvis också höjde priset. Förbättringen bestod av fler gigabyte data per månad, men jag har wifi både hemma och på jobbet och gör av med 1 (en!) gig i månaden i snitt så för min del var det inget som blev bättre.
Citera
2026-06-02, 13:44
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Ahh! Fan, my bad. Har helt missat Fello. Då förstår jag om dom vill rensa lite kanske.

Mjo, eller så anser Telia att dom tjänar för lite även på Fello-kunderna och lägger således ner även Fello.

/#LOUDmouth#
Citera
2026-06-02, 13:46
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Kom ett mejl idag om att Halebop försvinner och blir Felia istället. Nu tankar jag kontantkortet med 159:- och får fria samtal, fria sms och 5 gig surf (om jag inte använder upp det så samlas det i en pott).

När jag kollade upp priserna hos felia så är samma tankning 199:- Så nästa månad så måste jag gå in på Telias sida och betala ännu mer. Och jag blev osäker på om surfpotten följer med efter den tankningen..

Nån som vet??

MvH
Maria ♥

Såhär säger Halebop
Citat:
Vad innebär detta för mig?
Ditt kontantkort och dina aktiva laddningar flyttas från Halebop till Telia och fungerar som vanligt tills de tar slut. Om du har saldo eller sparad surf följer det med till Telia. Den sparade surfen gäller tills du gör din första laddning hos Telia. Därefter får du prisplanen Telia Saldo.

Texten här säger att surfpotten gäller fram till första laddningen. Så det tolkar jag som att svaret på din fråga om surfpotten blir - Nej.

Hos Telia sparas inte oanvänd surf. Källa: prislistan för kontantkort Telia.
Här ser det ju faktiskt ut som att den kund som inte är uppmärksam riskerar att bli blåst på innestående surfpott.
En tydlig försämring, inte alls som påstås på Halebops hemsida "Hos Telia får du lika bra, eller bättre villkor ".
Bättre för vem då?

Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hrrmm.. Ja jag känner igen det där. Tele2 envisades med att "förbättra" mitt abonnemang ett antal gånger under några års tid samtidigt som de givetvis också höjde priset. Förbättringen bestod av fler gigabyte data per månad, men jag har wifi både hemma och på jobbet och gör av med 1 (en!) gig i månaden i snitt så för min del var det inget som blev bättre.
Som så mycket annat i samhället, enshittification tror jag det kallas på engelska.
Att rösta med fötterna är ett alternativ men vart ska man gå om alla leverantörer och producenter gör likadant?
Senast redigerad av Lagerkommandant 2026-06-02 kl. 14:02.
Citera
2026-06-02, 14:17
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Som så mycket annat i samhället, enshittification tror jag det kallas på engelska.
Att rösta med fötterna är ett alternativ men vart ska man gå om alla leverantörer och producenter gör likadant?

Ja, precis så kallas det.

Jag gick till Vimla, passar mig utmärkt för tillfället. Men snart börjar väl även de förbättra tjänsten och justera priset.
Citera
2026-06-02, 15:37
Medlem
Trollmias avatar
Tack för svar. ♥

Oh helvete, jag har tyckt att man kan ha en surfpott, vid tillfällen när man är borta och har laptopen med sig, så kan man surfa via telefonen.

Tack Felia för den "förbättringen" må era armar bli korta och klådan i bakändan bli för bedrövlig!!!

Nåja, jag får undersöka andra alternativ, om det finns några kvar.

Citat:
Såhär säger Halebop

Texten här säger att surfpotten gäller fram till första laddningen. Så det tolkar jag som att svaret på din fråga om surfpotten blir - Nej.

Hos Telia sparas inte oanvänd surf. Källa: prislistan för kontantkort Telia.
Här ser det ju faktiskt ut som att den kund som inte är uppmärksam riskerar att bli blåst på innestående surfpott.
En tydlig försämring, inte alls som påstås på Halebops hemsida "Hos Telia får du lika bra, eller bättre villkor ".
Bättre för vem då?

Citera
2026-06-02, 16:58
Medlem
Gick från Telia till Halebop efter väldigt många år, men nu är man tillbaka igen. Undrar om detta innebär att Telia kraftigt sänker sina priser?
Citera
2026-06-02, 18:40
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Mjo, eller så anser Telia att dom tjänar för lite även på Fello-kunderna och lägger således ner även Fello.

/#LOUDmouth#
Telia får väl inte lägga ner Fello ?
Citera
2026-06-02, 19:24
Medlem
Så, 40 kr prishöjning för det billigaste kontantupplägget...
FY FAN
Citera
2026-06-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Så, 40 kr prishöjning för det billigaste kontantupplägget...
FY FAN
Byt till Fello istället. Det som hänt med Halebop är väl att så gott som alla prismedvetna som av bra eller dåliga skäl vill ha Telia-täckning redan gått över till Fello?
Senast redigerad av Rritt 2026-06-02 kl. 19:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in