2026-06-08, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Angående kontantkort från Halebop. Enligt informationen som Telia har lämnat via Kivra så är det Halebops prislista/villkor som gäller tills vidare. När man gör sin första laddning via Telia upphör de gamla förmånliga priserna/villkoren och Telias prislista/villkor börjar gälla.

Halebops saldokontroll via *101# visade att samtal kostar 2 kr/st oavsett längd och att SMS/MMS kostar 50 öre/st. Denna saldokontroll kan jag inte längre göra utan hänvisas till *120# (Telias saldokontroll).

Telias saldokontroll via *120# har ingen information om kostnaden för samtal och meddelanden. Endast saldo och giltighetstid specificeras.

Ett SMS per år för att hålla SIM-kortet aktivt. Du klarar dig till år 2050 och jag kommer att klara mig till år 2206 (180 år) om Telia håller vad de lovar.
Då hade jag rätt i att det är 2 kronor per samtal (med obegränsad samtalslängd inom hela EU) samt 50 öre per SMS (inom hela EU). Ända tills jag tankar på korten på nytt... vilket av naturliga orsaker aldrig lär hända. Använder i princip bara korten till att bekräfta mobiltelefonnummer kopplade till registrerade internetdomäner. ICANN har ju som krav att man måste ha ett fungerande (mobil)telefonnummer kopplad till resp internetdomän man "äger".

Då jag köpte mitt första Halebop GO kontantkort så tankade man på, ex 100 kronor, så dubblade Halebop det insatta beloppet så man fick 200 kronor. Skickar jag ett SMS per år för att aktivera SIM-kortet så lär det mao räcka fram till år 2400. Vore intressant att ev kunna se in i framtiden men jag är tämligen säker på att varken Telia, mobiltelefoner eller ens människan finns kvar på vår planet då.

Är ärligt talat väldigt förvånad över att både Halebop och i synnerhet GO gick i graven??? Blev förtjänsten för stor hos användarna och för liten hos grisarna på Telia?
Citera
2026-06-08, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Är ärligt talat väldigt förvånad över att både Halebop och i synnerhet GO gick i graven??? Blev förtjänsten för stor hos användarna och för liten hos grisarna på Telia?

Ingen koll på mobiloperatörernas räkenskaper exakt men antar att kunder som debiteras mindre än typ en hundring i månaden är en förlustaffär i det första ledet så att säga. Du måste fortfarande hålla kundprofilen vid liv, skicka ut SIM-kort, försörja basstationerna med ström när kundens telefon är påslagen mm.

Detta är anledningen till slopandet av kontantkort överhuvudtaget, har blivit färre operatörer som erbjuder det år efter år och om man får tag på ett är det jävligt lätt hänt att råka konvertera det till ett abbonemang (Comviq är worst offender där.).

I nuläget tror jag att Telenors kontantkort är billigast för blandad användning, samtal 0,69/min på löpande räkning och du kan köpa paket med mycket data+många SMS till låga priser som håller i två år!
Citera
2026-06-25, 23:57
Medlem
Halebop har försäkrat mig att flytten till Telia kommer att gå sömlöst utan att jag behöver lyfta ett finger. T ex finns det inget spår av mitt abonnemang hos Telia ännu, Halebops app är paj och jag har en faktura att betala. Jag hittade den på Halebops hemsida som fortfarande är igång, jag är inte helt hjälplös, men det krävde ett lyft finger från min sida. Jag är övertygad om att fler fingerlyft måste följa.
Citera
2026-06-26, 00:37
Medlem
Pinoputchins avatar
Står fortfarande Halebop på min telefon.
Citera
2026-06-26, 10:11
Medlem
atjautigss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Står fortfarande Halebop på min telefon.

Och nu står det Comviq i min.
Citera
2026-07-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Då hade jag rätt i att det är 2 kronor per samtal (med obegränsad samtalslängd inom hela EU) samt 50 öre per SMS (inom hela EU). Ända tills jag tankar på korten på nytt... vilket av naturliga orsaker aldrig lär hända. Använder i princip bara korten till att bekräfta mobiltelefonnummer kopplade till registrerade internetdomäner. ICANN har ju som krav att man måste ha ett fungerande (mobil)telefonnummer kopplad till resp internetdomän man "äger".

Då jag köpte mitt första Halebop GO kontantkort så tankade man på, ex 100 kronor, så dubblade Halebop det insatta beloppet så man fick 200 kronor. Skickar jag ett SMS per år för att aktivera SIM-kortet så lär det mao räcka fram till år 2400. Vore intressant att ev kunna se in i framtiden men jag är tämligen säker på att varken Telia, mobiltelefoner eller ens människan finns kvar på vår planet då.

Nej, Telia höll inte vad de lovade. Halebop Go och de gamla förmånliga villkoren är historia för mig. Just nu är det Halebop Saldo som gäller tills jag gör en laddning och då börjar Telias villkor att gälla.

Halebop Go.
2 kr per samtal oavsett längd.
50 öre per SMS/MMS.
Ett SMS/MMS var tolfte månad räcker för att hålla saldot aktivt. Skicka ett traditionellt SMS för säkerhets skull, det ryktas om att RCS-meddelanden kan flyga under radarn och ställa till med problem.

Halebop Saldo.
0,99 kr i startavgift samt 0,99 kr per minut är kostnaden för samtal.
0,99 kr per SMS/MMS.
Ett SMS/MMS var tolfte månad räcker för att hålla saldot aktivt. Skicka ett traditionellt SMS för säkerhets skull, det ryktas om att RCS-meddelanden kan flyga under radarn och ställa till med problem.

Telia kontantkort.
0,99 kr i startavgift samt 1,99 kr per minut är kostnaden för samtal.
1,99 kr per SMS/MMS.
0,49 kr per megabyte (kostnaden för en gigabyte blir 490 kr).
Saldoladdning är giltig i 365 dagar.
Citera
2026-07-26, 17:29
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Nej, Telia höll inte vad de lovade. Halebop Go och de gamla förmånliga villkoren är historia för mig. Just nu är det Halebop Saldo som gäller tills jag gör en laddning och då börjar Telias villkor att gälla.

Halebop Go.
2 kr per samtal oavsett längd.
50 öre per SMS/MMS.

Halebop Saldo.
0,99 kr i startavgift samt 0,99 kr per minut är kostnaden för samtal.
0,99 kr per SMS/MMS.

Telia kontantkort.
0,99 kr i startavgift samt 1,99 kr per minut är kostnaden för samtal.
1,99 kr per SMS/MMS.
0,49 kr per megabyte (kostnaden för en gigabyte blir 490 kr).
Saldoladdning är giltig i 365 dagar.

De är vidriga. Hatar Telia så mycket. Har en del saldo kvar. När det är slut lämnar jag Telia direkt.
Citera
2026-08-09, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
De är vidriga. Hatar Telia så mycket. Har en del saldo kvar. När det är slut lämnar jag Telia direkt.
Tvångsflyttad från Halebop. Jag hatar Telia också sen gammalt. Låst abonnemang i ytterligare 4 månader. Jag hoppas att det kommer något fint black friday erbjudande från nån annan operatör (ej comviq).
Citera
2026-08-10, 09:17
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzyx
Tvångsflyttad från Halebop. Jag hatar Telia också sen gammalt. Låst abonnemang i ytterligare 4 månader. Jag hoppas att det kommer något fint black friday erbjudande från nån annan operatör (ej comviq).

Vimla, Fello och Hallon verkar billigast.
Citera
2026-08-10, 23:55
Medlem
Davids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzyx

Varför inte just Comviq, om jag får fråga?
Citera
2026-08-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David
Varför inte just Comviq, om jag får fråga?
När jag efter många år skulle lämna dom i december för att kunna använda Telias nät då Comviq skulle spärra min mobil så jävlades dom och släppte inte mitt nummer som dom skulle så jag var utan möjlighet att ringa i nästan en vecka. När jag pratade med dom om det och var respektfull men ifrågasättande så la dom på luren bara. Samtalet bröts inte utan han sa att nu lägger han på och så gjorde han det. Det var då jag sa aldrig mer Comviq. Fram tills detta hade jag varit supernöjd med dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in