Citat:
Fenomenet att bra lägen stiger i pris medans sämre lägen svalnar av är vanligt i hela västvärlden. Det var något citat från någon känd mäklare i USA som uttryckte sig i stil med "when you have a lot of noise the premiums go up."
Bor i Uppsala och måste säga att bostadsmarknaden är rejält avslagen sedan ca 1 år. Villor i bra lägen i själva stan går fortfarande rätt bra. Även äldre centrala (framförallt större) lägenheter som har låg belåning, kulturellt intressanta, och/eller har bra utsikt som Fyrisån,slottet och domkyrkan.
Men resten.. det kommer inga bud eller så en enda budgivare med bud på eller under utgångspris.
Men resten.. det kommer inga bud eller så en enda budgivare med bud på eller under utgångspris.
Det är också därför folk säger att det inte är bostaden du spekulerar på utan det är läget.
Citat:
Trots de nya bolånereglerna så överflöder marknaden med objekt. Och köpare drar sig först och främst till de objekten de vill ha, och ofta har de lite tid där de kan vänta in rätt objekt.
Måste finnas enormt många som inte blir av med sina boenden här trots lägre kontantinsats. Vet inte om det är sämre jobbmarknad, högre inflation eller andra kostnader som gör det. Men det går riktigt riktigt trögt. Framförallt är det mycket svårare nu sälja t ex lgh som har dålig planlösning,för små sovrum, snedtak som tar bort mycket användbar yta etc. Kan tänka mig att många föreningar höjt avgifterna rätt mycket sista 3 åren, vilket gör att många inte vill ge det pris som säljaren begär. Kanske en rätt stor faktor för stiltjet. Hursomhelst, blir jag ändå lite tveksam till att det skulle vara sånt jättedrag i Stockholm. Det är ju inte så långt borta.
Det är därför det går bra i Stockholms innerstad och betydligt sämre i Stockholms närförorter.
Sedan har du ju en grupp i den här tråden som vill gaslykta folk till att tro att man fortfarande har goda möjligheter att göra bostadskarriär. För att tron på stigande priser är en drivande faktor för stigande priser; och då belyser man områden där det går bra, t.ex. Stockholms innerstad.
Men visst, det en enorm fördel att ha gångavstånd till jobb och affärer. För det sparar du enormt mycket tid och pengar på.
Men som nämnt så står vi inför en global finanskris, så jag är mer försiktig nu än jag har varit tidigare.