2025-08-09, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Vilka utgifter tänker du på då?
Alla andra vardagskostnader som bara tickar på
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxxadlaneslav
Vilket jävla geni. Insikten asså. Fattar du ens att en marknad styrs av köparnas vilja och inte bara säljarnas önsketänk?

Nej det är ytterst oklart att förstå vad du yrar om ärligt talat
Citera
Medlem
Citat:

Vilka då? Reallönerna har ökat två år i rad. Vet du vad reallön är för något?
Citera
2025-08-09, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej det är ytterst oklart att förstå vad du yrar om ärligt talat
Det är bara du som är för trög för att fatta. Folk har gigantiska skulder, lönerna hänger inte med inflationen, räntekostnaderna stiger
Citera
2025-08-09, 12:38
Medlem
Citat:

Vilka då? Reallönerna har ökat två år i rad
Citera
2025-08-09, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vilka då? Reallönerna har ökat två år i rad
Fantastiskt om du bor på en annan planet. Men på jorden ser vi att inflationen äter upp alla höjningar och mer därtill
Citera
2025-08-09, 12:42
Medlem
Citat:
Fantastiskt om du bor på en annan planet. Men på jorden ser vi att inflationen äter upp alla höjningar och mer därtill

Tvärtom mot vad du inbillar dig så har reallönerna stigit kontinuerligt sedan 2023

https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...615%2F%2F55-64

Men ytterst tveksam till om du ens förstår begreppet reallön
Citera
2025-08-09, 13:46
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Det är bara du som är för trög för att fatta. Folk har gigantiska skulder, lönerna hänger inte med inflationen, räntekostnaderna stiger

Räntekostnaden på mitt bolån har sjunkit med 40 % sedan hösten 2023. I likhet med de flesta andra så har jag även fått två ganska stora löneökningar sedan dess. Trots att en del saker som har med mitt boende att göra har gått upp i pris (elnät, fjärrvärme, bredband, försäkring) så har den totala boendekostnaden gått ned, samtidigt som lönen har ökat och skatten har sänkts. Jag skulle tro att de flesta som äger sitt boende har upplevt liknande fenomen.

Sedan är jag inte säker på att marknaden har reagerat på så vis att värdet på mitt hus har stigit i takt med att det har blivit billigare att låna pengar, men jag har inte tänkt sälja, så det har jag inte så ont av. Helt klart är i alla fall att om jag skulle sälja det nu, så kan man betala ganska mycket mer för det än vad man kunde för ett par år sedan, och ändå få samma boendekostnad.
Citera
2025-08-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Enorma prisfall på bostäder att förvänta i Djursholm, Lidingö, Ålsten, Höglandet, Långedrag med flera välordnade och dyra områden. I alla fall om banditpartiet sossarna och kumpanerna i Hyresgästföreningen får sin vilja igenom. Nu avslöjas exakt vilka villakvarter som sossarna först planerar att islamisera/kriminalisera.

https://www.gp.se/ledare/gastkolumn/...d-0c5a6d076f1e

”Hyresgästföreningen delar Socialdemokraternas planer att blanda befolkningen”

Fy satan vilken vämjelig plan. Först mot folkmajoritetens vilja vräka in miljontals muslimer, analfabeter och kriminella från jordklotets värsta kloakländer i Afrika och mellanöstern. Därefter tvinga de boende i de få, alltjämt fungerande, enklaverna av lag och ordning att beblanda sig med det kriminella pack man släpat hit. Vad blir sosseriets nästa steg? Lag på minst en moské med tillhörande minaret med vrålande böneutrop i samtliga svenska villakvarter?

Lita på att de kommer att nogsamt välja vilka områden som ska ”förtätas”. Områden där partipampar bor kommer såklart att undantas…
Citera
2025-08-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Lita på att de kommer att nogsamt välja vilka områden som ska ”förtätas”. Områden där partipampar bor kommer såklart att undantas…

Det är dags att reformera om svensk bostadspolitik efter stalinistisk modell. Miljonprogramshuset ”Elefanten” som demolerades i Hammarkullen i Gbg på 90-talet (och som, trots enbart brukat i 25 år, var i ett skick som t.o.m. ratades av Kaliningrads invånare - i en av Europas fattigaste regioner) borde återuppbyggts i Ålsten. Kanske hade man kunnat jämna hela kvarter med marken, efter att ha konfiskerat fastigheterna och deporterat innehavarna. Och monterat upp kåkar liknande ”Elefanten” där. Ja, det hade varit drömmen.

Jag är en idéspruta av rang.
Citera
2025-08-09, 18:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Köparnas marknad nu?

Nu rapporteras det att rekordmånga bostäder säljs under utgångspris på Hemnet, detta säger ju förstås inte så mycket då prissättningen på Hemnet är rätt godtycklig, det kan ju antingen vara lockpriser (alltså för lågt) eller för höga priser i syfte att köparen får pruta ner priset och tro att denne gjort en bra affär. Men ändå, det kanske är en signal om att det är kasst läge att sälja?
Citera
2025-08-09, 18:43
Medlem
Citat:
Räntor och el är billigt. Drivmedel är billigt.
Övriga driftkostnader har ökat men det är marginellt. TV, bredband och telefon är oförändrat i stort sätt. Maten är dyrare men går att anpassa så det inte märks.
Så jag ser inga problem så länge man skalar bort lite av allt onödigt skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in