2026-05-29, 20:10
Medlem
Hörni grabbarna gräs, i har helt rätt i att bostadsbubblan är kvinnornas fel. Kvinnornas och bögarnas. Men mest kvinnornas.
Citera
2026-05-30, 08:52
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Hyresregleringen kommer garanterat åtminstone vara kvar minst 5-6 år till men troligtvis över 10 år, glädjande nyheter för hyresgäster, speciellt de som bor med 9000 i hyra för en 4 rummare på Öfvre Östermalm
Om tanken är att höja hyrorna för att få pensionärer att överge sina stora hyresrätter, så kan vi i samma skede införa en platt fastighetsskatt på 2% för att få pensionärer att överge sina stora bostadsrätter och äganderätter av samma anledning. Bertil och Birgitta behöver ju trots allt inte en tiomiljonersvilla.

Båda förslagen är ren idioti och skulle slå mot hushållens konsumtion, och i sin förlängning den svenska ekonomin.
Citera
2026-05-30, 12:16
Medlem
Det är nya tider nu. Bostadsmarknaden tankar under i ett hav av eld och svavel. Dom nya herrarna på täppan är slemhog, DViking, Tidvind och Wallincus, som kommer göra stor profit på den rykande askhögen som var svensk bostadsmarknad, de kommande åren. Nu tar hyresadeln över medan bolånetorskarna gråter i sin ränteilska när de tvingas flytta till Kramfors med restskuld för livet från ettan med trinettkök i Vasastaden. Drömmen om Ödeshög-FIRE dog med drömmen om att bolåna sig rik.

Sagan är all.
Fin.
Citera
2026-05-31, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Om tanken är att höja hyrorna för att få pensionärer att överge sina stora hyresrätter
Nej, tanken är att fri avtalsrätt råder och inga köer finns.

Citat:
så kan vi i samma skede införa en platt fastighetsskatt
Själv ser jag helst att de som rånar andra åker i fängelse.

Citat:
Båda förslagen är ren idioti och skulle slå mot hushållens konsumtion, och i sin förlängning den svenska ekonomin.
Ser väl inte riktigt att ekonomin skulle påverkas negativt.

Jag tvivlar starkt på att hushållen kommer spendera mer på boende. Och då blir det bara en viss omallokering av boendeutgifter.
Några mer attraktiva bostäder får höjd hyra och några mindre får sänkt.
Och så dämpas priserna på BR. Vilket leder till sänkt boendeutgift där.

Men konsekvensen av att man kan hyra med kort varsel är att fler personer kommer på rätt ställe i företagen. Vilket leder till stigande levnadsstandard. Så påverkan på ekonomin är positiv.
Citera
2026-06-01, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Röd-gröna sörjan ligger före 10% i opinionen och kommer med hög sannolikhet vinna valet. Liberalerna åker nog ut med 2% hoovring och högerblocket kommer inte regera på över 8-12 år utan L. Vänstern flaggar för statlig fastighetskatt och mer inflytande från vänsterpartiet som kräver regeringsplatser.

Hyresregleringen kommer garanterat åtminstone vara kvar minst 5-6 år till men troligtvis över 10 år, glädjande nyheter för hyresgäster, speciellt de som bor med 9000 i hyra för en 4 rummare på Öfvre Östermalm

Garanterat, du förstår hur många som åker ut på gatan med marknadshyror.. det är helt omöjligt oavsett vilket block.
Har vänner i närförort som har 9000 för 1,5or i första hand.. topprenoverade såklart för att fastighetsägaren ska kunna maxa ut hyror.
Citera
2026-06-01, 06:38
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nej, tanken är att fri avtalsrätt råder och inga köer finns.
Du menar att det skulle vara någon form av auktion kring hyrorna? Det är inte så det kommer fungera, för att det är inte så det fungerar någonstans i världen. Och det är ingenstans i världen man har helt oreglerad hyra. Och det säger ju sig självt för att det är inte bara att packa väskorna och flytta om det inte passar.

Citat:
Själv ser jag helst att de som rånar andra åker i fängelse.
Skatter är inte rån. Utan det är kostnaden för att delta i ett samhälle.

Citat:
Ser väl inte riktigt att ekonomin skulle påverkas negativt.

Jag tvivlar starkt på att hushållen kommer spendera mer på boende.
Det tror experterna. Dessutom så kommer bostadsbidragen behöva öka kraftigt för att finansiera detta. Så det kommer slå extremt hårt mot konsumtionen, och i sin tur produktiviteten.

Citat:
Några mer attraktiva bostäder får höjd hyra och några mindre får sänkt.
Och så dämpas priserna på BR. Vilket leder till sänkt boendeutgift där.
Det finns inget incitament hos hyresvärdarna att sänka hyrorna någonstans. Även nu står ett flertal hyresrätter tomma för att hyresvärdarna vägrar sänka hyrorna.

Du måste inse att flytt är omständligt, betydligt omständligare än att förhandla bolån, och bara där tjänar bankerna miljarder på att folk är bekväma av sig.

Priserna på bostadsrätter lär till en början gå upp eftersom folk kommer fly hyresmarknaden. Efter det så faller bostadsmarknaden eftersom folk inte längre kommer ha samma kapacitet att spara ihop en insats.

Citat:
Men konsekvensen av att man kan hyra med kort varsel är att fler personer kommer på rätt ställe i företagen. Vilket leder till stigande levnadsstandard. Så påverkan på ekonomin är positiv.
Du menar att folk kan tacka ja till jobb eftersom boende är tillgängliga? Visst, men det rör sig om en minoritet. Men det är ingenting nödvändigt. Jag hade en kollega som fick jobb i Norge med boende inkluderat. Så det går att lösa på andra håll.
Citera
2026-06-01, 08:26
Medlem
https://omni.se/seb-ser-tydlig-islossning-pa-bostadsmarknaden/a/43LelG
SEB ser ”tydlig islossning” på bostadsmarknaden
SEB:s boprisindikator ökar från 41 till 44, vilket indikerar att allt fler svenskar tror på högre bostadspriser. I den nya mätningen tror 53 procent av hushållen på stigande priser, medan bara 9 procent tror på det motsatta – ett gap på 44 punkter.

– I kombination med stigande aktivitet, fallande utbud och försiktigt stigande priser ser vi nu en tydlig islossning på bostadsmarknaden, säger SEB:s privatekonom Américo Fernández i ett pressmeddelande.

Hård bud för fyndköparna, och de som talar om övervärderingar. Dom får kanske vänta 10 år till på kallopsen där bostadspriserna faller med 80% och dom skall fynda.
Citera
2026-06-01, 08:30
Medlem
Har ett par bekanta som för 4 år sedan köpte en lägenhet på marginalen. Fick låna av släkt för att få ihop kalkylen med banken. den kostade runt 3 miljoner.
Nu har de köpt ett hus för över 7 miljoner. Så nåt måste ha skett gällande lånekraven och det som Tidö gjort nu. Jag får inte ihop det..
Citera
2026-06-01, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Har ett par bekanta som för 4 år sedan köpte en lägenhet på marginalen. Fick låna av släkt för att få ihop kalkylen med banken. den kostade runt 3 miljoner.
Nu har de köpt ett hus för över 7 miljoner. Så nåt måste ha skett gällande lånekraven och det som Tidö gjort nu. Jag får inte ihop det..

Hade dom tur med tajmingen och köpte 3mkr-läggan på den tillfälliga lågpunkten 2022, är det inte helt omöjligt att dom har en relativt bra nominell vinst med sig. De kan ha lyckats spara en del, men samtidigt har de nog betalat höga rörliga räntor under 2022-24, vilket borde begränsat sparandet.

Hur eller hur, är de nog betjänta av de nya reglerna. Märk väl att de får göra räntefritt uppskov på vinstskatten till en viss gräns, om vinsterna pytsas in i det nya boendet. Vilket de säkert nyttjar.

Men att gå från att knappt fått låna 3 mkr till att lättvindigt få låna 7mkr… Känns som något måste ha hänt. Kraftiga löneökningar och/eller arv, i kombination med de nya reglerna, skulle jag tro.
Senast redigerad av olofzzon 2026-06-01 kl. 09:19.
Citera
2026-06-01, 11:30
Medlem
Citat:
Säg att dom hade 60k tillsammans brutto och fick låna 3.5 ggr årsinkomsten. Då kan dom låna 2.5 och betala 500k i kontantinsats.

Nu kanske dom kommit upp i 70k och får låna 7 ggr årsinkomsten. Det blir 5.9M. Då måste dom upp med 1.1 kontant. 500k plus eventuell vinst plus sparande under 4 år. 100k i vinst och 500k sparat förklarar saken. Lite grovt iaf.

Inte omöjligt iaf.
för 4 år sedan var väl bankerna rejält strikta med utlåning. Så 3.5 kan nog ha gällt. Och nu anar dom viss uppgång. Då blir dom mer villiga att låna ut.
Citera
2026-06-01, 11:32
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Hård bud för fyndköparna, och de som talar om övervärderingar. Dom får kanske vänta 10 år till på kallopsen där bostadspriserna faller med 80% och dom skall fynda.
Jag tror du har fått det lite på bakfoten. Poängen är inte att slå till den här månaden, eller nästa, inte ens det här året, och antagligen inte nästa.

Notera min tidigare prognos.

Citat:
Upp i år och 2027, ner 2028.

Men när problemen som har börjat uppstå i USA, Japan, och Tyskland till följd av Irankriget tar sig hit så spelar det inte så stor roll vad kreti och pleti tror om bostadspriserna när de själva har hela kapitalet uppbundet i sitt boende. Konsumtionen minskar, och folk varslas, kapital behöver frigöras, det finns inga köpare, priserna faller, och vägrar man anpassa sig så sätter Kronofogden ut bostaden på exekutiv auktion...och det är väl antagligen där jag kommer fynda.

Sedan spelar det ingen roll om bostadspriserna går upp, för mina fonder går upp snabbare.

Citat:
Det slopade strikta amorterings kravet ändrade kvar-att-leva-på (också betecknad KALP) kalkylen, eftersom du kan lägga den procenten på ränta istället för amortering.

Ren idioti från Tidöregeringen, eftersom det innebär högre och längre lån för hushållen.
Senast redigerad av Tidvind 2026-06-01 kl. 11:38.
Citera
2026-06-01, 21:12
Medlem
Bor i Uppsala och måste säga att bostadsmarknaden är rejält avslagen sedan ca 1 år. Villor i bra lägen i själva stan går fortfarande rätt bra. Även äldre centrala (framförallt större) lägenheter som har låg belåning, kulturellt intressanta, och/eller har bra utsikt som Fyrisån,slottet och domkyrkan.
Men resten.. det kommer inga bud eller så en enda budgivare med bud på eller under utgångspris. Måste finnas enormt många som inte blir av med sina boenden här trots lägre kontantinsats. Vet inte om det är sämre jobbmarknad, högre inflation eller andra kostnader som gör det. Men det går riktigt riktigt trögt. Framförallt är det mycket svårare nu sälja t ex lgh som har dålig planlösning,för små sovrum, snedtak som tar bort mycket användbar yta etc. Kan tänka mig att många föreningar höjt avgifterna rätt mycket sista 3 åren, vilket gör att många inte vill ge det pris som säljaren begär. Kanske en rätt stor faktor för stiltjet. Hursomhelst, blir jag ändå lite tveksam till att det skulle vara sånt jättedrag i Stockholm. Det är ju inte så långt borta.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-06-01 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in