Citat:
Ursprungligen postat av
Suslov
Det finns ett val till: Han kan välja att starta ett vapenstillestånd.
Hur skulle det gå till?
Problemet för Putin är ju att som situationen ser ut nu så vinner ju Ukraina tillbaka mark. Det går långsamt men om ett år eller två så kommer Ukraina vara helt befriat om kriget fortsätter precis som nu. Ryssland kan utlysa ett ensidigt vapenstillestånd men varken Ukraina eller de Europeiska länderna vill ha ett vapenstillestånd. De kommer att fortsätta återta ukrainsk mark oavsett vad Ryssland försöker med...
Det är därför som Vapenstillestånd och en frysning av kriget inte är ett alternativ. Alternativen är att ge upp eller eskalera.
Att försöka frysa kriget genom att hela tiden skicka soldater och materiel till fronten för att hålla den mark man tagit kostar uppenbarligen för mycket för att det skall vara uthålligt för Ryssland.
Som sagt situationen vid fronten är ohållbar idag. Alltså kommer det inte att hålla. Förändringar kommer. Frågan blir bara vilka? Jag vet inte men jag tror att det enda sättet för Putin att vinna är att angripa Europa. Då med förhoppningen att Europa inte slår tillbaka utan blir skrämda och slutar skicka vapen till Ukraina.
Hur realistiskt det är kan man ju diskutera men jag ser ingen annan väg till Rysk seger. Det andra realistiska alternativet är en Rysk förlust där Ryssland drar tillbaka sina soldater till Ryska gränsen och lämnar tillbaka allt. Inklusive Krim då...