2026-06-02, 02:04
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du väljer att fokusera på helvetet istället för himlen. Jag säger till dig att om du tror kommer du få uppleva lycka bortom vad du är kapabel att föreställa dig. Allt som krävs är tro och kärlek.

Ja, det är ett hot, ett hot om straff. Om jag inte tror blir straffad med ett brinnande inferno samt evig smärta och lidande.

Jag tror dock varken på himmel eller helvete enligt den kristna trosföreställningen, så det är inte ett problem för mig. Kärlek kan jag däremot tillämpa utan tro, och jag kan därför förlåta dig för denna form av skrämseltaktik.
Citera
2026-06-02, 02:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, det är ett hot, ett hot om straff. Om jag inte tror blir straffad med ett brinnande inferno samt evig smärta och lidande.

Jag tror dock varken på himmel eller helvete enligt den kristna trosföreställningen, så det är inte ett problem för mig. Kärlek kan jag däremot tillämpa utan tro, och jag kan därför förlåta dig för denna form av skrämseltaktik.
Kristendom är sant.
Citera
2026-06-02, 02:12
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Kristendom är sant.
Om du har fel?

Kan du föreställa dig något annat?

Att underhålla potentiella aktualiteter, med andra ord?

Är du exempelvis redo för det potentiella utfallet av evig omedvetenhet?

Eller att genomgå eoner utav återupprepade drömmar tills du förstår att du drömmer?

Eller en potentiell reinkarnation tillbaka till jordelivet för att fortsätta din process mot frigörelse?
Citera
2026-06-02, 02:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om du har fel?

Kan du föreställa dig något annat?

Att underhålla potentiella aktualiteter, med andra ord?

Är du exempelvis redo för det potentiella utfallet av evig omedvetenhet?

Eller att genomgå eoner utav återupprepade drömmar tills du förstår att du drömmer?

Eller en potentiell reinkarnation tillbaka till jordelivet för att fortsätta din process mot frigörelse?
Jag är inte redo för någonting annat än vad kristendomen påstår. Lyckligtvis är jag riktigt säker på att kristendom är sant, så det är faktiskt inget problem.

Jag har spenderat en otroligt lång tid på att studera varje minsta detalj av sanningshalten i kristendom, jag skapade en tråd på 500 sidor där jag lät ateister försöka sitt bästa att dekonstruera min tro just för att stress-testa den.

De motargument och kontringar jag undersökt på djupet på egen hand är saker ateister aldrig ens skulle veta om, eller ha kunskapen att använda som motargument. De skulle inte veta vad de skulle leta efter.

Jag är ganska säker på min sak. Det har jag säkerställt.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-06-02 kl. 02:19.
Citera
2026-06-02, 02:20
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag är inte redo för någonting annat än vad kristendomen påstår. Lyckligtvis är jag riktigt säker på att kristendom är sant, så det är faktiskt inget problem.

Jag har spenderat en otroligt lång tid på att studera varje minsta detalj av sanningshalten i kristendom, jag skapade en tråd på 500 sidor där jag lät ateister försöka sitt bästa att dekonstruera min tro just för att stress-testa den.

De motargument och kontringar jag undersökt på djupet på egen hand är saker ateister aldrig ens skulle veta om, eller ha kunskapen att ens använda som motargument. De skulle inte veta vad de skulle leta efter.

Jag är ganska säker på min sak. Det har jag säkerställt.
Så länge du inte lider är jag okej med det. Det lidande du potentiellt orsakar genom att hota andra är något jag personligen skulle undvika dock.

Men en sak är säker: vi kommer att dö.
Citera
2026-06-02, 02:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så länge du inte lider är jag okej med det. Det lidande du potentiellt orsakar genom att hota andra är något jag personligen skulle undvika dock.

Men en sak är säker: vi kommer att dö.
Det lidande du potentiellt upplever om jag inte gör det borde få dig att se saken annorlunda.
Citera
2026-06-02, 02:25
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det lidande du potentiellt upplever om jag inte gör det borde få dig att se saken annorlunda.
Du kan lämna över mitt lidande till mig. Jag mycket kunnig i fenomenet lidande, och det är inte en börda du ska behöva bära.
Citera
2026-06-02, 02:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du tänker i relation till din tro på helvetet och att jag kommer att hamna där om jag inte tror på den gudsföreställning du tror på?
Att om du får bevis och inte tar dom seriöst så undviker du ditt ansvar. Det handlar inte bara om dig själv, utan ansvaret är större än så.
Citera
2026-06-02, 02:53
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Att om du får bevis och inte tar dom seriöst så undviker du ditt ansvar.
Tvärtom faktiskt, jag tar bevisen på allvar och går till och med längre än så, eftersom det inte räcker med något så enkelt, utan även att det kräver att jag också dör för att erhålla förståelse.

Tro är den enkla utvägen.
Citat:
Det handlar inte bara om dig själv, utan ansvaret är större än så.
Nej, det är det inte. Det är bara ett sätt att förstärka skrämseltaktiken.

”Om du inte tror på gud kommer andra att lida.”

Bara för att jag inte tror berövar jag ingen annan möjligheten att tro.
Citera
2026-06-02, 02:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Tvärtom faktiskt, jag tar bevisen på allvar och går till och med längre än så, eftersom det inte räcker med något så enkelt, utan även att det kräver att jag också dör för att erhålla förståelse.

Tro är den enkla utvägen.

Nej, det är det inte. Det är bara ett sätt att förstärka skrämseltaktiken.

”Om du inte tror på gud kommer andra att lida.”

Ok. Jag är nog klar för ikväll, jag börjar bli trött.
Citera
2026-06-02, 02:56
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jo. Du berättar inte för andra, om alla tänker så dör tron ut.
Citera
2026-06-02, 02:58
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ok. Jag är nog klar för ikväll, jag börjar bli trött.
👍 Tack för diskussionen och önskar dig en trevlig tid i dimman.
Citat:
Jo. Du berättar inte för andra, om alla tänker så dör tron ut.
Vad som är sant eller fakta kan aldrig dö ut. Om kristendomen kan dö ut, är den inte sann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in