Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Jag kan jämföra kristendomen med de livsåskådningar jag är tillräckligt påläst i och förstår, vilket naturligtvis är ett begränsat antal i förhållande till hur många som existerar. Jag kan också diskutera samma i relation till dess egna interna struktur.
Därtill kan jag använda systematisk logik och kritiskt ifrågasättande utifrån de argument som framförs inom en specifik livsåskådning. För detta krävs ingen egen livsåskådning; det räcker med det som faktiskt sägs för att pröva antingen koherens eller faktamässighet.
Diskussion handlar inte alltid om att nå en slutsats. Den kan också utgöra ett intellektuellt utbyte, men även fungera som ett sätt att få sina livsåskådningar utmanade och prövade. Men det kan också bara vara kul eller intressant att diskutera.
Det kan framstå som främmande för den som är fast förankrad i en livsåskådning, och ett sådant förankrande är en betydande orsak till konflikter mellan individer. I vissa fall har det till och med lett till att människor varit beredda att döda varandra.
Till viss del. Men det är mer snarligt en metod i sitt grundläggande utförande, en metod att frigöra sig från lidande.
Okej, detta låter ju ändå mer rimligt än hur jag förstog det förut. Då försöker vi då, vad tycker du om detta? Hur ser du på det? Kan du jämföra med andra livsåskådningar, och ge någon typ av åsikt eller analys om det?
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6172100/
"The combination of the preceding nine lines of evidence converges on the conclusion that near-death experiences are medically inexplicable."
"NDEs are, in a word, real."
https://www.nderf.org/NDERF/Research/beingsstudy.htm
Jesus 12.7%
God 5.4%
Angels 4.8%
Nära döden upplevelser bevisas verkliga av studien, alltså att de inte produceras av hjärnan utan faktiskt händer i en annan verklighet/dimension.
Jesus påträffas i 13% av fallen, gud i 5.4%, enligt statistiken. Inga andra religiösa figurer påträffas på något konsistent sätt.
Jag tycker detta är väldigt starka bevis för efterlivet, och kristendom.
Gör din grej.
edit:
en till sak jag såg nu. Jag bad dig om din åsikt/analys om detta förut, ditt svar var att du hade ingen livsåskådning, istället för att ge ett riktigt svar. Det var ju det som startade hela den här linjen om brist på livsåskådning. Se själv:
(FB) Vem är Gud? Och vem var Jesus egentligen?