2026-05-31, 23:09
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Ambient.

Brian Eno som uppfann genren, förklarar:

Citat:
An ambience is defined as an atmosphere, or a surrounding influence: a tint. My intention is to produce original pieces ostensibly (but not exclusively) for particular times and situations with a view to building up a small but versatile catalogue of environmental music suited to a wide variety of moods and atmospheres.

Whereas the extant canned music companies proceed from the basis of regularizing environments by blanketing their acoustic and atmospheric idiosyncracies, Ambient Music is intended to enhance these. Whereas conventional background music is produced by stripping away all sense of doubt and uncertainty (and thus all genuine interest) from the music, Ambient Music retains these qualities. And whereas their intention is to `brighten' the environment by adding stimulus to it (thus supposedly alleviating the tedium of routine tasks and levelling out the natural ups and downs of the body rhythms) Ambient Music is intended to induce calm and a space to think.

Ambient Music must be able to accomodate many levels of listening attention without enforcing one in particular; it must be as ignorable as it is interesting.
Citera
2026-05-31, 23:16
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jag är också nyfiken på det här. Jag föreställer mig något i gränslandet mellan Povel Ramel och Sun Ra?

Povel Ramel förekommer ju i Onkel Kånkels låtar btw. haahah.

Se mina svar till anv du citerade så får du exempel på ungefär stilen jag syftar på.
Citera
2026-05-31, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Povel Ramel förekommer ju i Onkel Kånkels låtar btw. haahah.

Se mina svar till anv du citerade så får du exempel på ungefär stilen jag syftar på.
Instämmer i responsen till det du postade. Nice band ju! Trist att höra att de har så mossiga fans.
Citera
2026-05-31, 23:27
Medlem
Folk med högt IQ lyssnar mer på instrumental musik, t.ex. på ambient/chill out, jazz och klassisk musik. Enligt forskning från 2012 och 2023.

Studien “Mozart-effekten” från 1993 visade en tillfällig boost av förmågan att lösa rumsliga problem med motsvarande 4-6 IQ-punkter hos 36 studenter efter att ha lyssnat på Mozart. Men IQ kan inte förbättras på lång sikt som vuxen. Boken The Mozart Effect från 1997 hävdade att barn som utsätts för klassisk musik, jazz och viss rock och pop blir smartare, men det finns det inga vetenskapliga bevis för.

Att spela instrument är associerat med lägre demensrisk enligt forskning från 2022. Dock oklart vad som är orsak och verkan, eller om det kan bero på confounding. Att sjunga och lyssna på musik kan minska stress hos dementa.

Jazz bygger på avancerad musikteori, så det är väldigt utvecklande att lira tror jag. En studie från 2014 visade att jazzmusiker hade mer divergent tänkande och fler kreativa musikaliska prestationer än klassiska musiker.

De som själva lirar instrument eller har musikutbildning lyssnar mer på klassisk musik, blues, folk och jazz jämfört med icke-musiker enligt en studie från 2023.
Citera
2026-05-31, 23:29
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KusinHistamin
Finns ju olika typer av intelligens också, men generellt de smartare jag känner gillar lite mer experimentell musik än typ NRJ-hits.

Samma med film/TV-smak också. Jämför att ta sig an typ Twin Peaks och att kolla Masked Singer…

Då talar jag typ om kulturellt/filosofiskt smarta personer.

Finns såklart autistiska mattegenier som gillar Lasse Stefans också.

En del människor med lågfungerande autism tycks uppskatta vissa typer av judisk musik/sång på en djup nivå. (något med rytmen & ljudet som lugnar dom sannolikt)

En del katter verkar ha en fallenhet för just bandet Pink Floyd. (sök "cat listens to Pink Floyd")
Citera
2026-05-31, 23:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pludo
Ren e' ju ingen musikgenre men en artist som gör det han vill och oftast så växer låtarna för varje lyssning.
https://www.youtube.com/@RenMakesMusic
Ren är fan-fucking-tastic. Det är inte många moderna artister som gör ballader i ordets rätta bemärkelse.
Alltså en 'saga' eller berättelse, fast till musik. Sen har vi ju mästerverket Hi Ren. Hans musik kanske inte nödvändigtvis är tekniskt imponerande men mannan är ta mig fan ett musikaliskt geni på samma nivå som Bowie eller Prince.
Citera
2026-05-31, 23:35
Avstängd
Jag har bevisligen högt IQ.
Vad det betyder gällande musik står väl skrivet i stjärnorna..
Nu råkar jag emellertid vara otroligt musikintresserad och spelar själv flera olika instrument.
Min musiksmak är väldigt bred.

Men som yngre fastnade jag för proggresiv musik samt Beethoven.
Genesis, Yes, King Crimson ELP och Rush är husgudar.
Men tycker även ex.vis Cornelis var en fantastisk musiker. Samt många flera.
Däremot har jag aldrig varit något större fan av jazz, trots att det finns så otroligt begåvade musiker i den kategorin.
Citera
2026-05-31, 23:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Haha, ja, men å andra sidan verkar det uppenbarligen räcka till för att få radiohits oftare än man kan tro så kanske av en anledning också.
Och är inte radiohits ganska ointelligenta nu för tiden? Samma soppa kokas om och om igen, samma låtskrivare skriver låtar till massor av arister och det mesta låter likadant. Knappast The Beatles som toppar listorna längre.
Citera
2026-06-01, 00:33
Medlem
Man kan ju bara gissa skulle dock tro att klassisk musik och gärna pianomusik går hem hos de lite mer intelligenta personerna, bland annat musik som skapas av instrument och inte av en dator.

Lyssnar själv på mycket blandad musik men är svag för konserter med levande musik och stora orkestrar (Hans Zimmer tex) men ser gärna klassisk musik live också när tillfälle ges, sen är det aldrig fel med ett skogsrave emellanåt, tillhör dock själv inte Mensafolket.
Citera
2026-06-01, 01:25
Medlem
cerns avatar
De lyssnar såklart på IDM - Intelligent Dance Music

https://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_dance_music
Citera
2026-06-01, 01:27
Medlem
rusmags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag ser inget om techno i den studien, möjlightvis missar jag det. Instrumental musik, ja, men just techno är ditt eget tillägg eller?
Techno, house, och alla former av EDM är väldigt simpla och saknar såväl polyrytmik som komplicerade melodier. Det går ju inte att jämföra med tex progressiv rock eller modern jazz eller varför inte traditionell västafrikansk musik. Viss elektronisk musik som tex Apex Twins, ja, men techno i allmänhet, knappast. Techno är monoton 4/4 och minimalistiska slingor, funkar på dansgolv men kräver ingen uppmärksamhet som mycket av den klassiska musiken, Frank Zappa eller Mars Volta för att ta ett par exempel.

Jag skulle inte kalla riktig techno för "simpelt", dock är det ju så att EDM har ätit sig in i genren en hel del, så jag kan se missförståndet. Techno leker ju med rytmer och melodier, atonalitet och en del andra skojiga 5/4 rytmer..
Citera
2026-06-01, 08:06
Medlem
Anybodykillers avatar
Hm, kanske kulturer/länder med högre intelligens reflekterar det även i sin musiksmak?

Jag kan tänka mig att det är musik med större harmonisk och rytmisk variation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in