2026-05-31, 19:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vangelis och Opera. Mycket Wagner.

vangelis - nu blev jag lite religiös tror jag - men lägg till in Flames och Pantera tack?!
Citera
2026-05-31, 20:24
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jag menar inte att det finns något starkt egenvärde i att kunna glänsa med sån där Sten Broman-bildning. Dina förslag på bildad musiksmak är det väl egentligen inget fel på, förutom att de bäddar för en ordentlig fallhöjd om du inte kan följa upp med grundläggande kunskaper om respektive kompsitör och epok.
Då är det väl tur att jag har mer än grundläggande kunskaper om Bach, Mozart, Beethoven, Wagner och Bowie.
Och Händel, Mahler, Verdi, Shostakovich, Tjajkovskij, Stravinski och många andra klassiker.
Liksom Beatles, Stones, Zeppelin, Kraftwerk, Zappa, Roxy, Och många andra nutida musiker.
Jag lyssnar även på Miles Davies och andra jazzgiganter, räknas det?
Kronoskvartetten, Laurie Anderson eller Philip Glass.

Jag tror intelligenta människor lyssnar på mycket och varierat.
Vad tror du?
Citera
2026-05-31, 20:33
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Wagner, Bach, Mozart, Beethoven, och Bowie
Bra där. Chopin, Debussy & Tchaikovsky inte att förglömma.
Citera
2026-05-31, 20:34
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det samband jag har sett, är att intelligenta människor söker mer aktivt genom tid och rum tills de hittar sin grej, medan mer medelmåttiga människor bara tar det som är inne just i deras bubbla av tid och rum. Det som de (de medelmåttiga människorna) exponeras för, helt enkelt. Det som de intelligenta då fastnar för, kan någon sällsynt gång förstås sammanfalla med det som är inne för tillfället, men oftare i något annat eftersom det finns så enormt många olika sorters musik.

Detta gäller för övrigt alla former av kulturyttringar: film, romaner, poesi, teater, dans, konst, konsthantverk, mode o.s.v.. Intelligenta människor har en intellektuell nyfikenhet och söker efter det som slår an en sträng inom dem.

Detta sammanfattar hela tråden på ett bra sätt. Uppenbarligen är TS inte så intelligent som hen trodde.
Citera
2026-05-31, 20:39
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Den killen har nyligen avgått från sin position som head chef efter 23 år. Han avgår pga psykisk och fysisk misshandel av sina anställda. Att tvinga nån stå ute i kylan pga techno är sannerligen sådan slags misshandel. Om du frågar mig så låter det inte särskilt intelligent.

Varför tror du att det finns en samband mellan personers empatiska förmåga och deras intelligens? Skulle snarare säga att det finns gott om mycket intelligenta personer som saknar empati, även såna som gillar technomusik.
Citera
2026-05-31, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Då är det väl tur att jag har mer än grundläggande kunskaper om Bach, Mozart, Beethoven, Wagner och Bowie.
Och Händel, Mahler, Verdi, Shostakovich, Tjajkovskij, Stravinski och många andra klassiker.
Liksom Beatles, Stones, Zeppelin, Kraftwerk, Zappa, Roxy, Och många andra nutida musiker.
Jag lyssnar även på Miles Davies och andra jazzgiganter, räknas det?
Kronoskvartetten, Laurie Anderson eller Philip Glass.

Jag tror intelligenta människor lyssnar på mycket och varierat.
Vad tror du?

Bravo!

Jag håller med om att det känns rimligt att det existerar ett samband mellan musikalisk nyfikenhet och intelligens.
Citera
2026-05-31, 20:43
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det där stämmer ju förvisso, men hur många sådana rappare finns det? 1 på 1000? Den absoluta majoriteten rappare jag hört är usla.

Det gäller väl förvisso musiker inom precis alla genrer.
Citera
2026-05-31, 20:52
Medlem
pludos avatar
Ren e' ju ingen musikgenre men en artist som gör det han vill och oftast så växer låtarna för varje lyssning.
https://www.youtube.com/@RenMakesMusic
Citera
2026-05-31, 21:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det gäller väl förvisso musiker inom precis alla genrer.
Visst, det ligger en poäng i det. Vid närmare eftertanke är nog majoriteten band/,musiker i vilken genre som helst sopiga.

Fördelen med dagens strömmningsteknik är att alla kan lägga ut sin egen musik. Nackdelen är att alla gör det.
Citera
2026-05-31, 21:45
Medlem
Finns ju olika typer av intelligens också, men generellt de smartare jag känner gillar lite mer experimentell musik än typ NRJ-hits.

Samma med film/TV-smak också. Jämför att ta sig an typ Twin Peaks och att kolla Masked Singer…

Då talar jag typ om kulturellt/filosofiskt smarta personer.

Finns såklart autistiska mattegenier som gillar Lasse Stefans också.
Citera
2026-05-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
"This body represents young people aged 11-18 who are in the top 5 per cent academically.

The results showed that while rock was the most popular genre among talented youngsters, one-third rated heavy metal in their top five genres and 6 per cent gave it top spot.

Those who particularly liked heavy metal also tended to have lower self-esteem."

så 11-18 åriga plugghästar med dålig självkänsla föredrar heavy metal.

Så kan du ju framställa det om du vill. Fast studien slår fast att de allra intelligenta studenterna lyssnar på metal.

Musikgenren som du försökte påskina att framförallt "Många korkade föredrar ju typ Sabaton och Iron Maiden då det är enkelt att förstå". Citerar ur ena artikeln "According to science, metal is the most “intelligent” genre of music you can listen to".

Att "hänga med" i vilka rappare som fjollar sig med andra rappare är ju direkt inget tecken på hög kognitiv förmåga, snarare att man gillar skvaller.

Dock handlar musik i slutändan om tycke och smak. Fast metalband som svenska Opeth och Meshugga är kända för extermt komplex och rytmiskt avancerad musik.
Citera
2026-05-31, 22:45
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Visst, det ligger en poäng i det. Vid närmare eftertanke är nog majoriteten band/,musiker i vilken genre som helst sopiga.

Fördelen med dagens strömmningsteknik är att alla kan lägga ut sin egen musik. Nackdelen är att alla gör det.

Haha, ja, men å andra sidan verkar det uppenbarligen räcka till för att få radiohits oftare än man kan tro så kanske av en anledning också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in