2026-05-31, 19:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Denna studie visar att intelligenta i högre grad tycker om instrumental musik (exempelvis techno) medans mindre intelligenta föredrar vokal musik (exempelvis dansband)

https://www.researchgate.net/publication/325069504_Intelligence_Music_Preferences_and_Uses_ of_Music_From_the_Perspective_of_Evolutionary_Psyc hology

Jag ser inget om techno i den studien, möjlightvis missar jag det. Instrumental musik, ja, men just techno är ditt eget tillägg eller?
Techno, house, och alla former av EDM är väldigt simpla och saknar såväl polyrytmik som komplicerade melodier. Det går ju inte att jämföra med tex progressiv rock eller modern jazz eller varför inte traditionell västafrikansk musik. Viss elektronisk musik som tex Apex Twins, ja, men techno i allmänhet, knappast. Techno är monoton 4/4 och minimalistiska slingor, funkar på dansgolv men kräver ingen uppmärksamhet som mycket av den klassiska musiken, Frank Zappa eller Mars Volta för att ta ett par exempel.
Citera
2026-05-31, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
"This body represents young people aged 11-18 who are in the top 5 per cent academically.

The results showed that while rock was the most popular genre among talented youngsters, one-third rated heavy metal in their top five genres and 6 per cent gave it top spot.

Those who particularly liked heavy metal also tended to have lower self-esteem."

så 11-18 åriga plugghästar med dålig självkänsla föredrar heavy metal.

Är det inte bara gubbar som använder begreppet heavy metal? Vet inte hur det påverkar läsningen av studien du citerar, men känner instinktivt att man måste vara vaksam på detta.
Citera
2026-05-31, 19:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Intelligenta lyssnar företrädelsevis på Pink Floyd, Woody Guthrie och Barbro Hörberg. Ibland vill den intelligente bara kontemplera tystnaden och lugnet i tillvaron, och då spelas ofta Visa från Utanmyra, för att accentuera denna tystnad/lugn.

Med Jan Johansson företrädelsevis. Monica Z har en bra tolkning med sång, men Jannes är oslagbar.
Citera
2026-05-31, 19:34
Medlem
TOOL.

"
The progressive metal band Tool is famous for intertwining complex mathematical structures with heavy music. Their 2001 track "Lateralus" famously uses the Fibonacci sequence—where each number is the sum of the two preceding ones (1, 1, 2, 3, 5, 8...)—to dictate time signatures, syllable counts, and song structure.
"

Haj haj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Är det inte bara gubbar som använder begreppet heavy metal? Vet inte hur det påverkar läsningen av studien du citerar, men känner instinktivt att man måste vara vaksam på detta.

det står heavy metal i själva studien.

stod också nåt om att ungarna lyssnar på det för att hantera stress och att dom hoppar omkring våldsamt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorSmegma
TOOL.

"
The progressive metal band Tool is famous for intertwining complex mathematical structures with heavy music. Their 2001 track "Lateralus" famously uses the Fibonacci sequence—where each number is the sum of the two preceding ones (1, 1, 2, 3, 5, 8...)—to dictate time signatures, syllable counts, and song structure.
"

Haj haj.

å andra sidan har dom en låt som heter prison sex.

så det blir lite ett steg fram, två steg bak.
Citera
2026-05-31, 19:38
Medlem
No, Maynard James Keenan has not publicly stated that he is autistic. While some fans and online communities have speculated about his personality, on-stage demeanor, or introverted nature, it remains purely fan speculation rather than a confirmed diagnosis.
Citera
2026-05-31, 19:41
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Med Jan Johansson företrädelsevis. Monica Z har en bra tolkning med sång, men Jannes är oslagbar.

Medhåll!
Citera
2026-05-31, 19:42
Medlem
Citat:
Denna studie visar att intelligenta i högre grad tycker om instrumental musik (exempelvis techno) medans mindre intelligenta föredrar vokal musik (exempelvis dansband)

https://www.researchgate.net/publication/325069504_Intelligence_Music_Preferences_and_Uses_ of_Music_From_the_Perspective_of_Evolutionary_Psyc hology

Orkade inte läsa genom hela studien, men känner mig skeptiskt till metoden sett till vilket märkligt urval av ''instrumental'' respektive ''vokal-instrumentala'' genrer de har utgått från:

''we defined three of the styles as mostly instrumental (ambient/New Age/chill out, big band, classic instrumental music), and the rest as mostly vocal-instrumental (blues, jazz, reggae/ska/dub, pop, r-n-b, Latin, folk, patriotic, commercial, turbofolk, spiritual/religious, metal, punk, rock, electronic/ dance, opera, rap/hip hop).''

Enligt den kategoriseringen hamnar lyssnare av punk, religiös körmusik, vokaljazz, RNB, ''komersiell musik'', opera och ''patriotisk musik'' alla i samma kategori. Tycker du själv att det känns som en rimlig uppdelning?

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag ser inget om techno i den studien, möjlightvis missar jag det. Instrumental musik, ja, men just techno är ditt eget tillägg eller?
Techno, house, och alla former av EDM är väldigt simpla och saknar såväl polyrytmik som komplicerade melodier. Det går ju inte att jämföra med tex progressiv rock eller modern jazz eller varför inte traditionell västafrikansk musik. Viss elektronisk musik som tex Apex Twins, ja, men techno i allmänhet, knappast. Techno är monoton 4/4 och minimalistiska slingor, funkar på dansgolv men kräver ingen uppmärksamhet som mycket av den klassiska musiken, Frank Zappa eller Mars Volta för att ta ett par exempel.

Håller med. Studiens indelning av instrumental resp. vokalmusik verkar jättemärklig. Just elektronisk dansmusik/techno är också, som du påpekar, inte särskilt komplex och ett dåligt exempel om man vill göra poängen att musik utan sång och text möjliggör för ett annorlunda och mer aktivt lyssnande hos den som lyssnar.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-05-31 kl. 19:48.
Citera
2026-05-31, 19:45
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Det kan tyckas så men:

Rappare fungerar som slagverkare och använder sina röster för att skapa komplexa, synkoperade rytmer. De bästa rapparna växlar ofta mellan kadenser i och utanför takten, vilket skapar rytmisk spänning mot det instrumentala bakgrundsljudet.

Konstruktionen av rim kräver enorm matematisk precision. Rappare använder invecklade rimscheman med flera stavelser, interna rim och allitteration som matematiskt måste passa in i ett specifikt antal musikaliska takter.

Hiphop-produktion var pionjärer inom samplingskonsten – att hacka, pitcha och arrangera om fragment av gamla jazz-, funk- och soulskivor till helt nya kompositioner. Producenter varvar ofta dessa samplingar med komplexa polyrytmer, djupa subbasar och unika taktarter.

Även om rappning inte förlitar sig på traditionell, tonhöjdsliknande sång, använder skickliga rappare intonation, tonhöjdsvariationer och förändringar i sångtexturen för att förmedla känslor och musikalitet.

Det där stämmer ju förvisso, men hur många sådana rappare finns det? 1 på 1000? Den absoluta majoriteten rappare jag hört är usla.

Här är 1 på 1000 https://www.youtube.com/watch?v=dncb_5CXE7o&list=RDdncb_5CXE7o&start_radio =1
Citera
2026-05-31, 19:51
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Jag är ganska intelligent skulle jag säga. Åtminstone på den högra sidan av normalfördelningen.

Jag upplever ganska ofta att jag inte har samma musiksmak som folk i min närhet som är dummare än jag.

Jag tycker om exempelvis psykedelisk rock eller elektronisk musik. Jag anser att om man tycker om denna slags musik så besitter man ett visst mått av intellekt, det krävs hjärnkapacitet att konsumera sådan slags musik. Medans exempelvis dansband och schlager är lättsmält och kräver inget djup i intellektet.

Jag undrar vad folk med hög intelligens lyssnar på för musik? Vad säger musiksmaken om en persons intellekt?

Vangelis och Opera. Mycket Wagner.
Citera
2026-05-31, 19:56
Medlem
Riktigt svår musik kräver inte bara intelligens att lyssna på, den kräver t ex haptiska hjälpmedel för att kunna lyssnas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in