2026-05-31, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Det är väl just sådant som gör att man inte vill anställa grupper, tyvärr.

Men vi har glömt att vi har med människor att göra. Historiskt så har den äldre generationen fått ansvara för kunskapsöverföring.

Idag har vi ersatt kunskap med processer och automatisering. Själv anser jag att detta rör sig om en suboptimering. Effektivt på papperet att bara kunna byta ut till det som passar, men frågan är hur bra det är att inte se till helheten.

Jag tror att du eventuellt är något på spåret...
Citera
2026-05-31, 11:58
Medlem
Citat:
Det är väl just sådant som gör att man inte vill anställa grupper, tyvärr.

Men vi har glömt att vi har med människor att göra. Historiskt så har den äldre generationen fått ansvara för kunskapsöverföring.

Idag har vi ersatt kunskap med processer och automatisering. Själv anser jag att detta rör sig om en suboptimering. Effektivt på papperet att bara kunna byta ut till det som passar, men frågan är hur bra det är att inte se till helheten.

Många 50+ och 60+ har inte längre småbarn, är pigga och friska och har god kompetens. Även en hel del 40+ har goda förutsättningar att kunna bidra till arbetsplatsen, med sin kompetens, även om många är mitt uppe i familj också. Och med tanke på att många numera ska jobba till någonstans mellan 67-71 så blir det oerhört skevt att vissa arbetsgivare nobbar så pass unga som 40+. Dessa arbetsgivare måste börja matcha den höjda pensionsåldern. Politiker borde se till att detta sker.

Yes, blir knepigt att byta ut kompetenta människor mot processer och automatisering. Vissa kunskapsmässiga tankar behöver bytas från människa till människa. Inte från AI/maskin till människa.
Citera
2026-05-31, 12:02
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
I takt med att pensionsåldern höjs (vilket den behöver göra då vi lever längre och är friskare längre upp i åldern) så borde givetvis också arbetsgivares vilja att anställa även personer som är 40+, 50+ och tom. 60+ öka. Som 40+, 50+ och 60+ har man ju i regel både arbetslivserfarenhet och bra kompetens. Tyvärr "varnar experter" om att detta inte följs åt. Att redan vid 40+ kan vissa ses som "för gamla" av arbetsgivare. Detta är givetvis allvarligt. Ska vissa 40+, 50+, 60+ gå arbetslösa fram till pensionen vid cirka 70?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/experten-varnar-du-kan-vara-f%C3%B6r-gammal-redan-vid-40/ar-AA23JCqG?ocid=msedgdhp&pc=HCTS&cvid=6a1bedd3f7f04e 0298b04ed9989d7b34&ei=20

Hur kan vi gemensamt vända denna dåliga spiral och få arbetsgivare att inse att det är bra att anställa en 40+, 50+ och 60+, då dessa i regel har gott om arbetslivserfarenhet och god kompetens?

Diskutera!

Följa Danmark och införa flexicurity så att det blir lättare att avskeda. Risken att fastna med någon trött stöt minskar och arbetsgivarna kan våga prova mer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flexicurity
Citera
2026-05-31, 12:03
Medlem
Citat:
Hur tänkte du nu? Om arbetare ska jobba 10 timmar per dag, 6 dagar i veckan, så kommer detta ju vara något samtliga arbetare gör. även de med småbarn.

Det var väl inte snack om 10 timmars arbetsdag och 6 dar i veckan? Så frågan är varför jag skulle tänka på något som du (dessutom rätt ogrundat) slänger in nu.

Citat:
Själv är jag närmre 50 och har barn i grundskoleåldern (låg och mellanstadiet). Så även där faller ditt argument platt.

Nej, det faller inte platt alls. Om du själv gått i skolan och inte sovit på lektionerna så vet du att 50 är mindre än 60. Dessutom vet du att skillnaden är 10 år. Och gör du matten så ser du nog att dina barn är liiite äldre när du kommer upp i de där 60. Då är behovet om att stanna hemma och passa dina barn rätt obefintligt.

Det jag svarade på var ju iden om att 60+are skulle jobba 6 timmar för att få tid med sina barn?!?
Citera
2026-05-31, 12:05
Medlem
Det som knäcker välfärds- och pensionssystemet är den massiva migrationen av oanställningsbara (arbetsovilliga) från MENA.

Sen sticker Sverige ut med sk åldersdiskriminering. Undersökningar visar att i snitt i Europa så minskar chansen att få komma på en anställningintervju i snitt strax innan 50-års åldern.
I Sverige händer detta strax efter man fyllt 40.

(Som jämförelse där erfarenhet ses som en merit går samma gräns strax runt 60 i Japan)
Citera
2026-05-31, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Inför ett lönetak för dom som är 40+ så blir det förändring. De är alldeles för dyra idag.
Själv sökte jag jobb och fick det när jag var 61år. Jag fattade att jag måste ha en 25-30 årings löneanspråk. Det löste det lilla problemet.

Lönetak? Det är ju i regel fri lönesättning vid nyanställning?
Citera
2026-05-31, 12:41
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Äldre blir vi, men om vi blir friskare en annan sak. Det är väl snarare så att vi kan hålla folk i liv längre nu för tiden.

Därför är idén om att successivt höja pensionsåldern fullkomligt idiotisk då det biologiska åldrandet inte upphör. Naturliga krämpor och diagnoser medicineras för att människan inte ska avlida av den naturliga svikt som kommer med naturligt åldrande.

Citat:
Diskutera!

This:
"Många arbetsgivare söker yngre kompetens med lägre löneanspråk samtidigt som teknikutvecklingen och AI omvandlar arbetsmarknaden i snabb takt."

Åldersföraktet (ålderism) är väl som mest utbredd i just Sverige, lägg till kompetensföraktet. Varje normalt fungerande rekryterare vill ha den seniora kompetensen men i Sverige vill de inte betala för den. Frågan är vart vi kommer landa. I min bransch undviker vi allt under 35/40 på grund av att det generellt är en generation med skört psyke, ohälsosam jag-fixering och obefintlig arbetsmoral.

Något som vore hälsosamt är att lagstifta bort dagens filtreringsmöjligheter vid rekrytering. Ett land som Sverige med omfattande fixering vid ålder, kön och etnicitet borde lagstifta om anonym rekrytering fram till intervjustadiet. Sökande ska alltså varken uppge, kön, ålder eller namn för att undvika all form av diskriminering.

Ålderismen är den absolut vanligaste diskrimineringsformen på svensk arbetsmarknad. Eftersom ålderism drabbar alla förr eller senare vore det rimligt att införa sänkt arbetsgivaravgift, stegvis mellan 50-70.
Citera
2026-05-31, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Därför är idén om att successivt höja pensionsåldern fullkomligt idiotisk då det biologiska åldrandet inte upphör. Naturliga krämpor och diagnoser medicineras för att människan inte ska avlida av den naturliga svikt som kommer med naturligt åldrande.

This:
"Många arbetsgivare söker yngre kompetens med lägre löneanspråk samtidigt som teknikutvecklingen och AI omvandlar arbetsmarknaden i snabb takt."

Åldersföraktet (ålderism) är väl som mest utbredd i just Sverige, lägg till kompetensföraktet. Varje normalt fungerande rekryterare vill ha den seniora kompetensen men i Sverige vill de inte betala för den. Frågan är vart vi kommer landa. I min bransch undviker vi allt under 35/40 på grund av att det generellt är en generation med skört psyke, ohälsosam jag-fixering och obefintlig arbetsmoral.

Något som vore hälsosamt är att lagstifta bort dagens filtreringsmöjligheter vid rekrytering. Ett land som Sverige med omfattande fixering vid ålder, kön och etnicitet borde lagstifta om anonym rekrytering fram till intervjustadiet. Sökande ska alltså varken uppge, kön, ålder eller namn för att undvika all form av diskriminering.

Ålderismen är den absolut vanligaste diskrimineringsformen på svensk arbetsmarknad. Eftersom ålderism drabbar alla förr eller senare vore det rimligt att införa sänkt arbetsgivaravgift, stegvis mellan 50-70.

Då är vi inne på att begränsa HR som sköter rekryteringarna idag. Blir lite som dejtingsidorna med dagens urval och algoritmer. Och vi har ju sett hur den matchningen fungerar.

Borde ju vara anställande chef som fattar beslut. En peson som ska passa in, yrkes-, erfarenhets- och kunskapsmässigt. Ska passa in i gruppen och kunna samarbeta med chefen själv också.

Det borde väl en chef ha förmåga att göra.
Citera
2026-05-31, 13:41
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Lönetak? Det är ju i regel fri lönesättning vid nyanställning?
Ja, du begär en summa och en snorunge en annan. Vem tror du får jobbet? Den som är billigast förstås.
Citera
2026-05-31, 13:47
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Inför ett lönetak för dom som är 40+ så blir det förändring. De är alldeles för dyra idag.
Själv sökte jag jobb och fick det när jag var 61år. Jag fattade att jag måste ha en 25-30 årings löneanspråk. Det löste det lilla problemet.

De flesta svenskar jobbar med kollektivavtalsenliga tarifflöner så äldre får inte alls mer betalt än yngre.

Och äldre i jobb med individuell lön som hellre är arbetslösa än gå med på en lägre lön än de tidigare hade får ju skylla sig själva om de inte får ett jobb. Man bestämmer inte sin lön själv liksom.

Hur skulle ditt förslag om lönetak ändra det?
Citera
2026-05-31, 14:00
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Äldre blir vi, men om vi blir friskare en annan sak. Det är väl snarare så att vi kan hålla folk i liv längre nu för tiden.

Sen spelar det ju som sagt mindre roll om pensionsåldern höjs i praktiken om arbetsgivare inte vill anställa äldre.

Arbetsgivarna verkar ju föredra en pensionsålder runt 40. Så här har vi flera saker som krockar.

Äldre har blivit utköpta sedan 80-talet.

Frågan är ju vad som går göra åt det. Avtrappning av arbetsgivaravgiften med åldern kanske?

Men det verkar röra sig om andra värden än pengar. Sverige har i princip vattentäta skott mellan åldersgrupper och har väl en väldigt negativ syn på äldre. Vi har knappt någon överlappande generationsgemenskap.

Vi verkar varken vilja ta i barn eller äldre med tång ens. Det är väl detta som måste brytas på något sätt.

Pension är i sig något onaturligt, ledighet för den delen också. Den dag du slutar bidra så är du en belastning.
Din sista mening speglar väl det du skrev att det saknas "umgänge över gränserna".
Barn och gamla bidrar inte i till samhället (ur en aktieägares perspektiv) och därmed är de en belastning.
Säger inte att du har rätt, men det var så du skrev.
Fast lite ändring har det ju blivit på det hela, med privatisering av både skola och äldreomsorg.
Hos aktieägarna i de bolagen ger både skolbarnen och gamlingarna klirr i kassan.

Det som TS tar upp har avhandlats i ett flertal trådar här på FB redan.
Rubriken är inte riktigt i klang med TS frågeställning men strunt i det.
Jag anser att det är flera parametrar som behöver hanteras för att få samhället mer i balans och tyvärr så är det inte så enkelt som att det är svart eller vitt.
Det "beror på" skulle man kunna säga.
- Att vi behöver arbeta längre upp i ålder beror på att den gamla pensionskalkylen inte går ihop.
Vi lever för länge och jobbar för få år för att löneavsättningen till pensionen ska räcka till. I vart fall om vi vill ha en dräglig pension.
Det är det ena.
- Det andra är att det börjar vara åldersnoja på arbetsmarknaden. Troligen är det algoritmerna hos de rekryteringsföretag som anlitas som bidrar till att sabba samhället. Ni som har hört historien om när försvarsmaktens årskull till kockutbildningen enbart bestod av enögda och haltade killar förstår vad jag menar.
- Det tredje är frågan om det verkligen finns så stor efterfrågan på arbetskraft eller om vi är på väg att fasa ut behovet av människor som jobbar? Troligen kommer det att bli än värre om AI tar över för HR, ekonomihantering, juridik, m.m.

Det största problemet som jag ser det är att vi inför ett riksdagsval inte diskuterar vilka som ska vara med och bidra till samhället. Samt vad det det ska ligga i begreppet "bidra". Ett benbrott höjer också årets BNP. En skjuten gängkriminell, men inte död, genererar massor av arbetsinsatser.
I stället diskuterar vi om det ska gå att köpa kall öl på systembolaget en söndag.
Snacka om att vi är "lost in space".
Senast redigerad av GustavAdam 2026-05-31 kl. 14:22.
Citera
2026-05-31, 14:09
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
De äldre 60+ kan lära ut sina kunskaper till de som är 40+ som lär det vidare till 20-åringarna.

Fast hur svårt är det att stjäla pallar med sten och sälja svart från jobbet? Tänker att 20-åringar klarar det med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in