Igår, 10:23
Medlem
I takt med att pensionsåldern höjs (vilket den behöver göra då vi lever längre och är friskare längre upp i åldern) så borde givetvis också arbetsgivares vilja att anställa även personer som är 40+, 50+ och tom. 60+ öka. Som 40+, 50+ och 60+ har man ju i regel både arbetslivserfarenhet och bra kompetens. Tyvärr "varnar experter" om att detta inte följs åt. Att redan vid 40+ kan vissa ses som "för gamla" av arbetsgivare. Detta är givetvis allvarligt. Ska vissa 40+, 50+, 60+ gå arbetslösa fram till pensionen vid cirka 70?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/experten-varnar-du-kan-vara-f%C3%B6r-gammal-redan-vid-40/ar-AA23JCqG?ocid=msedgdhp&pc=HCTS&cvid=6a1bedd3f7f04e 0298b04ed9989d7b34&ei=20

Hur kan vi gemensamt vända denna dåliga spiral och få arbetsgivare att inse att det är bra att anställa en 40+, 50+ och 60+, då dessa i regel har gott om arbetslivserfarenhet och god kompetens?

Diskutera!
Senast redigerad av TomatKungen Igår kl. 10:28.
Citera
Igår, 10:56
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
I takt med att pensionsåldern höjs (vilket den behöver göra då vi lever längre och är friskare längre upp i åldern) så borde givetvis också arbetsgivares vilja att anställa även personer som är 40+, 50+ och tom. 60+ öka. Som 40+, 50+ och 60+ har man ju i regel både arbetslivserfarenhet och bra kompetens. Tyvärr "varnar experter" om att detta inte följs åt. Att redan vid 40+ kan vissa ses som "för gamla" av arbetsgivare. Detta är givetvis allvarligt. Ska vissa 40+, 50+, 60+ gå arbetslösa fram till pensionen vid cirka 70?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/experten-varnar-du-kan-vara-f%C3%B6r-gammal-redan-vid-40/ar-AA23JCqG?ocid=msedgdhp&pc=HCTS&cvid=6a1bedd3f7f04e 0298b04ed9989d7b34&ei=20

Hur kan vi gemensamt vända denna dåliga spiral och få arbetsgivare att inse att det är bra att anställa en 40+, 50+ och 60+, då dessa i regel har gott om arbetslivserfarenhet och god kompetens?

Diskutera!
Inför ett lönetak för dom som är 40+ så blir det förändring. De är alldeles för dyra idag.
Själv sökte jag jobb och fick det när jag var 61år. Jag fattade att jag måste ha en 25-30 årings löneanspråk. Det löste det lilla problemet.
Citera
Igår, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Inför ett lönetak för dom som är 40+ så blir det förändring. De är alldeles för dyra idag.
Själv sökte jag jobb och fick det när jag var 61år. Jag fattade att jag måste ha en 25-30 årings löneanspråk. Det löste det lilla problemet.

Då löste du ju detta utan att det var ett reglerat lönetak.
Att införa generella lönetak är nog inte så bra det heller. Kan komma att utnyttjas.
Citera
Igår, 11:11
Medlem
Citat:
I takt med att pensionsåldern höjs (vilket den behöver göra då vi lever längre och är friskare längre upp i åldern) så borde givetvis också arbetsgivares vilja att anställa även personer som är 40+, 50+ och tom.

Kan man inte återinföra att vi jobbar på lördagar och/eller att vi jobbar 10 timmar per dag istället för 8?
Citera
Igår, 11:11
Medlem
Ganonitos avatar
Bara rent skitsnack att vi behöver höja pensionsåldern bara för att vi lever längre och är friskare. Det behöver vi inte alls. Satsa på att se till att de unga kommer in i arbetet istället för att de äldre ska jobba tills de stupar.
Citera
Igår, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Kan man inte återinföra att vi jobbar på lördagar och/eller att vi jobbar 10 timmar per dag istället för 8?

Nej, varför då? Vi blir inte mer produktiva av att jobba fler timmar/fler dagar. Snarare tvärtom.
Däremot är det vettigt att man som frisk, stark och pigg 65-åring jobbar några år till. I synnerhet om man beräknas dö vid cirka 82,52 år som man. Och vid 85,55 år som kvinna. (Medellivslängden för svenskar enligt SCB). Då är det lagom att gå i pension vid 67-71. Men då behöver man ha ett arbete också!

Dvs. arbetsgivare, samtliga sådana, behöver kunna satsa även på äldre arbetskraft som har ålder över 40+, 50+ och tom. 60+. Och anställa även arbetslösa som är medelålders/i övre medelåldern. Hur får vi samtliga arbetsgivare att göra det?
Citera
Igår, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Bara rent skitsnack att vi behöver höja pensionsåldern bara för att vi lever längre och är friskare. Det behöver vi inte alls. Satsa på att se till att de unga kommer in i arbetet istället för att de äldre ska jobba tills de stupar.

Det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan tex. införa 6 timmars arbetsdag för de som är över 60 och för föräldrar (föräldrar behöver tid för sina barn också). Detta genererar att fler unga behöver anställas. De unga kommer då in med färsk kunskap och får även gott om kunskap (förvärvad kunskap) från seniora kollegor. Och de äldre får fortsätta jobba/får lättare jobb vid arbetslöshet, om samtliga arbetsgivare förstår att medelålders och äldre arbetare sitter inne med mycket förvärvad kompetens och kunskap som man inte kan lära ut på skolor.
Citera
Igår, 11:28
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Det hade gått att gradvis sänka arbetsgivaravgiften för de som är, om inte kanske 40+ men 50+.
Citera
Igår, 11:29
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan tex. införa 6 timmars arbetsdag för de som är över 60 och för föräldrar (föräldrar behöver tid för sina barn också). Detta genererar att fler unga behöver anställas. De unga kommer då in med färsk kunskap och får även gott om kunskap (förvärvad kunskap) från seniora kollegor. Och de äldre får fortsätta jobba/får lättare jobb vid arbetslöshet, om samtliga arbetsgivare förstår att medelålders och äldre arbetare sitter inne med mycket förvärvad kompetens och kunskap som man inte kan lära ut på skolor.

De äldre 60+ kan lära ut sina kunskaper till de som är 40+ som lär det vidare till 20-åringarna.
Citera
Igår, 11:32
Medlem
Det ska inte vara några 50-plusare på golvet i alla fall för där agerar de bara stoppklossar. Skola om er till lärare eller något istället, det är lämpligare.
Citera
Igår, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
De äldre 60+ kan lära ut sina kunskaper till de som är 40+ som lär det vidare till 20-åringarna.

Det förutsätter att både 40+, 50+ och 60+ faktiskt jobbar och inte stängs ute från arbetsmarknaden i arbetslöshet. Läs länken i min trådstart.
Citera
Igår, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Det hade gått att gradvis sänka arbetsgivaravgiften för de som är, om inte kanske 40+ men 50+.

Ja, det vore kanske en ide´! Eller sänka arbetsgivaravgiften något för de som är 40+ och något mer för de som är 55+. Så att arbetslösa 40+ blir attraktivare att anställa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in