2026-05-31, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, varför då? Vi blir inte mer produktiva av att jobba fler timmar/fler dagar. Snarare tvärtom.
Däremot är det vettigt att man som frisk, stark och pigg 65-åring jobbar några år till.

Problemet är ju bara att det inte är alla som är pigga och starka vid 65. Sen tror jag visserligen att du har rätt i att längre arbetsdagar inte per automatik innebär att produktiviteten ökar motsvarande. Men då kanske man kan tänka sig att man som arbetstagare får lite lägre lön dagens 2-3 sista timmar eller att man kanske erhåller 50% av sin lön på lördagar när man jobbar.

Precis som du säger måste vi ju jobba med, annars går det ju inte... Vi kan ju som svenskar inte göra som andra länder där man successivt gått ner i arbetstid, till följd av automatiseringar och ändå få ut en vettig lön utan man ska ju bara få betalt för tiden man faktiskt jobbar minus det vi ska betala i skatt för att vi arbetar. Även där gör vi nog rätt som svenskar, varför beskatta egendom och vinster när man kan beskatta arbete?
Citera
2026-05-31, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det ska inte vara några 50-plusare på golvet i alla fall för där agerar de bara stoppklossar. Skola om er till lärare eller något istället, det är lämpligare.

Beror på vilket område du menar?
I mitt yrke, är verkligen inte 50+ bromsklossar.
Citera
2026-05-31, 11:40
Medlem
Äldre blir vi, men om vi blir friskare en annan sak. Det är väl snarare så att vi kan hålla folk i liv längre nu för tiden.

Sen spelar det ju som sagt mindre roll om pensionsåldern höjs i praktiken om arbetsgivare inte vill anställa äldre.

Arbetsgivarna verkar ju föredra en pensionsålder runt 40. Så här har vi flera saker som krockar.

Äldre har blivit utköpta sedan 80-talet.

Frågan är ju vad som går göra åt det. Avtrappning av arbetsgivaravgiften med åldern kanske?

Men det verkar röra sig om andra värden än pengar. Sverige har i princip vattentäta skott mellan åldersgrupper och har väl en väldigt negativ syn på äldre. Vi har knappt någon överlappande generationsgemenskap.

Vi verkar varken vilja ta i barn eller äldre med tång ens. Det är väl detta som måste brytas på något sätt.

Pension är i sig något onaturligt, ledighet för den delen också. Den dag du slutar bidra så är du en belastning.
Citera
2026-05-31, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Bara rent skitsnack att vi behöver höja pensionsåldern bara för att vi lever längre och är friskare. Det behöver vi inte alls. Satsa på att se till att de unga kommer in i arbetet istället för att de äldre ska jobba tills de stupar.

Jag skulle gärna vilja se din kalkyl på hur ett pensionsystem fungerar om man har låg pensionsålder iförhållande till hur länge man lever. Jag gissar att den innehåller rätt mycket handviftande för att slippa adressera problemet med få som skall försörja många, eller om det är intjänade pengar man finansierar med: att man under kort tid skall stoppa undan pengar som skall räcka en lång period.

Men du behöver inte oroa dig. Det där finns redan tänkt på i nuvarande pensionsystem och man kan få gå i pension tidigare om man vill, eller senare. Matematiken i det ovan nämnda kommer visa sig i din pensionscheck.
Citera
2026-05-31, 11:43
Medlem
Citat:
Det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan tex. införa 6 timmars arbetsdag för de som är över 60 och för föräldrar (föräldrar behöver tid för sina barn också). Detta genererar att fler unga behöver anställas. De unga kommer då in med färsk kunskap och får även gott om kunskap (förvärvad kunskap) från seniora kollegor. Och de äldre får fortsätta jobba/får lättare jobb vid arbetslöshet, om samtliga arbetsgivare förstår att medelålders och äldre arbetare sitter inne med mycket förvärvad kompetens och kunskap som man inte kan lära ut på skolor.

Du vet att kvinnor inte tenderar vara så fertila efter 40, dvs de flesta får barn innan de fyller 40 och som 60-åring så lär barnen vara 20+. Om 60+-are skall ha tid för att ta hand om sina barn så måste de ju vara totalt söndercurlade. På min tid var det minsann så att man förväntades vara vuxen att ta hand om sig själv i den åldern.
Citera
2026-05-31, 11:44
Medlem
Citat:
Ja, det vore kanske en ide´! Eller sänka arbetsgivaravgiften något för de som är 40+ och något mer för de som är 55+. Så att arbetslösa 40+ blir attraktivare att anställa

Ja, pensionsavsättningarna i arbetsgivaravgiften uppgår ju till drygt 10% så pengar finns det ju att ta om man vill. Med dina idéer om att vi måste jobba längre upp i åldrarna bör ju avsättningar till pension inte behövas.
Senast redigerad av Mechila 2026-05-31 kl. 11:46.
Citera
2026-05-31, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Problemet är ju bara att det inte är alla som är pigga och starka vid 65. Sen tror jag visserligen att du har rätt i att längre arbetsdagar inte per automatik innebär att produktiviteten ökar motsvarande. Men då kanske man kan tänka sig att man som arbetstagare får lite lägre lön dagens 2-3 sista timmar eller att man kanske erhåller 50% av sin lön på lördagar när man jobbar.

Precis som du säger måste vi ju jobba med, annars går det ju inte... Vi kan ju som svenskar inte göra som andra länder där man successivt gått ner i arbetstid, till följd av automatiseringar och ändå få ut en vettig lön utan man ska ju bara få betalt för tiden man faktiskt jobbar minus det vi ska betala i skatt för att vi arbetar. Även där gör vi nog rätt som svenskar, varför beskatta egendom och vinster när man kan beskatta arbete?

Folk har annat de behöver göra än att jobba. 6-8 timmars arbetsdag räcker. Och jobbar man måndag-fredag, så behöver man vara ledig lördag och söndag. Folk har i regel familj också. Men är man frisk, stark och pigg. Så blir det bra märkligt att gå i pension vid så pass ung ålder som 65. När den förväntade livslängden är cirka 20 år till! Men ska folk jobba till någon gång mellan 67-71, så behöver samtliga arbetsgivare också vara mer på hugget och faktiskt anställa arbetslösa 40+, 50+, 60+ som har god kompetens för jobbet. Fungerar inte att nobba en 40+ som ska jobba i närmre 30 år till.

Både egendom, vinster och arbete behöver beskattas om vi ska ha en god välfärd med bra sjukvård, skola, barnomsorg, äldreomsorg, polis, rättsväsende etc.
Citera
2026-05-31, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ja, pensionsavsättningarna i arbetsgivaravgiften uppgår ju till drygt 10% så pengar finns det ju att ta m man vill. Med dina idéer om att vi måste jobba längre upp i åldrarna bör ju avsättningar till pension inte behövas.

Det är inte jag personligen som har höjt pensionsåldern (även om jag förstår politikernas höjning av pensionsåldern och står bakom detta). Läs länken i min topic.
Citera
2026-05-31, 11:47
Medlem
Citat:
Det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan tex. införa 6 timmars arbetsdag för de som är över 60 och för föräldrar (föräldrar behöver tid för sina barn också). Detta genererar att fler unga behöver anställas. De unga kommer då in med färsk kunskap och får även gott om kunskap (förvärvad kunskap) från seniora kollegor. Och de äldre får fortsätta jobba/får lättare jobb vid arbetslöshet, om samtliga arbetsgivare förstår att medelålders och äldre arbetare sitter inne med mycket förvärvad kompetens och kunskap som man inte kan lära ut på skolor.

Det är väl just sådant som gör att man inte vill anställa grupper, tyvärr.

Men vi har glömt att vi har med människor att göra. Historiskt så har den äldre generationen fått ansvara för kunskapsöverföring.

Idag har vi ersatt kunskap med processer och automatisering. Själv anser jag att detta rör sig om en suboptimering. Effektivt på papperet att bara kunna byta ut till det som passar, men frågan är hur bra det är att inte se till helheten.
Citera
2026-05-31, 11:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche

Pension är i sig något onaturligt, ledighet för den delen också. Den dag du slutar bidra så är du en belastning.
Nåja, staten stjäl nästan 50% av vad man drar ihop, varje dag under ett helt arbetsliv. Viss del av detta skall gå till pensionen men de försnillar bort oanade summor på ren skit.

Jag är pensionär, slutade arbeta vid 55år, idag 66år. Hade jag fått de pengarna som skulle vara öronmärkta till pension hade jag tiodubblat de på de år jag arbetat. Har aldrig haft vare sig lån eller pensionssparande. Har däremot alltid haft sparande och när det öppnat sig för en bra investering har jag gjort det.

Hade lätt fått pengarna de stulit av mig på kontot för egna investeringar, alla dagar i veckan!
Citera
2026-05-31, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Du vet att kvinnor inte tenderar vara så fertila efter 40, dvs de flesta får barn innan de fyller 40 och som 60-åring så lär barnen vara 20+. Om 60+-are skall ha tid för att ta hand om sina barn så måste de ju vara totalt söndercurlade. På min tid var det minsann så att man förväntades vara vuxen att ta hand om sig själv i den åldern.

Hur tänkte du nu? Om arbetare ska jobba 10 timmar per dag, 6 dagar i veckan, så kommer detta ju vara något samtliga arbetare gör. även de med småbarn.

Själv är jag närmre 50 och har barn i grundskoleåldern (låg och mellanstadiet). Så även där faller ditt argument platt.

I övrigt handlar topic inte om utökad arbetstid. Utan om att höjningen på pensionsåldern inte matchar det faktum att vissa arbetsgivare inte helst vill anställa någon som är 40+. Och hur vi ska få arbetsgivare mer villigt inställda till att anställa även 40+. 50+ och 60+, med god kompetens.
Citera
2026-05-31, 11:55
Medlem
Citat:
Folk har annat de behöver göra än att jobba. 6-8 timmars arbetsdag räcker. Och jobbar man måndag-fredag, så behöver man vara ledig lördag och söndag.

Förstår inte vad du menar? Fram tills för bara 50 år sedan var det inte ovanligt att man jobbade på lördagarna, det fungerade utmärkt. Vad menar du folk har att göra som är viktigare än att arbeta?

Citat:
Både egendom, vinster och arbete behöver beskattas om vi ska ha en god välfärd med bra sjukvård, skola, barnomsorg, äldreomsorg, polis, rättsväsende etc.

Sjukvård låter märkligt att satsa mer på om vi, som du påstår, bara blir friskare och friskare. Skolorna håller vi på att lösa med en marknadsliberal modell sedan 40 år tillbaka så det kommer bli bättre snart, förändring tar tid.

Vad det gäller polis och rättsväsende satsar vi som aldrig förr liksom vi satsar på ett starkt militärt försvar både för oss själva och hela EU.
Senast redigerad av Mechila 2026-05-31 kl. 12:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in