2026-05-29, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
(…….)
nej, salemdemonstrationen är inte en maktdemonstration mot "sådana som honom". (…..).

Samlingen anordnades för att hedra minnet av 17-årige Daniel Wretström som mördades i Salem år 2000.
(……)

Manifestationen arrangerades av Salemfonden som angav att syftet var att demonstrera "mot svenskhat och det urskillningslösa svenskfientliga våldet"
Salemfonden.se

Bland motiven till att vissa organisationer, bland annat Nationaldemokraterna, deltog i marschen fanns bland annat missnöje med att mördaren dömdes till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse, och att några av dem som misstänktes för medhjälp blev frikända.
nd.se

Jag har upprepat text eftersom olika skribenter har ställt frågor som jag svarat liknande svar på.

Jag får vara tydligare, det är han och andra pedofiler, hbtq-personer och svenskfientliga som bör ha upplevt Salemdemonstrationen som en maktdemonstration eftersom Daniel Wretström, bandmedlem i Vit Legion själv även var emot sådana som honom.

Och eftersom deltagare i Salemdemonstrationen klumpas ihop som grupp, även om deltagarna tillhör olika nationella grupperingar eller är fria nationalister och har olika världsåskådning så blir de ihopklumpade med ord som nazister och rasister och Mys mördare som uthängd och varnad för på Nordfront kan inte veta vilka som går i Salemdemonstrationen men bör logiskt utgå ifrån att de som går i Salemdemonstrationen läst Nordfront, stödjer reportage mot pedofili och vill ha bort pedofiler från samhället och därför blir Salemdemonstrationen som helhet en maktdemonstration mot alla pedofiler, nekrofiler och svenskfientliga i området och till de som ser eller läser medias reportage ifrån Salemdemonstrationen.
Citera
2026-05-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Jag har upprepat text eftersom olika skribenter har ställt frågor som jag svarat liknande svar på.

Jag får vara tydligare, det är han och andra pedofiler, hbtq-personer och svenskfientliga som bör ha upplevt Salemdemonstrationen som en maktdemonstration eftersom Daniel Wretström, bandmedlem i Vit Legion själv även var emot sådana som honom.

Och eftersom deltagare i Salemdemonstrationen klumpas ihop som grupp, även om deltagarna tillhör olika nationella grupperingar eller är fria nationalister och har olika världsåskådning så blir de ihopklumpade med ord som nazister och rasister och Mys mördare som uthängd och varnad för på Nordfront kan inte veta vilka som går i Salemdemonstrationen men bör logiskt utgå ifrån att de som går i Salemdemonstrationen läst Nordfront, stödjer reportage mot pedofili och vill ha bort pedofiler från samhället och därför blir Salemdemonstrationen som helhet en maktdemonstration mot alla pedofiler, nekrofiler och svenskfientliga i området och till de som ser eller läser medias reportage ifrån Salemdemonstrationen.

Det du beskriver liknar dom mekanismer som ibland finns hos ideologiskt motiverade mördare. Hos dessa ser man ofta en radikalisering över tid. Engagemang spenderas i forum eller sociala nätverk där deras extrema ideer normaliseras. Dom kan uppleva kränkning, förmjukelse, eller hot från delar av samähllet, vilket du själv tar upp.

När det kommer till offer så brukar dessa ha något symboliskt värde för gm. Tänk etniska grupper, politiska motståndare eller helt slumpmässigt utvalda. Man kan säga att offres ses som en del av problemet.

Det som skiljer en ideologiskt driven mördare och en sk lustmördare är själva belöningen och handlingens mening. Ett sexualmord brukar handla om kontroll, lust, dominans, tvångsfantasier. Offren väljs ut efter sexuellt attraktion, sårbarhet, fantasier osv.

När du går igenom hans tidigare dom och den info som kommit ut så kan du läsa om hans extrema mängder barnporr och nekrofils intressen. Däremot hittas inte ett ord om något samhällshat, ideologisk riktning eller annat som kan förknippas med en mördare som skulle vara driven av något annat än sin egen lust och fantasis skull.

Tror du han mördade My för "sakens skull" eller för sin egna sjuka drift/fantasi?
Citera
2026-05-29, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det du beskriver liknar dom mekanismer som ibland finns hos ideologiskt motiverade mördare. Hos dessa ser man ofta en radikalisering över tid. Engagemang spenderas i forum eller sociala nätverk där deras extrema ideer normaliseras. Dom kan uppleva kränkning, förmjukelse, eller hot från delar av samähllet, vilket du själv tar upp.

När det kommer till offer så brukar dessa ha något symboliskt värde för gm. Tänk etniska grupper, politiska motståndare eller helt slumpmässigt utvalda. Man kan säga att offres ses som en del av problemet.

Det som skiljer en ideologiskt driven mördare och en sk lustmördare är själva belöningen och handlingens mening. Ett sexualmord brukar handla om kontroll, lust, dominans, tvångsfantasier. Offren väljs ut efter sexuellt attraktion, sårbarhet, fantasier osv.

När du går igenom hans tidigare dom och den info som kommit ut så kan du läsa om hans extrema mängder barnporr och nekrofils intressen. Däremot hittas inte ett ord om något samhällshat, ideologisk riktning eller annat som kan förknippas med en mördare som skulle vara driven av något annat än sin egen lust och fantasis skull.

Tror du han mördade My för "sakens skull" eller för sin egna sjuka drift/fantasi?
Kan inte tänka mig att gjorde detta för någon jäkla Salemdemonstration, tror inte att han kan tänka i såna banor ens.
Håller helt med dig.
Citera
2026-05-30, 01:00
Medlem
Citat:
(……..)

Däremot hittas inte ett ord om något samhällshat, ideologisk riktning (…..)

Jag har inte nämnt att han skulle ha ett samhällshat.

Jag har svarat tidigare på att hans drift att mörda kommer troligen från hans störningar som pedofili och nekrofili.

Men den geografiska platsen och att det just var i december efter Salemdemonstrationen kan inte vara något annat än medvetet val av honom.
Citera
2026-05-30, 08:14
Medlem
Men den geografiska platsen och att det just var i december efter Salemdemonstrationen kan inte vara något annat än medvetet val av honom.
[/quote]

Trams!

Platsen han valde är för det är lugnt i Rönninge /Salem speciellt under jul!

Och tror även han visste att hans värd var bortrest under jul, och stugan bredvid hans boende inte var uthyrd just då!

och han känner sig trygg och hittar i området samt nära hem , där har du orsaken varför han valde området!
Citera
2026-05-30, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Jag har inte nämnt att han skulle ha ett samhällshat.

Jag har svarat tidigare på att hans drift att mörda kommer troligen från hans störningar som pedofili och nekrofili.

Jag tror jag förstår vad du menar, men vill ändå klargöra att pedofili och nekrofili förklarar inte mordet i sig. Det är sexuella avvikelser och innebär inte automatiskt en drift att mörda. Det är andra komponenter och mekanismer som är avgörande för att han tog det steget.

Val av plats brukar hänga ihop med låg risk för upptäckt, kännedom, tillgång till offer, logistik och sånt. Symboliska platser är väldigt ovanligt.
Citera
2026-05-30, 12:19
Medlem
bellesbluess avatar
.
Senast redigerad av bellesblues 2026-05-30 kl. 12:21. Anledning: Felcitering
Citera
2026-05-30, 12:24
Medlem
bellesbluess avatar
Vi inte alltid tidigare varit överens kring teorier i andra trådar, men här satte Sylla en strike.

Förstår inte varför vissa ska komplicera till det hela med en massa konspirationsteorier kring salemsdemonstrationer.

När fupen släpps så utgår jag från att det finns så pass stora mängder av data kring hur han rört sig, vad han har sysslat med online, när och hur ofta han bajsar osv.

Jag gissar precis som Sylla på att Robin tog tillfället i akt pga att han kände att han fick möjligheten där och då och han ansåg att risken att åka fast var mindre vid den tidpunkten.

Dåren ifråga har varit alldeles för upptagen med att runka till likporr och barn för att ge ens en sekunds intresse till någon Salemsdemonstration.
Citera
2026-05-30, 17:27
Medlem
Citat:
Jag tror jag förstår vad du menar, men vill ändå klargöra att pedofili och nekrofili förklarar inte mordet i sig. Det är sexuella avvikelser och innebär inte automatiskt en drift att mörda. Det är andra komponenter och mekanismer som är avgörande för att han tog det steget.

Val av plats brukar hänga ihop med låg risk för upptäckt, kännedom, tillgång till offer, logistik och sånt. Symboliska platser är väldigt ovanligt.

Varken platsen för kidnappningen av 10-åringen eller My kan ses som ställen för låg risk att bli upptäckt.

Och inte heller om det var han som den 18 december förföljde den dottern från centrum mot Timmermansstigen,
några hundra meter från där Salemdemonstrationen har sitt centra där Daniel Wretström mördades,
hur skulle han få med sig kroppen obemärkt därifrån om han tagit henne?

Då är det som om valet av plats gått före både logistik, risk.

Han skyllde kidnappningen av 10-åringen på svårt hemma.

Och det ger ju ytterligare belägg för att en känslomässig belastning kan ha utlöst jakten i december, att det var för provocerande obehagligt, skrämmande, hotfullt att de som kan ha läst om honom som uthängd för kidnappningen av 10-åringen och vill ha bort pedofiler från samhället kom så nära honom geografiskt.

Och polisen och media riktade sitt fokus till platsen och deltagarna i Salemdemonstrationen som framställdes gått bra i media.

Och för att han ska kunna utöva nekrofili behövde han ju en död kropp.

Men jag tror att han ville markera sitt revir
oavsett om han hade haft tillgång till kroppar på bårhus.
Citera
2026-05-30, 21:16
Medlem
Citat:

Jag tror inte man psykologisera så mycket i sådana här brott. Vad som kan ha försiggått i den härs huvud är egentligen rätt ointressant. Sedan så heter det "sin EGEN sjuka drift" och inte "EGNA". Du skrev ju rätt i den föregående meningen : "EGEN lust".
Citera
2026-05-30, 21:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tillyttermeravisso
Jag tror inte man psykologisera så mycket i sådana här brott. Vad som kan ha försiggått i den härs huvud är egentligen rätt ointressant. Sedan så heter det "sin EGEN sjuka drift" och inte "EGNA". Du skrev ju rätt i den föregående meningen : "EGEN lust".

Jag tror tvärtom; att det är oerhört viktigt att försöka förstå drivkraften bakom dåd som det här.

Ju mer man vet, desto bättre kan man förstå och kanske förutspå vem som kan bli farlig. På det viset man kanske kan förhindra att andra drabbas, och t ex inte släppa ut sådana som Anders Eklund när han nu på nytt söker tidsbegränsat straff.

Det finns redan en hel del kunskap om t ex pedofili, men forskning pågår kontinuerligt. Av det man vet idag, går det inte att bota pedofili. Har man empatilöshet på det, såger det sig själv att den spärr man behöver för att inte själv utsätta barn för sina sexualdrifter, är betydligt lägre än för andra med empati. Farligt är det om man är impulsiv och direkt agerar på sina impulser.

Vi vet också att psykopati inte går att bota. Nu vet vi inget om Robin är psykopat, men här kan man ju se hur förståelsen och vetenskapen kan vara till hjälp för att förstå brotten och för att kunna bedöma farlighet.

En dag kanske vi också kan behandla farliga personer, vem vet?

Jag kan också tänka mig att om Robin döms för mord (vilket jag innerligt hoppas på), kommer han förmodligen att nekas tidsbegränsat straff, om han har samma inställning som 2019 till sitt brott.

Att inte erkänna annat än exakt det som är bevisat, att inte känna empati med offret, att förminska och inte ta till sig allvarligheten i sitt brott, att lägga skulden utanför sig själv, det är allvarliga tecken på omognad och det som kan ledan till nya brott.

Jag är helt inne på @Heretics linje. Han har dessutom en hel del kunskap inom ämnet, vilket höjer nivån i tråden.

Tillägg :

Senast redigerad av notknapparen 2026-05-30 kl. 21:57.
Citera
2026-05-31, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
(…….)
Inte samband i benämningen korrelation och kausalitet.

Det är tydliga orsakssamband jag belyser, som att en person har kidnappat en 10-åring, troligtvis har blivit mycket påverkad och upprörd över att ha blivit varnad och uthängd för det med namn, ID-nr och bild av de människor som även förväntas av allmänheten att deltaga i Salemdemonstrationen och därför blir eventuellt så provocerad över att de ska få uppmärksamhet och tåga stolt nära honom, att han driver sig att ta revansch och få leva ut sin nekrofili. Han tänker utföra det oavsett motståndet.

Och Salem kommun skriver på ett uppblåst varnande sätt att Salemdemonstrationen ska återkomma och även sänder ett utskick till de som bor i närheten att Salemdemonstrationen ska återkomma och annan media tar upp att Salemdemonstrationen ska återupptagas, han kan inte missat det och genom sina upplevda känslor kring att de som hängt ut honom och läst om honom och hans pedofila och nekrofila intresse, blir det ett känslomässigt samband genom att han bör känt sig starkt berörd, hotad, kränkt och provocerad över att Salemdemonstrationen fått tillstånd och kommer gå under fokus och beskydd och uppmärksamhet av polis och media.

Och ett annat samband är även hans troliga känslomässiga reaktion av Salemdemonstrationens lyckade närvaro, i form av det eventuella jaktförsöket på den dottern den 18 dec och på My en vecka senare ägde rum så nära i plats och tid efter Salemdemonstrationen ägt rum.

https://salem.se/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/salemskommunoverklagarbeslutomdemonstrationenden6d ecember.5.844366c19a7ba486502cc73.html

”Salems kommun har beslutat att överklaga Polismyndighetens beslut att bevilja tillstånd för en demonstration den 6 december, tidigare känd som Salemmarschen. Kommunen anser att evenemanget innebär betydande risker för ordning, säkerhet och påverkan på samhällsviktiga funktioner.

Bedömer att ordning och säkerhet inte kan upprätthållas

Kommunen gör bedömningen att den planerade sammankomsten riskerar att leda till ordningsstörningar och svåra situationer för boende och besökare. Tidigare år har liknande evenemang inneburit omfattande oordning, bland annat i form av konfrontationer mellan demonstrationsdeltagare och motdemonstranter, skadegörelse, våld mot tjänsteman och större polisinsatser.”

”Samverkan och trygghet

Vi har tät samverkan med Polisen och är väl förberedda. Tillsammans planerar vi åtgärder för att säkerställa tryggheten för våra invånare.

Ett sms-utskick har den 3 december gått ut till invånare som bor i området kring den planerade färdvägen.

Kommunens ståndpunkt

Salems kommun tar tydligt avstånd från demonstrationen. Vi står för öppenhet, respekt och inkludering. De budskap som den här gruppen förmedlar går helt emot våra värderingar.

Vi förstår att många känner oro och vi tar situationen på största allvar. Vi gör allt vi kan för att Salem ska vara en trygg och välkomnande plats för alla.”

https://www.mitti.se/nyheter/nazistmarsch-beviljas-i-salem--kommunen-vill-overklaga-6.3.333739.c990a91bec

” Salems kommun har beslutat att överklaga Polismyndighetens beslut att bevilja tillstånd för en demonstration den 6 december, tidigare känd som Salemmarschen. Kommunen anser att evenemanget innebär betydande risker för ordning, säkerhet och påverkan på samhällsviktiga funktioner.

”Marschen har överklagats tidigare
Enligt ansökan börjar sammankomsten vid 14.00. Vid 16.00 väntas demonstrationen avgå. Det planeras även att hållas tal vid korsningen Säbytorgsvägen och Storskogsvägen. Polisen har tidigare gått ut och sagt att de kommer ta höjd för att det blir en motdemonstration.”

Ytterligare ett övrigt samband kan finnas att de svenskfientliga hetsade fram mordet på Daniel Wretström och de blåste upp och hetsade nu igen, vilket Mys mördare kan påverkats av, genom att framställa Salemdemonstrationen som de onda, medan de är motsatsen och vill skapa trygghet, med Salemdemonstrationens deltagares politik hade inte han varit lös och kunnat mörda My.
Senast redigerad av StartGenealogy 2026-05-31 kl. 01:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in