Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Tror han lider av schizofreni

Schizofreni är inte = olika identiteter.
Citera
2026-01-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loco1214
Schizofreni är inte = olika identiteter.

Nej det skrev jag inte heller! men hör röster känner sig förföljd osv
Citera
2026-01-04, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Vet man exakt platsen där han rövade bort henne? Hände det precis vid stationen eller där buntband och hörlurar hittades,

Troligtvis vid pumphuset
Citera
2026-01-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Vet man exakt platsen där han rövade bort henne? Hände det precis vid stationen eller där buntband och hörlurar hittades,

Inte stationen,
antingen där buntbanden, hammare etc. hittades
på trottoaren och en bit ut i gatan

eller
enligt ett obekräftat rykte, längre bort, närmare Berga IP och gymnasiet.

Ett eventuellt stopp vid sjön är också obekräftat. Någon tror att han slängde mobilen där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simsalabim24
Jag tror han är för feg för att våga konfrontera en vuxen kvinna.

Jag tror han körde på henne avsiktligt för att oskadliggöra henne, (ev. döda) och att hammaren och buntband var med i bilen "för säkerhets skull", eller för vad han ev. kan hitta på sina nattliga körturer.
Alltså vad han behöver ha med sig, för olika situationer.

Han jagar nog på nätter, rastlös, kör runt med bilen, letar..
Men tillfällen dyker kanske inte alltid upp. Barn är ofta hemma då.
Men bäst att vara garderad.

Civil polisbil, utrustning i bilen (hammare, buntband och vem vet, vad mer?)
Allt för olika möjligheter som ev. kan dyka upp.

Jag tror att allt var oplanerat men att "tillfället gjorde tjuven".

Han är rastlös, han är ute och gör "fan vet vad".
Då ser han henne - hon kommer gåendes ensam.
Ett tillfälle. En möjlighet.
Han gasar, hon inser detta - skriker.

Skadad eller avliden?
Inte ens han vet. Han tar henne.

Tar med hammaren, buntband ut - ifall.
Tappar detta när han i en stressad situation eller så ramlar det ut när han försöker få in henne i bilen.

Och om allt ändå "skiter sig" på något sätt, någon kanske kommer eller någon är i närheten - någon som ser honom.
Då kan han hävda att körde på henne av misstag. (mörker, hon hade inga reflexer, hon vinglade ut i gatan eller liknande).

Han har ju kört på andra tidigare. Även om det då var en annan bil han körde på.
Straffet för det är ju ändå relativt lindrigt.

Oclså funderat på om han körde på henne. Undrar om han med sin klena kroppsbyggnad annars kan rå på en kvinna. Vet inget om Mys fysik, men hon kanske var vältränad. Vid panik kämpar man ju, och speciellt om man känner sig hotad till livet. Alternativet är att han slagit henne medvetslös med hammaren.. Men det kräver också styrka och "nerver" nog att närma sig en person lugnt så att man kommer åt att öht träffa rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Nej det skrev jag inte heller! men hör röster känner sig förföljd osv

Finns väl inget som tyder på att han lider av schizofreni? Det hade ju framkommit i p7an isf
Citera
2026-01-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Inte stationen,
antingen där buntbanden, hammare etc. hittades
på trottoaren och en bit ut i gatan

eller
enligt ett obekräftat rykte, längre bort, närmare Berga IP och gymnasiet.

Ett eventuellt stopp vid sjön är också obekräftat. Någon tror att han slängde mobilen där.

Vart kommer det stoppet vid sjön ifrån, har aldrig hört talas om det!
Citera
2026-01-04, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hans relation med mamman är oklar. Kärlek, hatkärlek eller hat? Ingen aning faktiskt. Pappan och farmorn verkade han stå nära däremot. Sen vet vi inte omständigheterna kring kronofogden och hur stor skuld Robin hade i det.
Mamma är inte förhörd i FUP (redan alkoholdement?) och det framkommer inget om deras inbördes relation heller vad jag kan se i förhör med resten av familjen. Däremot är en stor del av förhöret med farmor sekretessmarkerat. Möjligt att farmor beskriver något om mamma där. Jag har inte kommit till Robins egna förhör än.

Ja, pappa och farmor och även bror. På frågan om Robin och brodern har en bra relation svarar A "ja, det har vi väl". Det kan ju dock absolut ha ändrats efter detta.
Citera
2026-01-04, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigutsugare
Ja när det nämns hur mycket han tvättade bilen så tydlig det på lite mer än ett vanligt intresse av att hålla bilen ren även om han var bilintresserad eller "motorintresserad" som det nämnts här innan.
Jag tycker det känns ganska mycket som OCD här.

Nej det är inte speciellt svårt att sänka ner en kropp.
Nu har jag inte gjort det själv utan har väl mest sett på TV det brukar väl vara ganska bra med rulla in dem (like) i en matta och sedan linda in det är lite hönsnät och stenar eller vikter i det
Så ligger det kvar på botten ett bra tag.

Jag skrev redan i tråden för ett par dagar sedan att jag inte tror heller att Robin eller vad han nu heter har legat stilla i fem års tid utan och gjort någonting utöver den där krocken.

Denna personen är alldeles för mycket galen helt enkelt.
Även om han skurade bilen dag och natt så tror jag ändå inte att det gick att dämpa de där impulserna av att hitta på "jävelskap".

Jag håller faktiskt med GW att det här är en person som aldrig skulle ha släppts ut.
Fast å andra sidan så får man tänka med vilket lagrum skulle man kunna hålla fast personen om man inte dömer honom till RPV utan enbart fängelse.

Ja, precis, med vilket lagrum skulle han ha kunnat hållas borta från allmänheten?
Möjligtvis skulle jag kunna se fotboja på sådana här människor som är kapabla att kidnappa barn.

Om man nu möjligen var aktiv med ytterligare djävulskap efter sitt straff kan det i sig förklara varför han rengjorde bilen så ofta. Men han kanske led av tvångstankar.

Tror ändå inte att det är så lätt att sänka ner en kropp. Man bör helst sänka den längre ut i en sjö eller vid ett vattendrag så att den inte driver in till land så lätt. Då behöver man båt och gärna en medbrottsling.

Men även en något sånär nedtyngd kropp kan flyta upp. Förklaringen till det är bakterier som bildas gaser.

Illustrerad Vetenskap skriver: "Eftersom kroppens immunförsvar inte längre är aktivt börjar bakterier att bryta ned kroppens vävnad och producerar gaser som metan och ammoniak. Gaserna ansamlas särskilt i buken, som svullnar upp.

Inom några dagar kommer kroppen att innehålla så mycket gas att tar sig uppåt ytan som en ballong."

Men de skriver också att många lik inte återfinns.

"Det kan också beror på att något tynger ned liket, eller att kroppen har perforerats så att gaserna ska kunna sippra ut ur kroppen och liket därför stannar kvar under vattenytan."
Citera
2026-01-04, 18:53
Medlem
Citat:
Finns väl inget som tyder på att han lider av schizofreni? Det hade ju framkommit i p7an isf

Det vet man inte. Men flertalet mördare lider av det iallafall. Var bara en tanke.
Citera
2026-01-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Oclså funderat på om han körde på henne. Undrar om han med sin klena kroppsbyggnad annars kan rå på en kvinna. Vet inget om Mys fysik, men hon kanske var vältränad. Vid panik kämpar man ju, och speciellt om man känner sig hotad till livet. Alternativet är att han slagit henne medvetslös med hammaren.. Men det kräver också styrka och "nerver" nog att närma sig en person lugnt så att man kommer åt att öht träffa rätt.

Han såg liten ut men tror han var stark, dom matvagnar han kör i videon väger några hundra kilo och man ser att han drar 2st samtidigt, ibland 3 enligt restaurang ägaren . Han ska ha sagt att han löp tränar också. Sen på paintball filmen rör han sig snabbt och smidigt. Så okej kondition lär han ha.
Citera
2026-01-04, 19:01
Medlem
Citat:
Jag tror också på någon form av psykossjukdom, som Schizofreni. Men troligtsvis har han överlappande diagnoser. Inte säkert att sjukdomen hade debuterat vid utredningstillfället så därför såg man kanske inte det vi ser idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in