2026-05-30, 10:04
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Va?

Kista är ju sjukt bra, har du besökt gallerian?
Vilket jävla haveri.

Jadå, åker dit ett par ggr om året...
Citera
2026-05-30, 10:07
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Många svenskar tror att det är otryggt när man ser många invandrare där. Är de lika rädda för människor i andra länder när de reser, eller är de bara människor från andra länder i Sverige man är rädd för?

Länge sedan trodde även jag att jag som vit individ med rötter i Europa lyfte statusen/värdet på ett ställe bara med min presens. Den illusionen kunde jag behålla bara med andra från Europa, dom andra höll inte med.

När jag började jobba på min människosyn förstod jag att det spelar ingen roll var man har sina rötter, det är individen som räknas. Det finns både bra och mindre bra människor i alla nationaliteter.
Det påverkar den metafysiska känslan Oikos, hemmasfären, hemkänslan och tillhörigheten hos svenskar när främmande kolonisatörer flyttar in i våra områden.
Det du argumenterar för kallas Polis, alltså det offentliga livet.
Det är inget unikt till bara svenskar och har ingenting med rädsla att göra, det är en basal del av människans känsloliv sedan urminnes tider.
Tyvärr så påverkar dessa främmande folkslagen inte bara Oikos känslan negativt hos svenskarna utan hela samhället, I detta fallet företaget Ericsson.
Eftersom vi är så olika varandra genetiskt och kulturellt så blir det inte mycket "Polis" - dvs offentligt liv att tala om heller.
Senast redigerad av StormuftinMagda 2026-05-30 kl. 10:09.
Citera
2026-05-30, 10:10
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Var ett skämt då Huawei har alltså redan flytt Kista

Ja in med myndigheter och annat statliga bolag nu är det deras tur att sitta där ute.

Det är inget direkt dåligt med Kista om man har moderna flexibla kontor, rimlig hyresnivå och möjlighet till distansarbete. Det kommer att lösa sig men det blir förstås en svacka först.
Citera
2026-05-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Huawei är fortsatt portade från Europa och Amerikatt.

Ja med dom har fortfarande R&D och finns på flera platser i Sverige dock så har dom flyttat sitt HQ från Kista.
Citera
2026-05-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Det är inget direkt dåligt med Kista om man har moderna flexibla kontor, rimlig hyresnivå och möjlighet till distansarbete. Det kommer att lösa sig men det blir förstås en svacka först.

Och det finns gott om parkeringsplatser vilket är populärt hos många personer.
Citera
2026-05-30, 10:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 98ek
Hyresnivån i Kista och den på Gärdet - Någon som har en aning. Hur mycket pengar finns det att spara?

Ericsson-anställda mfl vittnar om rån när de är på väg hem från arbetet i Kista.

SVT vill inte leva i den verklighet de vägrar rapportera från. Säkrare på öfre Östermalm...

Spelar nog ingen roll hur mycket pengar de kan spara. De får ju pengarna ifrån allas våra skattepengar - så de pengarna tar ju aldrig slut.

Rules for thee but not for me.
Citera
2026-05-30, 10:53
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ericsson-anställda mfl vittnar om rån när de är på väg hem från arbetet i Kista.

SVT vill inte leva i den verklighet de vägrar rapportera från. Säkrare på öfre Östermalm...

Spelar nog ingen roll hur mycket pengar de kan spara. De får ju pengarna ifrån allas våra skattepengar - så de pengarna tar ju aldrig slut.

Rules for thee but not for me.

Det fanns en rånarliga runt 2015 eller något sådant. Några rån i någon systematisk form har inte rapporterats sedan dess.

Jag uppfattar att utspelen om SVT mest handlar om smutskastning. Sedan kan det mycket väl vara relevant att flytta ut olika verksamheter till områden med lägre hyror. Om det är relevant för just SR och SVT vet jag dock inte. Teoretiskt kan vara vettigt.
Citera
2026-05-30, 11:05
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
På sätt och vis.
Vi är delar av samma samhälle.
Så det drabbar mig, och dig antar jag, indirekt,
precis som Northvolt fiaskot.

Jag anser att problem som inte drabbar mig direkt också är problem.

Jaha, personligen bryr jag mig inte det minsta om någon privat fastighetsägare drabbas av lite röda siffror och ser det knappast som någon samhällsproblem heller.

Schysst av dig att bry dig om något anonymt fastighetsbolag vars miljonärsägare inte skulle blinka om du dog.
Citera
2026-05-30, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.

Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.

Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.

Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.

Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?

Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?

Förespråkare för marknadshyror uppger att de skulle ha sänkt hyrorna kraftigt. en tror jag inte det gäller befintliga hyresgäster. De får nog fortsätta betala.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-05-30 kl. 11:30.
Citera
2026-05-30, 11:34
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Jaha, personligen bryr jag mig inte det minsta om någon privat fastighetsägare drabbas av lite röda siffror och ser det knappast som någon samhällsproblem heller.

Schysst av dig att bry dig om något anonymt fastighetsbolag vars miljonärsägare inte skulle blinka om du dog.

Om en investering som äter upp 1 000 000 000 SEK per år ligger för fäfot
istället för att användas till något produktivt gör det hela vårt land fattigare,
inklusive dig och mig.
Jag bryr mig mer om det än om något fastighetsbolag.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2026-05-30 kl. 11:37.
Citera
2026-05-30, 11:35
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Förespråkare för marknadshyror uppger att de skulle ha sänkt hyrorna kraftigt. en tror jag inte det gäller befintliga hyresgäster. De får nog fortsätta betala.

Allt är en förhandlingsfråga. När befintliga avtal löper ut blir det klart vilka priser befintliga hyresgäster är beredda och betala, och kniper det kan även befintliga avtal omförhandlas.
Citera
2026-05-30, 11:39
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin

Det drabbar ju även de som bor i närheten när verksamheter läggs ned. Att Ericsson flyttar drabbar väl dem inte men om de butiker och företag som levererar till Ericssons flytta eller läggs ned så påverkar det.

Sedan behöver man ju inte bry sig om människorna i Kista heller. Jag gör det faktiskt inte. Gör du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in