Citat:
Ursprungligen postat av
scaloppina
Många svenskar tror att det är otryggt när man ser många invandrare där. Är de lika rädda för människor i andra länder när de reser, eller är de bara människor från andra länder i Sverige man är rädd för?
Länge sedan trodde även jag att jag som vit individ med rötter i Europa lyfte statusen/värdet på ett ställe bara med min presens. Den illusionen kunde jag behålla bara med andra från Europa, dom andra höll inte med.
När jag började jobba på min människosyn förstod jag att det spelar ingen roll var man har sina rötter, det är individen som räknas. Det finns både bra och mindre bra människor i alla nationaliteter.
Det påverkar den metafysiska känslan Oikos, hemmasfären, hemkänslan och tillhörigheten hos svenskar när främmande kolonisatörer flyttar in i våra områden.
Det du argumenterar för kallas Polis, alltså det offentliga livet.
Det är inget unikt till bara svenskar och har ingenting med rädsla att göra, det är en basal del av människans känsloliv sedan urminnes tider.
Tyvärr så påverkar dessa främmande folkslagen inte bara Oikos känslan negativt hos svenskarna utan hela samhället, I detta fallet företaget Ericsson.
Eftersom vi är så olika varandra genetiskt och kulturellt så blir det inte mycket "Polis" - dvs offentligt liv att tala om heller.