2026-05-29, 14:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Så allt som har en orsak är automatiskt?
Det finns med andra ord enbart automatiska växellådor då det alltid finns en anledning till varför man växlar?

Du sitter inte och rattar maskineriet, dvs en manuell växellåda.

Du är maskineriet och den automatiska växellådan.
Citera
2026-05-29, 14:49
Medlem
Citat:
Så allt som har en orsak är automatiskt?
Det finns med andra ord enbart automatiska växellådor då det alltid finns en anledning till varför man växlar?
Självklart så sker allt som har en orsak fullständigt automatiskt. Det är själva definitionen av orsak och verkan. Verkan följer automatiskt på orsaken. Växlingsprocessen i en bil är inget undantag, allt sker automatiskt.
Citera
2026-05-29, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Självklart så sker allt som har en orsak fullständigt automatiskt. Det är själva definitionen av orsak och verkan. Verkan följer automatiskt på orsaken. Växlingsprocessen i en bil är inget undantag, allt sker automatiskt.

Nej, det är inte definitionen av automatiskt, jag har länge arbetat med autonoma system.

Definitionen finns beskriven här:
https://www.oed.com/dictionary/automatic_adj?tl=true

Jag har varit inne på det tidigare eftersom världen inte fungerar som ni beskriver den så måste ni hitta på en massa parallella lager som tex skillnaden mellan Metafysiskt ansvar och Praktiskt/moraliskt ansvar.
Citera
2026-05-29, 18:46
Medlem
Citat:
Nej, det är inte definitionen av automatiskt, jag har länge arbetat med autonoma system.

Definitionen finns beskriven här:
https://www.oed.com/dictionary/automatic_adj?tl=true

Jag har varit inne på det tidigare eftersom världen inte fungerar som ni beskriver den så måste ni hitta på en massa parallella lager som tex skillnaden mellan Metafysiskt ansvar och Praktiskt/moraliskt ansvar.
Jo, det är definitionen av automatiskt, och det är definitionen av determinism. Både en ”manuell” och en ”automatisk” växellåda kräver en orsak för att generera en verkan. I första fallet genom att du styr växelspaken, i det andra fallet genom att du gasar eller bromsar. När du gör något av detta så läggs automatiskt en ny växel i. Olika mekaniska system, samma fysikaliska princip.

Motsatsen till denna princip är att någonting styrs av magi, till exempel genom libertariansk fri vilja. Detta är vad du ständigt återvänder till, eftersom det de facto är omöjligt att kombinera determinism med någon verklig handlingsfrihet.
Senast redigerad av Quoi... 2026-05-29 kl. 19:05.
Citera
2026-05-29, 20:41
Medlem
Citat:
Jo, det är definitionen av automatiskt, och det är definitionen av determinism. Både en ”manuell” och en ”automatisk” växellåda kräver en orsak för att generera en verkan. I första fallet genom att du styr växelspaken, i det andra fallet genom att du gasar eller bromsar. När du gör något av detta så läggs automatiskt en ny växel i. Olika mekaniska system, samma fysikaliska princip.

Motsatsen till denna princip är att någonting styrs av magi, till exempel genom libertariansk fri vilja. Detta är vad du ständigt återvänder till, eftersom det de facto är omöjligt att kombinera determinism med någon verklig handlingsfrihet.

Jag gav dig en direkt länk till definitionen av automatisk så du har fel.
Förmodligen menar du att allt vi människor gör sker automatiskt, men det blir svårt att avgöra när du tycks hitta på egna definitioner av ord.

Varken jag eller Dennett försvarar libertariansk fri vilja, givetvis enklare för dig att bygga halmgubbar men du har fel här också.
Citera
2026-05-29, 21:39
Medlem
Citat:
Jag gav dig en direkt länk till definitionen av automatisk så du har fel.
Förmodligen menar du att allt vi människor gör sker automatiskt, men det blir svårt att avgöra när du tycks hitta på egna definitioner av ord.

Varken jag eller Dennett försvarar libertariansk fri vilja, givetvis enklare för dig att bygga halmgubbar men du har fel här också.
Din definition utesluter alla system utom vissa inom kvantfysiken.

Du anser alltså att det inte finns några automatiska växellådor eftersom alla växellådor givetvis aktiveras genom yttre stimuli.

En något föråldrad definition av ”automatisk” skulle jag säga, men så är den ju också från 1599.
Citera
Igår, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
I att dra de filosofiska konsekvenserna av Darwins radikalitet hela vägen ingick att rensa ut alla seglivade rester av övernaturlighet och mysticism och att "sekularisera" biologin fullt ut vilket inkluderade att smälta samman det mänskliga sinnet med processerna.

Gott så, givetvis.

Problemet uppstår i felslutet att det fanns önskvärda eller nödvändiga föreställningar vilka följer med badvattnet ut och som bör räddas genom att låtas återuppstå i en ny fräsch och naturalistisk skepnad. Varpå filosofen börjar leta efter hur den gamla föreställningen kan realiseras i en naturlig, darwinistisk och ickedualistisk tillvaro.

Det är emellertid så att föreställningen om fri vilja och att kunna förtjäna straff och sin belägenhet är vare sig önskvärd eller nödvändig och inte heller stabil.

Harris intresserar sig väl för medvetande och ligger nära Dennett gällande syn på identitetsteori, funktioner och illusioner. Men är knappast kompatibilist gällande fri vilja?

Fast poängen är att vi faktiskt har egenskaper som ger oss fri vilja.
Dennett förklarar också med stor tydlighet varför det inte är något problem att våra val styrs av skäl, tvärt om. Determinism är en förutsättning för fri vilja. Slumpen skulle råda annars.

Även inom determinismen så görs det i praktiken skillnad på ansvar hos barn och vuxna, man utdömer straff då det är effektivt, man uppfostrar barn som om de har fri vilja. Det finns massor med forskning om vikten för människor att få leva i frihet och hur vi växer när vi får ansvar osv.

Länken nedan beskriver hur vi kan lära oss om hur våra belöningssystem fungerar och genom att ändra våra vanor kan göra saker som träning och hårt arbete med mindre motstånd.
https://youtu.be/jrIS_RQJmCU

Precis denna förmåga att ta till oss information och ändra vårt beteende ger oss ansvar och är gör oss till rationella agenter.
Citera
Igår, 08:51
Medlem
Citat:
Din definition utesluter alla system utom vissa inom kvantfysiken.

Du anser alltså att det inte finns några automatiska växellådor eftersom alla växellådor givetvis aktiveras genom yttre stimuli.

En något föråldrad definition av ”automatisk” skulle jag säga, men så är den ju också från 1599.

Min poäng var att det inte är min definition, läs länken från Oxfords igen så ser du dessutom att den tar upp moderna användningsområden av ordet.

Filosofi sysslade även de gamla grekerna med så att ord har en lång historia har knappast med saken att göra.
Citera
Igår, 11:55
Medlem
Citat:
Min poäng var att det inte är min definition, läs länken från Oxfords igen så ser du dessutom att den tar upp moderna användningsområden av ordet.

Filosofi sysslade även de gamla grekerna med så att ord har en lång historia har knappast med saken att göra.
Din poäng var bara att märka ord eftersom du inte längre har några riktiga argument kvar. Ditt försvar för den fria viljans existens håller inte, vilket du också märker.
Citera
Igår, 13:35
Medlem
Citat:
Din poäng var bara att märka ord eftersom du inte längre har några riktiga argument kvar. Ditt försvar för den fria viljans existens håller inte, vilket du också märker.

Knappast, dina argument spretar, brister i logik och du använder ord utan att förstå vad de innebär.

Inte heller får jag svar på grundläggande frågor som varför det är ett problem att våra handlingar har en orsak, inte heller svarar du på vad ett alternativ skulle vara och på vilket sätt detta skulle innebära mer frihet.
Citera
Igår, 13:49
Medlem
Citat:
Knappast, dina argument spretar, brister i logik och du använder ord utan att förstå vad de innebär.

Inte heller får jag svar på grundläggande frågor som varför det är ett problem att våra handlingar har en orsak, inte heller svarar du på vad ett alternativ skulle vara och på vilket sätt detta skulle innebära mer frihet.
Det brister i logik att utgå ifrån att det måste finnas ett alternativ som erbjuder mer frihet än ett annat.

Det kan ju nämligen vara så att inget tänkbart alternativ erbjuder någon som helst frihet. Det förstår du va?
Citera
Igår, 15:58
Medlem
Citat:
Det brister i logik att utgå ifrån att det måste finnas ett alternativ som erbjuder mer frihet än ett annat.

Det kan ju nämligen vara så att inget tänkbart alternativ erbjuder någon som helst frihet. Det förstår du va?
Jag har aldrig påstått att det måste vara så. Jag säger däremot att det är så.

Skulle inte olika alternativ erbjuda olika grader av frihet?
Skulle du trivas i en stenhård diktatur där ditt liv detaljstyrs, din utbildning var du bor, var du jobbar och vem du gifter dig med? Skulle du trivas på ett jobb där din chef detaljstyr varje sak du gör?
Varför tror du unga människor, ja människor i stort växer när de får ansvar och frihet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in