2026-05-29, 17:33
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag kan inte svara för andra, men jag viker mig aldrig .

Haha jo det gör du. Det roliga är att folk som håller vänster nästan alltid börjar tveka och flytta sig när de möter någon som går stabilt till höger. Kroppen fattar innan ens er hjärna gör det
Citera
2026-05-29, 17:41
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Haha jo det gör du. Det roliga är att folk som håller vänster nästan alltid börjar tveka och flytta sig när de möter någon som går stabilt till höger. Kroppen fattar innan ens er hjärna gör det

Det känns som att vi måste stämma en träff för att göra upp om detta en gång för alla. Vi får mötas vid den stad/plats som är mellan oss och sedan ha en duell där vi promenerar mot varandra - jag på vänster sida och du på höger sida. Segraren kan sedan stolt hävda på Flashback att han hade rätt.
Citera
2026-05-29, 17:43
Medlem
Ja detta är ett problem vi har i dagens stressamhälle. För att göra en liknelse så kan vi ta tunnelbanan i rusningstrafik, man får inte ens kliva av tåget innan folk börjar storma in och och då är tåget redan överfyllt av folk så man hinner själv knappt av tåget utan att buffla sig ut innan dörrarna stängs.

Sedan har vi "stop-idioten" som tror att det är okej att helt plötsligt stanna upp när den befinner sig i en strid ström där man integrerar enligt gamla seder och rutiner. Det kan gå 1000 personer på rad i en riktning i samma takt sedan glider "stop-idioten" in och skapar kaos.
Citera
2026-05-29, 17:54
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Det känns som att vi måste stämma en träff för att göra upp om detta en gång för alla. Vi får mötas vid den stad/plats som är mellan oss och sedan ha en duell där vi promenerar mot varandra - jag på vänster sida och du på höger sida. Segraren kan sedan stolt hävda på Flashback att han hade rätt.

Du... Så mycket självsäkerhet som bara osar ur min gångstill när jag går på rätt sida av vägen tror jag inte ens ert hjärta skulle kunna klara av Det är inte era ben som ger vika heller, det är all asfalt där bakom mig som smälter..
Citera
2026-05-29, 17:59
Medlem
karlgunnars avatar
Kom en hord små äckliga pojkar i typ nedre tonåren och pressade sig in på ica här samtidigt som bl.a. ett mycket yngre och mindre barn samt ett gäng vuxna försökte ta sig ut. Fattar inte varför det alltid ska vara horder av små jävla fittnyllen till barn inne på matbutikerna jämt.
Citera
2026-05-29, 18:18
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag rör mig mycket ute på stan och undrar varför alla ska sno sig före, vare sig det är på bussar, i T-banan, i rulltrappor, genom dörrar eller t.o.m. på gatan när man är ute och går. Tjejer i 20-årsåldern är värst. Ska jag gå genom spärren i T-banan kommer alltid någon som snabbt som ögat ska igenom före mig. Ska jag gå in genom dörren till ett varuhus kommer alltid någon som en raket och ska in först. Folk småspringer förbi mig för att komma före till rulltrappan, men sedan står de där ändå stilla, så mer bråttom hade de tydligen inte. Ja ni fattar. Vad beror det på? Så var det ju inte förr väl? Förr höll man upp dörrar åt andra. Förekommer knappast. Vad har hänt med folkvettet?

Alltså, när man är i lokaltrafiken vill man ju ganska ofta bara vara så effektiv som möjligt/komma fram. Det är go time, kanske är man generellt processnabb och/eller befinner sig i flow.

Om man då kommer mot en spärr/dörr/rulltrappa och märker att man själv + någon lååångsam kommer att komma dit samtidigt, slide:ar man sig in framför för att inte behöva bromsa sitt flow.
Citera
2026-05-29, 19:26
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Alltså, när man är i lokaltrafiken vill man ju ganska ofta bara vara så effektiv som möjligt/komma fram. Det är go time, kanske är man generellt processnabb och/eller befinner sig i flow.

Om man då kommer mot en spärr/dörr/rulltrappa och märker att man själv + någon lååångsam kommer att komma dit samtidigt, slide:ar man sig in framför för att inte behöva bromsa sitt flow.

Ja det är onekligen ett sjujädra flow nere på stan. Folk jagar omkring som om de har eld i baken. Så var det inte förr.

Fast jag minns norrlänningar som kom till stan för femtio år sedan och klagade på att alla jäktade så. Typiskt norrlänningar tänkte jag då, här är väl inte särskilt stressigt.

Men NU kan jag skriva under på att det jäktas som aldrig förr. Och jag är urstockholmare så jag vet.
Citera
2026-05-29, 20:17
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Men vad är det som är normalt med att springa fram till dörren för att komma igenom före mig, springa fram till spärren för att komma först igenom eller springa fram till rulltrappan för att komma först på och sedan ändå stå stilla? Det tycker jag är det onormala! Ibland roar jag mig med en extremspurt för att ändå komma först och då blir de indignerade och blänger förebrående....
Noll igenkänning. Har aldrig sett eller åtminstone aldrig lagt märke till detta "utbredda" fenomen.
Citera
2026-05-29, 20:59
Medlem
exoticspices avatar
Finns människor som ska på tunnelbanan först och tränger sig. Sedan, när människan har tagit ett steg in i vagnen, stannar för att se sig om för att hitta en plats.

Det betyder att vi bakom som också vill åka med, nästan fastnar i dörrarna när de stängs för vi inte hinner gå in för människan står i vägen.
Citera
2026-05-29, 22:01
Medlem
Kleiners avatar
Ska man det? Enligt vem? Man få gå vilken sida av trottoaren man behagar. Finns ingen lag på det.

Ta det lugnt. Varför stressa över bagateller? Livet är alldeles för underbart för att stressa.

Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Det beror på.. Fruntimmer skall man inte lyssna på då alla de brukar vara värst... Man ska gå till höger på trottoarerna i Sverige...
Senast redigerad av Kleiner 2026-05-29 kl. 22:21.
Citera
2026-05-29, 22:49
Medlem
Jag brukar alltid vika undan.
Citera
2026-05-29, 23:23
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Jag har testat några enstaka gånger att göra en extrem snabbrush så jag ändå kommer före genom spärren, men då blir de indignerade och ser förebrående ut. Jag vann, brukar jag säga.
Den var bra!

Men långsamma individer är riktigt jobbiga speciellt om jag ska hinna med något.

Jag går snabbt så att pengarna ringlar in.

Tid är mer än pengar.

Men jag förstår dig. Men du får också förstå mig

Lyxfällans coach är bra där om man undrar. Förstår man inget så får man klura ut det. Ska andra klura ut det åt dig? Du gör rätt i att ställa frågan och här är debatten. Mikrofonen över till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in