2026-05-29, 09:46
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag brukar inte märka detta beteende hos folk som promenerar, men tycker att det är mycket vanligt i biltrafiken. Folk vill köra om trots att fordonet man kör eller sitter i redan håller maxhastigheten. När de väl har kört om kör de inte snabbare än så ändå, d.v.s. omkörningen var helt meningslös. Verkar vara en korkad prestigesak. Man ser det som en liten seger att köra om någon helt enkelt.

Ja men precis. Exakt!
Citera
2026-05-29, 09:52
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
För kryptiskt. No entendio.

Du skänker anekdotiska obeservationer ett uteslutande konstaterande. Jag misstänker starkt confirmation bias också.

Min gissning är att din omgivning utmanar dina mentala burar.
Citera
2026-05-29, 09:56
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ja men precis. Exakt!

När jag tänker efter berättade en av mina gamla vänner en historia till mig. Detta var för 10+ år sedan. Det var någon gubbe som körde om honom och sedan började köra långsamt framför honom. Då körde han om gubben och gubben gjorde efter ett tag en ny omkörning. Inte säker på hur många gånger detta upprepade sig, men de mötte till slut varandra vid en parkeringsplats och min vän gav gubben en utskällning och kallade honom bl.a. för en idiot om jag minns rätt.

Verkar som att han påträffade en extremvariant av detta beteende. Ganska uppenbart att gubben ville vara alfahanne när han satt bakom ratten och gjorde detta som ett tafatt sätt att visa dominans.
Citera
2026-05-29, 09:58
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
För att du förmodligen är en sån som går och drar benen framför dig utan någon direkt satt riktning.

När man är ute och går bland folk så ofta det bara går ska man försöka hålla sig till höger. Men vissa är inne i sin egen lilla värld, och ligger och pendlar mellan vänster och höger fram och tillbaka och verkar inte listat ut någon direkt riktning..?

Totalt ovetandes om att det är någon bakom den som försöker gå förbi. De verkar inte veta att även fast någon går bakom den så att man inte ens kan "se" den, kan man fortfarande höra eller känna av närvaron på att någon är där, och vilken riktning de är påväg.

Att ligga bakom en sån som inte har bestämt vilket håll som den skall hålla åt, och kanske byter steg i sista stunden precis när man är på väg att gå förbi är bara riktigt irriterande, så då tar man första tillfället i akt att dra en omkörning.

Jag vinglar inte. Jag raglar inte omkring. Andra kanske vimsar omkring, men inte jag.

Du väcker ett minne till liv: Jag var på väg till mitt arbete och man går en lång, bred trottoar längs med fasaden fram till ingången. Jag klev av bussen och började gå de hundra meterna fram till ingången. När jag närmade mig polrten började jag sväng av och gå s.a.s. diagonalt mot dörren. Då kom ett fruntimmer bakom och gick på mig bakifrån. Hon fällde då repliken: HUR GÅR NI EGENTLIGEN?

Ja vad ska man säga?

Ett annat fruntimmer, tämligen ålderstiget, var känt i grannskapet för att hon hade en kraftig käpp som hon s.a.s. slog sig fram med. Vik hädan tycks hon ha tänkt medan hon svingade käppen fram och tillbaka. Gör man så? Men det är klart, den hade kanske kommit väl till pass på Drottninggatan?
Senast redigerad av Comitium 2026-05-29 kl. 10:05.
Citera
2026-05-29, 10:00
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Du skänker anekdotiska obeservationer ett uteslutande konstaterande. Jag misstänker starkt confirmation bias också.

Min gissning är att din omgivning utmanar dina mentala burar.

Nej, nej. Du är inne på villospår.
Citera
2026-05-29, 10:02
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
När jag tänker efter berättade en av mina gamla vänner en historia till mig. Detta var för 10+ år sedan. Det var någon gubbe som körde om honom och sedan började köra långsamt framför honom. Då körde han om gubben och gubben gjorde efter ett tag en ny omkörning. Inte säker på hur många gånger detta upprepade sig, men de mötte till slut varandra vid en parkeringsplats och min vän gav gubben en utskällning och kallade honom bl.a. för en idiot om jag minns rätt.

Verkar som att han påträffade en extremvariant av detta beteende. Ganska uppenbart att gubben ville vara alfahanne när han satt bakom ratten och gjorde detta som ett tafatt sätt att visa dominans.

Hade han hatt på sig när han körde? Gubben alltså.
Citera
2026-05-29, 10:06
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Nej, nej. Du är inne på villospår.

Må så va hänt, men om du nu vill ha hjälp med ditt problem så titta på din tråd. Är detta en tråd för diskussion - eller söker du medhåll? Mitt antagande är att du inte vill erkänna för dig själv att du söker medhåll, troligtvis för att du har dåliga erfarenheter av det.

Jag skulle börja med att titta där, i annat fall så dansar du mest bara runt dig själv. Och det finns många danspartners härinne.
Citera
2026-05-29, 10:08
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Jag vinglar inte. Jag raglar inte omkring. Andra kanske vimsar omkring, men inte jag.

Du väcker ett minne till liv: Jag var på väg till mitt arbete och man går en lång, bred trottoar fram till ingången. Jag klev av bussen och började gå de hundra meterna fram till ingången. När jag närmade mig polrten började jag sväng av och gå s.a.s. diagonalt mot dörren. Då kom ett fruntimmer bakom och gick på mig bakifrån. Hon fällde då repliken: HUR GÅR NI EGENTLIGEN?

Det beror på.. Fruntimmer skall man inte lyssna på då alla de brukar vara värst... Man ska gå till höger på trottoarerna i Sverige... Men man möter alltid folk på den sidan som är helt lost, går runt i sina egna tankar och alltid håller vänster.. Och detta är nästan uteslutande (men inte alltid) folk med psykisk ohälsa, invandrare som inte fattar bättre och sedan går och blänger på en för att man inte kuvar sig, och sen så alltid av någon anledning så är det fullt av tjuriga gamla psyk kvinnor...

Det är rätt kul att se vilka det är som håller vänster.. Och hur de håller alltid på att springa in i folk när dom ska upp i trappen där i tunneln, och sen får flytta på sig för en massa andra eftersom att de flesta går till höger.

Jag gissar på att med tanke på hur ofta du får höra kommentar om det, så är du en som tror att man kan gå lite hur man vill. Förmodligen också att du går runt och håller vänster?
Senast redigerad av buhbye 2026-05-29 kl. 10:12.
Citera
2026-05-29, 10:25
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Må så va hänt, men om du nu vill ha hjälp med ditt problem så titta på din tråd. Är detta en tråd för diskussion - eller söker du medhåll? Mitt antagande är att du inte vill erkänna för dig själv att du söker medhåll, troligtvis för att du har dåliga erfarenheter av det.

Jag skulle börja med att titta där, i annat fall så dansar du mest bara runt dig själv. Och det finns många danspartners härinne.

JAG har inga problem. Det är klart att jag vill ha medhåll. Det jag har dåliga erfarenheter av är folk som alltid ska säga emot bara för just att säga emot. Jag antar att det är ett sätt att försöka hävda sig. Jag minns ett par kvinnor på kontoret i underordnad ställning där det inte spelade någon roll vad man sa. De sa alltid emot:. - Tycker du? - Det tycker inte jag. o.s.v.

Jag minns en luch med mina arbetskamrater på restaurang där det var fina vita dukar. Vad trevligt med vita dukar sa jag. - Tycker du?, sa en kvinna då. Man började enas om att det var väldigt mycket trevligare utan vita dukar. Då sa en manlig kollega: - Fast jag tycker också att det blir väldigt trevligt med vita dukar. Bra jag fick medhåll! Då började motståndet mot vita dukar luckras upp och fler anslöt sig till de vita dukarna´nas vänner...
Citera
2026-05-29, 10:27
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Det beror på.. Fruntimmer skall man inte lyssna på då alla de brukar vara värst... Man ska gå till höger på trottoarerna i Sverige... Men man möter alltid folk på den sidan som är helt lost, går runt i sina egna tankar och alltid håller vänster.. Och detta är nästan uteslutande (men inte alltid) folk med psykisk ohälsa, invandrare som inte fattar bättre och sedan går och blänger på en för att man inte kuvar sig, och sen så alltid av någon anledning så är det fullt av tjuriga gamla psyk kvinnor...

Det är rätt kul att se vilka det är som håller vänster.. Och hur de håller alltid på att springa in i folk när dom ska upp i trappen där i tunneln, och sen får flytta på sig för en massa andra eftersom att de flesta går till höger.

Jag gissar på att med tanke på hur ofta du får höra kommentar om det, så är du en som tror att man kan gå lite hur man vill. Förmodligen också att du går runt och håller vänster?

Jag är inte vänster! Har aldrig varit. Jag är högerman.
Citera
2026-05-29, 10:30
Medlem
buhbyes avatar
Citat:
Jag är inte vänster! Har aldrig varit. Jag är högerman.

Bra där. Då ska du inte lyssna på dem som går till vänster heller, för du redan vet att du gör rätt..

"HUR GÅR NI EGENTLIGEN?"

Hur fan går du själv din jävla spåkärring? Du vet väl att du är i Sverige just nu, din glasögonbeströdda extrema jävla hippiefitta... och vi kör högerregel?
Senast redigerad av buhbye 2026-05-29 kl. 10:36.
Citera
2026-05-29, 10:32
Medlem
jcockers avatar
Citat:
JAG har inga problem. Det är klart att jag vill ha medhåll. Det jag har dåliga erfarenheter av är folk som alltid ska säga emot bara för just att säga emot. Jag antar att det är ett sätt att försöka hävda sig. Jag minns ett par kvinnor på kontoret i underordnad ställning där det inte spelade någon roll vad man sa. De sa alltid emot:. - Tycker du? - Det tycker inte jag. o.s.v.

Jag minns en luch med mina arbetskamrater på restaurang där det var fina vita dukar. Vad trevligt med vita dukar sa jag. - Tycker du?, sa en kvinna då. Man började enas om att det var väldigt mycket trevligare utan vita dukar. Då sa en manlig kollega: - Fast jag tycker också att det blir väldigt trevligt med vita dukar. Bra jag fick medhåll! Då började motståndet mot vita dukar luckras upp och fler anslöt sig till de vita dukarna´nas vänner...

Hmm… jag känner igen det där. Det är lätt att man blir lite pojkrumsaktig - men har du övervägt om dom anser att dina högst personliga åsikter är ett hot mot något? Har du haft erfarenhet av det tidigare? Att vad du tycker om eller inte tycker om verkar upplevas som ett hot av andra? Med hot menar jag också om dom bara blir obekväma. Jag menar alltså estiska saker osv, inte något politiskt eller så, som utövar kontroll över andra.

Edit: det kanske blir lite OT detta…
Senast redigerad av jcocker 2026-05-29 kl. 10:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in