2026-05-28, 16:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Legendariske Ferrarichefen Luca di Montezemolo - under vars tid Ferrari ploppade fram hur många motordrivna konstverk som helst - skräder inte orden:

Citat:
– Om jag skulle säga vad jag egentligen tycker, då skulle jag skada Ferrari. Det här är i alla fall inte en bil som kineserna kommer att kopiera från oss, säger Montezemolo.

Politikern Varlo Valenda, som tidigare jobbat på Ferrari, är lika ilsk:

Citat:
– Ferrari Luce är en estetisk och teknologisk förolämpning mot alla som älskar Ferrari eller, som i mitt fall, har arbetat där.

Fan, alltså!

https://carup.se/ex-chefer-rasar-mot-ferraris-elbil-ta-bort-hasten/#google_vignette
Citera
2026-05-28, 16:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Att den drivs med el är en sak, men kolla hur jävulskt ful den är. Den förstör Ferraris DNA och även deras förra VD sa att man borde ta bort Ferrari-emblemen på den.
Jag kan inte säga att den är ful för den är ju - ingenting! En nullitet. I total avsaknad av konstnärligt värde.

Hmm…inser att jag nog egentligen sade att den är jävulskt ful…

Citat:
Finns det något positivt att säga? Ja, Ferrari som märke kommer att dala, vilket kan ge oss billibare bilar. Den som är sugen på en Ferrari 360 Modena eller F430 kan nog göra ett fynd snart.
Det var precis min tanke när jag såg Luce-eländet. De vackrare gamla Ferrarimodellerna kommer att bli värdefulla samlarobjekt. Som Bugattis från 1920- och 30-talen.

För tio år sedan hade jag möjligheten att köpa en Testarossa i fint skick för drygt 400.000. Jag var sugen men hade ingen garageplats. Aj, vad jag ångrar det nu!
Citera
2026-05-28, 17:03
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Marc Newson, den ene designern av Luce, har tidigare gjort en konceptbil åt Ford.

När man ser den undrar man verkligen hur Ferrari kunde anlita honom. Herregud: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_021C
Citera
2026-05-28, 18:39
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Svårt att se vad man tror sig vinna med denna styggelse .

Amerikanska machomän kommer inte att köpa den eftersom det är en bögig liten elbil

Ferrarifolket kommer inte att vilja ha den pga valet av motor samt att den är apful .

Marknaden för små fula opraktiska elbilar är redan mättad av andra , mycket billigare, märken .

Vanligt folk kommer inte att köpa den pga priset

Vem vänder den sig till ?
Som jag förstår är inte den tänkta marknaden traditionella Ferarriköpare utan mer "techframåtlutande" rika personer, inte minst i kina. Så en ny kundgrupp.
Citera
2026-05-28, 20:49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Att den drivs med el är en sak, men kolla hur jävulskt ful den är. Den förstör Ferraris DNA och även deras förra VD sa att man borde ta bort Ferrari-emblemen på den.
Finns det något positivt att säga? Ja, Ferrari som märke kommer att dala, vilket kan ge oss billibare bilar. Den som är sugen på en Ferrari 360 Modena eller F430 kan nog göra ett fynd snart.
Utseendet är en smaksak, men en sak som inte jag kopplar till Ferrari är fyradörrars familjebil.
Och jag tycker inte att Ferrari bilar generellt sett har blivit snyggare de senaste decennierna. Luftmotstånd och marktryck verkar viktigare än utseende. Vilket jag tycker är fullt rimligt.
Citat:
Ja märk ord! Köp en Luce och du får samma känsla som kinesiska Omoda.
I en elbil kanske du får lite acceleration, men visste du att Ferrari Luce har sämre acceleration än Tesla S Plaid som finns ute på blocket för småpengar jämfört med Ferrarin?
Jag, inte målgrupp, har aldrig uppfattat acceleration 0-100 som något viktigt för Ferrari. Det verkar vara varvtider som räknas.
Citera
2026-05-28, 23:28
Medlem
HipToBeSquares avatar
När Jaguar gjorde sin lansering med Type 01 trodde jag aldrig att någon skulle slå dem. Ferrari kommer in och säger "hold my beer".

Ännu bättre, priset kommer vara 550000 € och det är före tillval. Som jämförelse, Rolls Royce Spectre som är deras rena elbil och har fått bra recensioner, kostar "bara" ca 400000€.

Sedan är den inte bättre på någonting, inte snabbare, inte bättre räckvidd, laddar inte snabbare. Snacka om att devalvera Ferrarimärket.

Ska bli skoj att se hur denna Ferrari tokfloppar.
Citera
2026-05-28, 23:46
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
När Jaguar gjorde sin lansering med Type 01 trodde jag aldrig att någon skulle slå dem. Ferrari kommer in och säger "hold my beer".

Ännu bättre, priset kommer vara 550000 € och det är före tillval. Som jämförelse, Rolls Royce Spectre som är deras rena elbil och har fått bra recensioner, kostar "bara" ca 400000€.

Sedan är den inte bättre på någonting, inte snabbare, inte bättre räckvidd, laddar inte snabbare. Snacka om att devalvera Ferrarimärket.

Ska bli skoj att se hur denna Ferrari tokfloppar.

Priset blir givetvis ett problem. Ca 6 miljoner kronor är tufft, särskilt som konkurrensen med andra elbilars prestanda är ännu tuffare. Nya Polestar 5 gör 0-100 på 3,2 sekunder och får en räckvidd på 90 mil. Den kostar en struntsumma i jämförelse.
Citera
2026-05-28, 23:58
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Som jag förstår är inte den tänkta marknaden traditionella Ferarriköpare utan mer "techframåtlutande" rika personer, inte minst i kina. Så en ny kundgrupp.

Den gruppen at annorlunda än i väst. Främst är den mera skrikig, man vill verkligen förmedla att man har pengar. T.ex. löjligt stora grillar ser man ofta på dyra kinesiska bilar som tom får BMW att få mindrevärdeskomplex. Det ska vara bling bling, mycket sånt.

Ferrari Luce har ingenting i den riktningen utan ser mera ut som en Opel.
Citera
2026-05-29, 11:19
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ja märk ord! Köp en Luce och du får samma känsla som kinesiska Omoda.
I en elbil kanske du får lite acceleration, men visste du att Ferrari Luce har sämre acceleration än Tesla S Plaid som finns ute på blocket för småpengar jämfört med Ferrarin?
Tesla S förefaller falla isär fortare än en pappkartong i spöregn.

Ser dock bättre ut än denna Luce som bara designern som ritade den kan älska .
Citera
2026-05-29, 11:20
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Ferrari Luce har ingenting i den riktningen utan ser mera ut som en Opel.
Förolämpning mot Opel.
Citera
2026-05-29, 14:14
Medlem
Replipunkts avatar
Bilen har redan väckt stort intresse, speciellt hos sjukt rika asiater, så den begränsade upplagan kommer garanterat att sälja slut snabbt.

Dessutom spelar det ingen roll vad ni livegna har för åsikt i frågan då ni kanske på sin höjd har råd att köpa ett komplett Ferrari bakhjul.

Er avundsjuka är skrattretande.
Senast redigerad av Replipunkt 2026-05-29 kl. 14:16.
Citera
2026-05-29, 15:26
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, Ferrari gör tyvärr en Jaguar.

Det som bekymrar mig mest är nog att en så totalt misslyckad design inte blir utkastad - tillsammans med designerna själva - redan på ritbordsstadiet. Tvärtom har den passerat alla kontrollstationer utan att någon högre chef har satt stopp. Har hela företagsledningen har gått bort sig? Då är Ferrari riktigt illa ute.

Lika obegripligt som sorgligt..

Det är tydligen dålig idé att designa en bil när man kommit hem från krogen på fyllan.
Ja Ferrari kommer att få problem. Jag misstänker Ferraris ledning tror de är odödliga. Det är något de kan få ångra.
Jaguar trodde säkert att de var totalt odödliga på 90-talet med ny uppsättning av XJ inkl XJR samt då nya XK8. Vad hände senare?

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag kan inte säga att den är ful för den är ju - ingenting! En nullitet. I total avsaknad av konstnärligt värde.

Hmm…inser att jag nog egentligen sade att den är jävulskt ful…

Det var precis min tanke när jag såg Luce-eländet. De vackrare gamla Ferrarimodellerna kommer att bli värdefulla samlarobjekt. Som Bugattis från 1920- och 30-talen.

För tio år sedan hade jag möjligheten att köpa en Testarossa i fint skick för drygt 400.000. Jag var sugen men hade ingen garageplats. Aj, vad jag ångrar det nu!

Antingen blir de gamla Ferrarimodellerna samlarobjek, eller så dalar hela märket och de blir billigare. Jaguar kan man tydligen fynda idag.

Ush, det gör ont att höra det där med Testarossan. Garageplats är tyvärr hårdvaluta. Du skall veta hur många gånger jag orsakat dålig stämning på lägenhetsvisningar med diverse mäklare.
"Garage skulle finnas stod det skrivet...." "Inget nu men det är lugnt område..."
Brukar fråga lite snällt om mäklaren kan skriva på skuldbrev där de förbinder sig låna ut sin bil till mig om min drabbas av stöld eller skall in på rekond? Mäklaren får vinballe direkt och inget köp blir av.
Jag är inte en av dem som accepterar att köra omkring i en fågelnerskiten Hyundai i30 med sne hjulinställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Utseendet är en smaksak, men en sak som inte jag kopplar till Ferrari är fyradörrars familjebil.
Och jag tycker inte att Ferrari bilar generellt sett har blivit snyggare de senaste decennierna. Luftmotstånd och marktryck verkar viktigare än utseende. Vilket jag tycker är fullt rimligt.

Jag, inte målgrupp, har aldrig uppfattat acceleration 0-100 som något viktigt för Ferrari. Det verkar vara varvtider som räknas.

Accelerationen har liksom alltid funnits där. Sedan hade kanske varvtiden inte blivit den bästa med Ferrari 308.
Ferrari har som tillverkare fått pisk många gånger inom prestanda. Deras F355 fick till exempel spö i nästan allt av Honda NSX*. Men det fann ett område där Hondan inte kunde mäta sig. Känslan! Det är fortfarande en grym känsla att sitta i en Ferrari.

*)Mitt uttalande här är lite vad folk tycker generellt. Jag själv har kört Ferrari F430 och nya Honda/Accura NSX (gen II). Jag gillade Ferrarin, men jag var överkär in NSX. Men så är jag inte som alla andra.

Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Tesla S förefaller falla isär fortare än en pappkartong i spöregn.

Ser dock bättre ut än denna Luce som bara designern som ritade den kan älska .

Inte så konstigt när man skruvat ihop Teslan med prylar från Clas Ohlsons lågpriskorg.
Även om Ferrari Luce är bättre ihopskruvad så nej, bara nej! Dessutom är detta Ferraris första elbil och den lär ha barnsjukdomar. Glöm inte krånglet med batterierna som LaFerrari hade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in