2026-05-27, 22:34
Moderator
Neksnors avatar
Tvivlar på att Ferrari bryr sig om min åsikt, men om det nu är datorisering och eldrift som är framtiden så verkar denna ganska vettig även om jag inte tycker att den är snygg. En motor per hjul och, om jag fattat rätt, "växelpaddlar" för att med datorers hjälp få manuellt växlat beteende i kurvor. Det bör inte vara omöjligt att kunna välja hur bakhjulsdriven bilen ska kännas.
Av utrustningen, bakdörrar och baksäte, att döma är det här en familjebil. Jag utgår från att de har en eldriven sportbil på gång.
Citera
2026-05-28, 00:17
Medlem
Tar mycket hellre en högljud 12 cyl Testarossa som gör 0-100 på 6 sek (slöare än min Volvo) än en tråkig elbil som gör 0-100 på 2.5 sek.
Citera
2026-05-28, 09:13
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tvivlar på att Ferrari bryr sig om min åsikt, men om det nu är datorisering och eldrift som är framtiden så verkar denna ganska vettig även om jag inte tycker att den är snygg. En motor per hjul och, om jag fattat rätt, "växelpaddlar" för att med datorers hjälp få manuellt växlat beteende i kurvor. Det bör inte vara omöjligt att kunna välja hur bakhjulsdriven bilen ska kännas.
Av utrustningen, bakdörrar och baksäte, att döma är det här en familjebil. Jag utgår från att de har en eldriven sportbil på gång.

Att den drivs med el är en sak, men kolla hur jävulskt ful den är. Den förstör Ferraris DNA och även deras förra VD sa att man borde ta bort Ferrari-emblemen på den.
Finns det något positivt att säga? Ja, Ferrari som märke kommer att dala, vilket kan ge oss billibare bilar. Den som är sugen på en Ferrari 360 Modena eller F430 kan nog göra ett fynd snart.
Citera
2026-05-28, 09:15
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Så är det ju. Men då håller man sig till fakta och tar INTE upp "brist på acceleration" som en faktor på en bil som tydligen gör 0 - 100 på 2,5 sekunder och därmed spöar skiten ur det mesta i bensinväg!

Visst skall man hålla sig till fakta. Vem är det som har tagit upp brist på acceleration?
Citera
2026-05-28, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Visst skall man hålla sig till fakta. Vem är det som har tagit upp brist på acceleration?
DU! Du skrev:
Citat:
Man köper Ferrari för att man vill ha ett stycker motorhistoria i tidlös vacker design. Man färdas i en otroligt vacker skapelse, som andas råhet och brutalitet. Man hör motorljudet och man känner accelerationen.
Men el-Ferrarin får man inget av det. Så varför skall man lägga en förmögenhet på den?
Du skriver alltså att "man får inget av det". Vilket är minst sagt ironiskt när det gäller ACCELERATIONEN! Som tillhör Ferraris hårigaste ax någonsin, just pga ATT det är en elbil! Du KOMMER att uppleva accelerationen som en hästspark i magen om du trycker fullt i en Ferrari Luce! Och köra ifrån det mesta på vägen bredvid dig. Alldeles oavsett vad du tycker om bilen i övrigt!
Citera
2026-05-28, 13:11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Helvete vad man pratar skit om Opel i tråden! Inget fel på vår gamla Corsa!

Allvarligt talat, katastrofal design... Ferrari säljer ut sig till... ...vet ej fan..."postmodernismen" avs bilar ivf. Gå samma öde till mötes som Jaguar?

Ok för el, men spruta ut en fuling, näe...
Citera
2026-05-28, 13:27
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
DU! Du skrev:

Du skriver alltså att "man får inget av det". Vilket är minst sagt ironiskt när det gäller ACCELERATIONEN! Som tillhör Ferraris hårigaste ax någonsin, just pga ATT det är en elbil! Du KOMMER att uppleva accelerationen som en hästspark i magen om du trycker fullt i en Ferrari Luce! Och köra ifrån det mesta på vägen bredvid dig. Alldeles oavsett vad du tycker om bilen i övrigt!

Ja märk ord! Köp en Luce och du får samma känsla som kinesiska Omoda.
I en elbil kanske du får lite acceleration, men visste du att Ferrari Luce har sämre acceleration än Tesla S Plaid som finns ute på blocket för småpengar jämfört med Ferrarin?
Citera
2026-05-28, 13:31
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Helvete vad man pratar skit om Opel i tråden! Inget fel på vår gamla Corsa!

Allvarligt talat, katastrofal design... Ferrari säljer ut sig till... ...vet ej fan..."postmodernismen" avs bilar ivf. Gå samma öde till mötes som Jaguar?

Ok för el, men spruta ut en fuling, näe...

Opel Corsa Nürnburgring edition var riktigt grym att köra. Jag ångrar att jag aldrig köpte en. Idag är det rätt svårt och hitta ett oförstört exemplar. Jag skulle gärna vilja ha en sån där gräsgrön färg.

I övrigt körde jag omkring med en Opel Tigra Mk2 i 6 år. Var Europa runt med den bilen och var även nere i Maranello, Italien där jag demonstrativt parkerade den jämte en Ferrari F355.
Hade faktiskt riktigt roligt med den där Opeln och den gav mig mycket glädje. Dessutom är Opel Tigra Mk2 baserad på Opel Corsa C, och det är en bulletproof konstruktion som inte gjorde någon besviken. Kanske inte världens roligaste inredning, men jag hade 0 (noll) krångel med den. Endast oljebyte, nya däck och bensin.
Citera
2026-05-28, 13:35
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Opel Corsa Nürnburgring edition var riktigt grym att köra. Jag ångrar att jag aldrig köpte en. Idag är det rätt svårt och hitta ett oförstört exemplar. Jag skulle gärna vilja ha en sån där gräsgrön färg.

I övrigt körde jag omkring med en Opel Tigra Mk2 i 6 år. Var Europa runt med den bilen och var även nere i Maranello, Italien där jag demonstrativt parkerade den jämte en Ferrari F355.
Hade faktiskt riktigt roligt med den där Opeln och den gav mig mycket glädje. Dessutom är Opel Tigra Mk2 baserad på Opel Corsa C, och det är en bulletproof konstruktion som inte gjorde någon besviken. Kanske inte världens roligaste inredning, men jag hade 0 (noll) krångel med den. Endast oljebyte, nya däck och bensin.

Yes! Härligt m lite pro-Opel i tråden även om det är lite OT...
Citera
2026-05-28, 13:57
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Yes! Härligt m lite pro-Opel i tråden även om det är lite OT...

Folk har lärt sig att spotta på Opel, men så dåliga är de faktiskt inte.
Idag skulle jag hellre köra omkring med en Opel Cascada än nya Ferrari Luce.
Citera
2026-05-28, 15:18
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Varför gör ingen en cool maskulin sportig elbil? Jaguar var inne på det spåret innan de sänktes av deras katastrofala reklamkampanj (antagligen orkestrerad av en mullvad som jobbade åt Elon). Nu siktar Ferrari på målgruppen sittkissande millennials som spelar Nintendo Switch och samlar på Funkopops.
Citera
2026-05-28, 16:40
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ferrari har släppt sin första elbil Luce.
Vad är er first impression?

Se bilen här:
https://aftermath.site/ferrari-luce-design-horrible-awful-i-hate-it-my-eyes/
https://www.topgear.com/car-news/electric/its-finally-here-meet-ferrari-luce-maranellos-first-ever-fully-electric-car

Jag anser att den är så spyful att den riskerar och sänka hela Ferrari som tillverkare. Började ana ugglor i mossen redan när interiörbilderna visades. Nu när exteriören är här, så blir man häpen.
Kan det vara så att Ferrari gör en Jaguar? Luce är designad av Apple-designer, bara där ringer varningsklockorna högt.
Ja, Ferrari gör tyvärr en Jaguar.

Det som bekymrar mig mest är nog att en så totalt misslyckad design inte blir utkastad - tillsammans med designerna själva - redan på ritbordsstadiet. Tvärtom har den passerat alla kontrollstationer utan att någon högre chef har satt stopp. Har hela företagsledningen har gått bort sig? Då är Ferrari riktigt illa ute.

Lika obegripligt som sorgligt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in