2026-05-28, 16:25
Medlem
mearshimers avatar
Där Ericsson ligger nu kan man med fördel renovera och få fram 1or och 2or samt studentlgh om några år.

Men det snabbaste sättet att få upp kistas rykte är genom att väktare i Gallerian och polisen börjar rensa bland de husbybor som tar sig till kista och bara går runt i Gallerian.

Sen kan och bör sthlm stad stänga ner varenda moské runt om Järva så att muslimer väljer att söka sig till platser där de kan utöva sin livstil bottom våra ögon
Citera
2026-05-28, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Där Ericsson ligger nu kan man med fördel renovera och få fram 1or och 2or samt studentlgh om några år.

Men det snabbaste sättet att få upp kistas rykte är genom att väktare i Gallerian och polisen börjar rensa bland de husbybor som tar sig till kista och bara går runt i Gallerian.

Fast många tror ju att ordningsvakter innebär att området är otryggt: "Tänk att de har så många vakter här! Måste vara jättefarligt här!"
Citera
2026-05-28, 18:29
Medlem
Twitterturkens avatar
Kista har varit ghetto sedan åtminstone 80-talet, sedan att media har målat upp det som ett högteknologiskt paradis är en bluff.
De trötta kontorsarbetarna ser du bara vid kl. 07:55-08:00 och 17:00-17:05 springandes till/från tunnelbanan.
Citera
2026-05-28, 18:52
Medlem
thelastmohicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Kista har varit ghetto sedan åtminstone 80-talet, sedan att media har målat upp det som ett högteknologiskt paradis är en bluff.
De trötta kontorsarbetarna ser du bara vid kl. 07:55-08:00 och 17:00-17:05 springandes till/från tunnelbanan.

Och lunchen. I gallerian fanns förut många kontorsarbetare på lunchen.
Citera
2026-05-28, 20:10
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer

Sen kan och bör sthlm stad stänga ner varenda moské runt om Järva så att muslimer väljer att söka sig till platser där de kan utöva sin livstil bottom våra ögon
Jag har ett annat förslag. Låt Kista förbli för jobb. SVT borde trivas där.
Sedan river man SVT:s grå betongklumpar och bygger skyskrapor på bästa läge i stan.
Finns ingen anledning att ha fula låga betongklumpar på stans bästa mark. Markutnyttjande måste till!

Hoppas de inte kulturmärker SVT:s betongklumpar!
Senast redigerad av gofigur 2026-05-28 kl. 20:15.
Citera
2026-05-28, 20:10
Medlem
Vet inte hur många av er som har varit i Kista på sistone, men det är inte alls någon särskilt hög kriminalitet där just nu. Visst är det mycket invandrare, men det gör inte området otryggt i sig. Jag skulle kunna nämna flera områden inne i stan som är mer otrygga än Kista.

Lösningen på allt detta är självklar. Myndigheterna behöver flytta ut till Kista och skapa både fler arbetstillfällen och få fler svenskar att flytta ut till Kista. Man behöver även bygga tex. Studentbostäder. Faktum är trots att det är nedgången osv. Är området i sig ganska geografiskt attraktivt. 20 min från stan, 20 min från Arlanda, både E4 och E18 i närheten, Järvafältet runt hörnet etc.

Jag hejar på Kista och hoppas innerligt det kan återhämta sig
Citera
2026-05-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brolaren
Man skulle kunna omvandla de tomma kontoren till bostäder. Det råder ju redan bostadsbrist i Stockholm, och Kista har ett riktigt bra läge rent infrastrukturellt. Det finns mataffärer och tunnelbanan tar bara 16 minuter till T-Centralen.

Visst behövs det nog lite gentrifiering innan Kista blommar ut helt. Men med tanke på dagens utveckling – där bostadsbristen håller i sig och priserna fortsätter att stiga – lär en lägenhet i Kista snart sitta helt rätt för en hel del vanligt folk.

När det blivit lugnare. Man kan börja med att bygga om Kista C och bussterminalen till bostäder!

Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Utanförskaps område för vem? Det är bara svenskar som känner sig utanför i Kista, de som bor där gör det inte. Svenska områden är för invandrare utanförskaps områden. Nästan allt utanför Stockholm är nybildad.

Ett utanförskapsområde är ett område där de flesta saknar ett jobb.
Senast redigerad av KD-tards 2026-05-28 kl. 20:53.
Citera
2026-05-28, 20:25
Medlem
Tycker det är svårt att få fakta här.
Multikultur i gallerian är väl bara nice.
Men är det oxå osäkerhet och brottslighet och risk för rån ? Då kan dom väl hyra in 20 väktare med stora batonger & hundar som patrullerar !!
Citera
2026-05-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
En gång i tiden brukade jag och flera vänner åka till kista. Det var enda gallerian som hade öppet till 21 och lokalerna såg på den tiden fräscha ut (runt 2000).

Var där för ett halvår sedan, stora butikskedjor (inte för att jag gillar dem men...) har bytts ut mot krimskrams butiker. Mohammads parfymshop och Fatimas starbotox (hittar på men ni fattar).

Sen springer Magdalena Andersson kärnväljare runt och gapar och skriker så det kommer nog gå åt helvete!.

Men svensken sover vidare och röstar rött 😃

Senast jag var i Kista C såg jag en småpojke som pissade på golvet. Han fick hjälp av sin mamma.

Han är nog över 30 idag.

White flight är en process som sker en dag i taget.
Citera
2026-05-28, 21:00
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Som sagt ni verkar inte ens varit där. Bara för att jag är nazist tänker jag inte sitta och hitta på.
Jag har jobbat i området så nog har jag varit där.

Men återigen, hyresgästerna lämnar för att de känner sig otrygga. De lämnar inte för att de läser på flashback.
Citera
2026-05-28, 21:08
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Jag har jobbat i området så nog har jag varit där.

Men återigen, hyresgästerna lämnar för att de känner sig otrygga. De lämnar inte för att de läser på flashback.

Snälla sötnosen, Ericsson skulle aldrig lämna Kista om det inte var för att de skulle tjäna pengar på en flytt.
Citera
2026-05-28, 21:32
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Snälla sötnosen, Ericsson skulle aldrig lämna Kista om det inte var för att de skulle tjäna pengar på en flytt.
Ericsson är inte de enda som lämnar eller klagar på otrygghet.
Och du har fortfarande missat att det finns ett bostadsområde som heter Kista bredvid.

Är du en sån där nazist som välkomnar kaosbabberiet för att de är muslimer och demonstrerar mot Israel? Fiendes fiende är min vän-situation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in