2026-05-28, 02:03
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.

Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.

Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.

Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.

Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?

Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?

Det är nu invandringen blommar ut och vinstrrna kommer håvas in det har ju sossarna lovat
Citera
2026-05-28, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Det är nu invandringen blommar ut och vinstrrna kommer håvas in det har ju sossarna lovat

Ja den enda anledningen till att raketforskarna inte har lyckats är att de vita männen har förtryckt dem. Nu när de försvinner kommer vi få se en enormt stark utveckling som vi inte ens kan föreställa oss. SVT bör vara där på plats så att de kan dokumentera detta dagligen.
Citera
2026-05-28, 04:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Men man byggde dock arbetsområdet innan det blev ett utanförskapsområde.
Vet det eftersom jag växte upp några km därifrån och hade släkt och vänner i Kista med omnejd.
Har även själv jobbar på Ericsson för 25-30år sedan.
Det är som natt och dag nuförtiden.

Kista är lika illa nu som för 25-30 år sen. Det du glömmer är att Kista precis som Rinkeby är en nybildad ort som inte fanns innan 60-talet. Det finns ingen historia, ingen kultur, inget folk kopplat till platsen.

Det var ett utanförskapsområde från dag ett.
Senast redigerad av suppen 2026-05-28 kl. 04:30.
Citera
2026-05-28, 05:13
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppen
Kista är lika illa nu som för 25-30 år sen. Det du glömmer är att Kista precis som Rinkeby är en nybildad ort som inte fanns innan 60-talet. Det finns ingen historia, ingen kultur, inget folk kopplat till platsen.

Förutsättningarna för att bli ett fanns, speciellt med tanke på den förda imigrationspolitiken.
Men enligt definitionen var det inte så då.
Citera
2026-05-28, 07:00
Avstängd
Citat:

Vad är det för trams? Finns ju massa nya fina områden.
Citera
2026-05-28, 08:07
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallonyoghurt
Kista dog redan 2020 när covid tvingade alla att jobba hemma. Enligt min erfarenhet var/är det majoritet folk som gillar att kunna ta bilen till jobbet som jobbade/jobbar i Kista. När de helt plötsligt kunde börja jobba hemma istället så förändrade det spelplanen helt för dem och de fortsatte att jobba hemma.

Kista känns redan nu helt dött de gånger jag besökt stället.
Det är min upplevelse också. När jag har varit där har det varit VÄLDIGT lite folk i rörelse. De enorma parkeringsplatserna utanför kontoren har i princip varit tomma. Själva kontorsområdet har i flera år känts som en spökstad. Att det stora Friskis & Svettis och Actic gymmen på Ericssons område stängt för flera år sedan vittnar om att området tömts redan för flera år sedan.
Citera
2026-05-28, 08:18
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Jo abdolut. Men som ung har man inte samma möjligheter till att bo i de säkradte områdena. Dessutom är det nära till SU:s IT institution såväl som KTH:s (om de fortfarande finns kvar). Väldigt bra kommunikationer också. Finns helt klart värre områden för studenter att bo på. Sen lär väl detta liva upp området på kvällstid, vilket i alla fall minskar riskerna för rån och överfall.

/norther1
KTH har redan flyttat ut från Kista till mot sitt vanliga Campus, SU’s IT/DSV är även dom på väg därifrån, även Fujitsu som tidigare hyrt andra delen av ”Nod 3” på 4000kvm har dragit därifrån.
Så en byggnad som är Färdigställt Q3, 2014. Med totala investeringar uppemot 700 mkr kommer nu gapa tom.
Citera
2026-05-28, 08:42
Medlem
Det kommer gå strålande. Nu när gammelsvenskarnas företag ger sig av skapas utrymme för lokala entreprenörer att växa. Decennier av investeringar i integration och mångkultur kommer ge utdelning.

Sveriges Hijab Valley kommer bli internationellt omtalad. Vi kommer bada i guld!
Citera
2026-05-28, 08:45
Medlem
Citat:

Utanförskaps område för vem? Det är bara svenskar som känner sig utanför i Kista, de som bor där gör det inte. Svenska områden är för invandrare utanförskaps områden. Nästan allt utanför Stockholm är nybildad.
Citera
2026-05-28, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Det är min upplevelse också. När jag har varit där har det varit VÄLDIGT lite folk i rörelse. De enorma parkeringsplatserna utanför kontoren har i princip varit tomma. Själva kontorsområdet har i flera år känts som en spökstad. Att det stora Friskis & Svettis och Actic gymmen på Ericssons område stängt för flera år sedan vittnar om att området tömts redan för flera år sedan.

Det är väldigt folktomt i Östermalm också på vissa delar/gator.
Citera
2026-05-28, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-Tron
"Kista är teknikens och innovationens absoluta högborg i Sverige, ja, kanske rentav i hela norra Europa. I Kista återfinns kamelprogrammerare, bidragsanalytiker, Adidas Quality Assurance-testare, trossystemsforskare och BMW-mekaniker i absoluta världsklass. Och i Kistas alldeles egna teknikbasar så återfinns de allra bästa kebabteknikerna, baklavautvecklarna, burqaingenjörerna och mobilkommunikationsrådgivarna. Så kom till Kista, för här är alla(h) välkomna!"

Kista är ett riktigt rövhål numera, och Ericsson gör helt rätt som lämnar. Inte en dag för tidigt. Det borde de ha initierat för länge sedan, redan när det första personrånet mot deras personal inträffade. Det naturliga är väl att fler teknikbolag följer Ericssons exempel (om möjligt för dem), därför att det är svårt att locka ut potentiellt nya och redan befintligt anställda i teknikföretag ut till ett förortsghetto när det finns andra, attraktivare platser att bedriva verksamhet på. Kistas food court är dessutom en skränig apbur vars restaurangutbud domineras av halalkebabslafs och annat skräp vilket inte heller verkar locka särskilt mycket annat än just blattar till att äta där. En bekant som tidigare arbetade i området berättade att han och hans kollegor brukade ta sig dit och äta åtminstone ett par gånger i veckan, men de upphörde till slut helt och hållet med det i takt med den extrema blattefieringen.

Menar du att många invandrare på en plats/matställe gör det till ett rövhål? Medan många svenskar lyfter platsen?
Citera
2026-05-28, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Kista galleria är ett steg närmre bazar.

Vi har redan för mycket liknade gallerior, bra om någon är annorlunda. Bra om Kista blir ännu mer bazar som vi kan besöka i ställer för att åka till någon arabland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in