2026-05-27, 18:39
Medlem
Glödskals avatar
Kista galleria är ett steg närmre bazar.
Citera
2026-05-27, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Företaget får väl hyra in väktare som eskorterar personalen?

Sedan kan de väl ta bilen så minskar risken för att bli rånad?

är det verkligen så illa i kista? jag bor inte i stockholm själv men vad i hela friden..
Citera
2026-05-27, 19:19
Medlem
En gång i tiden brukade jag och flera vänner åka till kista. Det var enda gallerian som hade öppet till 21 och lokalerna såg på den tiden fräscha ut (runt 2000).

Var där för ett halvår sedan, stora butikskedjor (inte för att jag gillar dem men...) har bytts ut mot krimskrams butiker. Mohammads parfymshop och Fatimas starbotox (hittar på men ni fattar).

Sen springer Magdalena Andersson kärnväljare runt och gapar och skriker så det kommer nog gå åt helvete!.

Men svensken sover vidare och röstar rött 😃
Citera
2026-05-27, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Idag kom nyheten om att Ericsson tar sitt pick och pack och lämnar Kista för att flytta till Hagastaden.
En bomb briserade således för Kista, då ca 30 procent av arbetsstyrkan således försvinner.

Lokaler kommer eka tomma, arbetstillfällen kopplat mot detta kommer ju försvinna, samt Kista som helhet kommer ju tappa massor med intäkter.

Då Kista har haft utmaningar med trygghet och annat kommer det vara svårt att ersätta delar då området inte verkar kännas attraktivt.

Så min fråga är, vad händer nu? Jag kan inte säga att jag har varit i Kista allt för mycket men när jag varit där har jag inte känna mersmak.

Men kommer Kista klara sig eller kommer det fallera med flera butiker och verksamheter som följer efter Ericsson bort?

Kommer man bygga om det till bostäder och försöka lösa lite bostadsbrist och göra det hippt?

Det är väl de som känner sig hemma i hotmiljöern som slår sig ner där.
Det är så uppenbart att kriminella har kapat området, de gör de hela tiden.
Citera
2026-05-27, 20:08
Medlem
olasvenssons avatar
Kista är som Silicon Valley, enligt politiker. Kista klarar sig därför alltid.
Citera
2026-05-27, 20:10
Medlem
Flashshits avatar
Jag svarar på rubriken.

Kista tappar ännu mer i anseende och blir än mer ett utsatt ghetto än vad det redan är.
Citera
2026-05-27, 20:33
Medlem
israelisinnocents avatar
Lämna kvar datorerna påslagna= färdigt ai datahall
Citera
2026-05-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Var det inte snack om att svt skulle flytta dit då?

Nej.
Citera
2026-05-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
En gång i tiden brukade jag och flera vänner åka till kista. Det var enda gallerian som hade öppet till 21 och lokalerna såg på den tiden fräscha ut (runt 2000).

Var där för ett halvår sedan, stora butikskedjor (inte för att jag gillar dem men...) har bytts ut mot krimskrams butiker. Mohammads parfymshop och Fatimas starbotox (hittar på men ni fattar).

Sen springer Magdalena Andersson kärnväljare runt och gapar och skriker så det kommer nog gå åt helvete!.

Men svensken sover vidare och röstar rött 😃

Skulle säga att Kista Centrum peekade runt 2010 då den ny delen av centrum var klart året innan.

Det började gå utför när MOS öppnade 2015 och riktigt dåligt vart det när Corona kom 2020.

Visst var det mycket invandrare i Kista Centrum på tidigt 2000 tal också men det var normala människor nu är det fullt av slödder som bara hänger.
Citera
2026-05-27, 21:29
Medlem
Brolarens avatar
Man skulle kunna omvandla de tomma kontoren till bostäder. Det råder ju redan bostadsbrist i Stockholm, och Kista har ett riktigt bra läge rent infrastrukturellt. Det finns mataffärer och tunnelbanan tar bara 16 minuter till T-Centralen.

Visst behövs det nog lite gentrifiering innan Kista blommar ut helt. Men med tanke på dagens utveckling – där bostadsbristen håller i sig och priserna fortsätter att stiga – lär en lägenhet i Kista snart sitta helt rätt för en hel del vanligt folk.
Citera
2026-05-27, 22:09
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Kista galleria är ett steg närmre bazar.

Ja.

Jag åker dit ibland, för att köpa Bulgarisk fetaost från Kistagrossen.

Men fy fan.

I början på 2000-talet handlade jag kostymer från herrekiperingsbutiken Jaklinders där.

Nu senast när var där så hade en Somalier suttit PÅ toastolen och sprutskitit ner allt.

Fy fan vad det är på dekis, Kista.
Citera
2026-05-27, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brolaren
Man skulle kunna omvandla de tomma kontoren till bostäder. Det råder ju redan bostadsbrist i Stockholm, och Kista har ett riktigt bra läge rent infrastrukturellt. Det finns mataffärer och tunnelbanan tar bara 16 minuter till T-Centralen.

Visst behövs det nog lite gentrifiering innan Kista blommar ut helt. Men med tanke på dagens utveckling – där bostadsbristen håller i sig och priserna fortsätter att stiga – lär en lägenhet i Kista snart sitta helt rätt för en hel del vanligt folk.

Men du, det har väl tagit 16 minuter i alla år och inte har bostadspriserna gått upp där som i andra områden? Dessutom vittnar ju folk om att stället har blivit värre TROTS att man plöjer ner massor med pengar i projekt för att dessa människor ska bara försöka vara normala... Men icke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in