2026-05-28, 19:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Försök inte ursäkta dig till mig; du kommer få stå till svars inför Gud på uppståndelsen. Du kan inte ljuga för honom utan han dömer dig till att brännas till döds. Eller enligt senare myter influerade av förkristen grekisk tro på en odödlig själ, att hamna i helvetet i evighet. Men du kan inget ens om din egen religion så Gud kommer låta dig brinna i helvetets eldar.
Va? Vad snackar du om? Jag ljuger ju inte? Kolla här enligt AI:
"So in short: Jesus is not a Hindu deity or scriptural figure, but Hindu philosophy's inclusivist tendency means many Hindus have no difficulty respecting him as a holy person or even a divine manifestation."
Är du kristen? Det lät inte som det förut. Om du är ateist och säger att andra kommer brinna i helvetet är du en lustig en.
Citera
2026-05-28, 19:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Hur menar du att religioner ondgör individens tolkning av Gud?
Kristendomen påstår många saker om människor, djur och universum som inte är sant. Ju mer kristen du är desto mer obildad blir du inom naturvetenskap. Jag tycker att det är skadligt för samhället och jag vill att den idiotin ska upphöra. Om du gör en individuell, personlig tolkning av "fina budskap" från Bibeln (efter att du har gallrat ut budskapen om att det är okej att slå sina slavar och liknande) då får du väl göra det men du kanske ska hålla det mesta för dig själv om du inte vill bli kritiserad på Internet.
Citera
2026-05-28, 19:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ett mer sanningsenligt uttalande skulle i så fall vara att ateismen är på vetenskapens sida. Medans kyrkan har en tradition av att förfölja och mörda vetenskapsmän som de ansåg höll på med kätteri. Den här historiken är du stolt över?
Enligt AI:
"Vad som är överdrivet eller felaktigt:

• Galileo Galilei – ofta nämnds som ett offer för kyrkans vetenskapshat, men han dömdes till husarrest, inte döden, och kyrkan hade länge ett komplicerat men inte helt fientligt förhållande till hans forskning.

• Nicolaus Kopernikus – publicerade sin heliocentriska teori med kyrkans godkännande och utan förföljelse.

• Kyrkan finansierade och drev under medeltiden och renässansen många universitet och observatorier, och många vetenskapsmän var präster (t.ex. Gregor Mendel, Georges Lemaître).

• Inkvisitionen var i praktiken ofta mindre brutal än världsliga domstolar under samma period.

Sammanfattning:
Påståendet bygger på en förenklad bild. Kyrkan förföljde ibland personer vars idéer ansågs hota tron, men att påstå att det fanns en systematisk tradition av att mörda vetenskapsmän stämmer inte med historien. Förhållandet mellan kyrka och vetenskap var betydligt mer komplext och varierat än citatet antyder."
Detta är mest en myt. Kyrkan förföljde inte forskare, kyrkan skapade forskningsen som koncept. Ateismen är nog värre när de fryser ut och sparkar alla forskare som ifrågasätter ateismen.
Citera
2026-05-28, 19:51
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Enligt AI:
Jag debatterar inte mot AI.
Citera
2026-05-28, 19:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag debatterar inte mot AI.
Okej men jag orkade inte skiva en lång text som motbevisar dig. Poängen är att du har fel, kyrkan förföljde inte vetenskapsmän.
Citera
2026-05-28, 19:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Kristendomen påstår många saker om människor, djur och universum som inte är sant. Ju mer kristen du är desto mer obildad blir du inom naturvetenskap. Jag tycker att det är skadligt för samhället och jag vill att den idiotin ska upphöra. Om du gör en individuell, personlig tolkning av "fina budskap" från Bibeln (efter att du har gallrat ut budskapen om att det är okej att slå sina slavar och liknande) då får du väl göra det men du kanske ska hålla det mesta för dig själv om du inte vill bli kritiserad på Internet.
Inte egentligen, allt som kristendomen påstår är sant, du vet bara inte vad det egentligen är som kristendomen påstår. Antagligen något i stil med "världen skapades inte på 6 dagar" tänker du.
Citera
2026-05-28, 19:56
Medlem
Citat:

Jag har inga problem med din kritik.
Ge mig gärna ett definitiv huruvida din oppositionella ställningstagande är.

Du vill ju inte kritisera specifika religioner eller?
Citera
2026-05-28, 19:57
Medlem
Citat:
Nej, det hade de inte. Men de hade en miljon slavar och de höll på väldigt länge. På en skala som är svår att begripa i en modern kontext.

Dom var inte slavar enligt modern forskning.

Citat:
Vi kan så klart bygga ännu större stenpyramider i dag och beklä de med guld, platina och diamanter om vi verkligen, verkligen vill det och nedprioriterar allt annat. Men som tur är prioriterar vi nyttiga byggprojekt som är kostnadseffektiva och därför kanske inte lika imponerande i sin omfattning. Men det betyder ju inte att det är tekniskt svårt för oss att bygga imponerande, överdådigt, och ekonomiskt galet. Vi kan göra det men vi prioriterar inte det.

Det var alltså ingen bedrift för folk före stenåldern att bygga Cheops pyramid? Det var hur enkelt som helst enligt dig? Du anser alltså att även idioter på stenåldern kunde bygga pyramider? Fast dom var bara kapabla att skriva sagoböcker?

Citat:
de som utgår från en sagobok från järnåldern har rätt.
Citera
2026-05-28, 20:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag kämpar för upplysning och att vi gör vad vi kan för att begränsa den fördumning och faktaresistens som religionerna medför.
Mörkläggning

När förnuftet tystnar och frågorna förbjuds.
När svaret ges innan frågan ställs.
När det okända inte väcker nyfikenhet, utan rädsla.
Det är inte okunnighet i sig,
utan viljan att förbli okunnig,
och att se till att andra gör detsamma.
Mörkläggning är inte avsaknaden av ljus,
det är stängda ögon mitt på dagen.
Citera
2026-05-28, 20:05
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Jag har inga problem med din kritik.
Ge mig gärna ett definitiv huruvida din oppositionella ställningstagande är.
Du vill ju inte kritisera specifika religioner eller?
Jag förstår inte vad du invänder mot här. Jag kritiserar ju specifika religioner.
Men jag är ganska ointresserad av att kritisera t.ex. buddismen. Den är ovanlig i Sverige och så vitt jag vet brukar inte buddister envisas med att pusha ut antivetenskapliga budskap.
Citera
2026-05-28, 20:06
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dom var inte slavar enligt modern forskning.

Förekom det inte slaveri för tusentals år sedan i Egypten?
Citera
2026-05-28, 20:07
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du invänder mot här. Jag kritiserar ju specifika religioner.
Men jag är ganska ointresserad av att kritisera t.ex. buddismen. Den är ovanlig i Sverige och så vitt jag vet brukar inte buddister envisas med att pusha ut antivetenskapliga budskap.

Vilka religioner förutom kristendomen kritiserar du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in