2026-05-30, 09:42
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ja12
Vetenskapligt tas inte på allvar den nya världen blir inte samma som Star Wars och dylika filmer vi lever fortfarande i den gamla världen utom krigshistoria som går fram på hundratjugosex år.

Gud är oftast ödmjuk men olagliga vill saker och ting ska hända och det genom Gud eller Jesus. Olagliga behöver ond makt. En del vill ha förstärkning.

Konflikt börjar efter vetskap eller efter plötsligt ute i terrängen. Gud och Jesus är vetskap. Människor och djur vet. Konflikter vet. Det slutar ond hur än Gud, Jesus eller inget funnits. Gud som ytterst sällan vill tro. Prata är förvisso tro men jag vill inte bara prata. Måste finnas mer tro eller vi lever bara en gång ateister/agnostiker har rätt politik är rätt?
Att du avslutade med en fråga, för att du gjorde det, belönar jag det med undrandet, fantasin och den okunskap du bemöter.

Citat:
Einstein: “Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”
Jag vill att du ska fantisera, undra, ifrågasätta. Jag vill att du ska tänka.

Det är vetenskap.
Senast redigerad av particulum1 2026-05-30 kl. 10:07.
Citera
2026-05-30, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Att du avslutade med en fråga, för att du gjorde det, belönar jag det med undrandet, fantasin och den okunskap du bemöter.

Jag vill att du ska fantisera, undra, ifrågasätta. Det är vetenskap.

Jag undra om politik är rätt? Ifall du svara ja religion och tro läggs ner av dumma inlägg.

Trots USA trots Israel trots mer allierade.

USA framföra militär och politik, osv.
Citera
2026-05-30, 10:17
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag undra om politik är rätt? Ifall du svara ja religion och tro läggs ner av dumma inlägg.

Trots USA trots Israel trots mer allierade.

USA framföra militär och politik, osv.

Tala om för mig om för mig om politik är rätt eller inte.
Citera
2026-05-30, 10:29
Bannlyst
Citat:
Tala om för mig om för mig om politik är rätt eller inte.

Politik är rätt. Tro är fel.
Citera
2026-05-30, 10:37
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Politik är rätt. Tro är fel.
Det var lite torrt.

Jag vill säga att både politik och tro är användbara, beroende på hur vi använder dem. Det finns in te något inneboende värde i politik eller tro, värdet avgörs av hur vi tillämpar metoderna.

Använder vi politik för att tjäna våra personliga syften, till exempel i form av karriär, blir det destruktivt.

Använder vi tro för att undvika att konfrontera vår egen okunskap eller för att reducera rädslan inför universums beskaffenhet, blir det också destruktivt.
Citera
2026-05-30, 12:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Då skulle jag säga att det, som kristen, är av yttersta vikt att du inte gör några sådana anspråk, varken i dina tankar, i ditt tal eller i ditt skriftliga uttryck.
Varför inte? Jag kan ju citera Jesus eller vara inspirerad av helig ande.
Citera
2026-05-30, 12:25
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Att förstå transcendentala kraftfält, i vetenskaplig bemärkelse, manifesterar sig i en förståelse av oförståelighet.

Att förstå någonting är att förstå dess begränsningar. Denna förståelse möjliggör en transcendent förståelse, men den innebär alltid en kaskad av frågor och ett fortsatt sökande efter ytterligare insikt.

Dock existerar det egentligen inga transcendentala kraftfält. Det vi betraktar som transcendent är snarare ett uttryck för att överskrida, överkomma eller transcendera vår ignorans.

Det har alltid handlat om, och kommer alltid att handla om, sättet vi tänker på och de metoder vi använder.

Begränsa dig inte till det vi just nu är kapabla att förstå och de metoder vi använder.
Aha. Transcendentalism är mer som en idé?
Peace, love and understanding.
"Turn on, tune in, and drop out."
"If it feels good, do it."

Behöver jag magiska kristaller när jag praktiserar detta eller räcker det med jazztobak?
Citera
2026-05-30, 13:07
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ukraina har fortfarande betydligt fler katoliker än Sverige.
I Ukraina ja. Men 2024 var det bara drygt 40000 i Sverige som var födda där, och om 9% av ukrainarna är katoliker så ger detta bara typ 4000 katoliker -- av Sveriges idag ca 132000 katoliker. Chansar du alltid så här? "Logiskt" va?
Citera
2026-05-30, 13:11
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
I Ukraina ja. Men 2024 var det bara drygt 40000 i Sverige som var födda där, och om 9% av ukrainarna är katoliker så ger detta bara typ 4000 katoliker -- av Sveriges idag ca 132000 katoliker. Chansar du alltid så här? "Logiskt" va?
Citera
2026-05-30, 13:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
https://en.wikipedia.org/wiki/Levitation_of_saints#Christianity

Kolla hur många kristna helgon som har kunnat sväva, gå på vatten, gå genom stängda dörrar och liknande. Dom blev fria från simulationen. Dom har krafter som neo i the matrix!
Citera
2026-05-30, 14:57
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
'Amen ditt autistiska mongo, det förklarar som sagt inte alls varför katolska kyrkor i sverige är fulla till bristningsgränsen vid stora högtider och ofta välbesökta även vid mer udda tillfällen. Varför jag vet? Är med i en kyrkokör och ser det ju själv, t ex i anslutning till körrepetitioner.
Jaha, så därför finns gud? För att du är med i en kyrkorkör? Logiskt!
Citera
2026-05-30, 14:58
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Kolla hur många kristna helgon som har kunnat sväva, gå på vatten, gå genom stängda dörrar och liknande. Dom blev fria från simulationen. Dom har krafter som neo i the matrix!
Vet du hur många som är psykopater/narcissister/mytomaner här i världen? Minst 10%. Därför kan du inte lita på hörsägen från någon människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in