2026-05-28, 15:58
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Vi kan inte veta varför det finns en gud, men gud är mer filosofiskt sammanhängande än ingen gud.
Vi kan inte veta varför universum finns, åtminstone inte än. Så vad är egentligen skillnaden? Du sätter bara olika namn på samma ovetande. Det finns inget filosofiskt sammanhängande i att därför hitta på sagofigur som skulle ha skapat allt. Det leder inte till bättre vetande när det inte finns något objektivt stöd för sagofiguren.
Citat:
Frågan "varför finns det någonting istället för ingenting", vet nog kristna lika lite som ateister om, men eftersom vi ser att det uppenbarligen finns någonting så blir den filosofiska slutsatsen att gud är anledningen till det betydligt mer sammanhängande än ateisternas "det bara är så".
Ateismen går inte ut på att förklara universum. Det sysslar astronomerna med och där finns det iofs mängder med intressanta teorier och hypoteser som är mycket mer trovärdiga än din sagofigur.
Citat:
Gud är utanför tid, tiden började för 13,8 miljarder år sen.
Jo? Det finns ju mängder med vetenskapliga bevis. Du själv har sett en del, men ditt svar har varit att förolämpa forskarna istället för att acceptera resultaten.
Du har cherry-pickat väldigt udda, svag, och inte allmänt accepterad "forskning" från ett fåtal källor som stinker religiös propaganda. Samtidigt som du ignorerar 99,9% av forskningen inom astronomi, evolutionsteorin osv. Det är inte seriöst. Det är skrattretande. Inget tar dig på allvar när du gör så.
Citera
2026-05-28, 16:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Vi kan inte veta varför universum finns, åtminstone inte än. Så vad är egentligen skillnaden? Du sätter bara olika namn på samma ovetande. Det finns inget filosofiskt sammanhängande i att därför hitta på sagofigur som skulle ha skapat allt. Det leder inte till bättre vetande när det inte finns något objektivt stöd för sagofiguren.

Ateismen går inte ut på att förklara universum. Det sysslar astronomerna med och där finns det iofs mängder med intressanta teorier och hypoteser som är mycket mer trovärdiga än din sagofigur.

Du har cherry-pickat väldigt udda, svag, och inte allmänt accepterad "forskning" från ett fåtal källor som stinker religiös propaganda. Samtidigt som du ignorerar 99,9% av forskningen inom astronomi, evolutionsteorin osv. Det är inte seriöst. Det är skrattretande. Inget tar dig på allvar när du gör så.
Grejen är att du hatar kristendom och gud, så du kommer alltid att söka efter fel i alla bevis du får, även när det finns absolut ingenting så går du bara över till förolämpningar.

Du har redan bestämt dig innan för att det är falskt, så därför blir alla bevis falska på förhand. Även när du inte kan hitta någon anledning till varför bevisen inte skulle hålla så tänker du "bara för att jag inte hittar felet så betyder det inte att det inte finns ett".

Det finns absolut ingenting som skulle kunna övertyga dig, 1 forskare bevisar gud blir: "han är galen".
100 forskare som bevisar gud blir "dom kommer från ett kristet universitet".
10 000 forskare som bevisar gud blir "dom kommer från ett kristet land".
1 miljon blir "världen är galen".

Aldrig analyserar du faktiskt bevisen i sig själva, du bara letar efter någonting att säga. Oavsett hur starka bevisen blir kommer du bara förolämpa dom som framför dom och kalla saken klar.
Du ser inte att ditt sätt att resonera är fel och inte neutralt, ditt hat står ivägen för ditt logiska tänkande och därför blir allt som kommer ur din mun bad-faith oärlig smörja.

Problemet är inte bevisen, utan ditt hat som inte låter dig se klart.
Citera
2026-05-28, 16:26
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Grejen är att du hatar kristendom och gud, så du kommer alltid att söka efter fel i alla bevis du får, även när det finns absolut ingenting så går du bara över till förolämpningar.

Problemen finns oavsett min inställning. Men ja, det finns ju flera goda anledningar till att avsky kristendomen. Men det är inte det som styr mitt avgörande. Även om det motiverar mig, så klart.

Citat:
Du har redan bestämt dig innan för att det är falskt, så därför blir alla bevis falska på förhand.
Nej, jag har bett dig presentera godtagbara bevis men du har misslyckats med det.
Citat:
Aldrig analyserar du faktiskt bevisen i sig själva, du bara letar efter någonting att säga. Oavsett hur starka bevisen blir kommer du bara förolämpa dom som framför dom och kalla saken klar.
Du ser inte att ditt sätt att resonera är fel och inte neutralt, ditt hat står ivägen för ditt logiska tänkande och därför blir allt som kommer ur din mun bad-faith oärlig smörja.
Problemet är inte bevisen, utan ditt hat som inte låter dig se klart.
Du har inte presenterat några trovärdiga bevis. Det är så. Det har inget med mina eventuella känslor att göra.
Citera
2026-05-28, 16:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Argument 1 du framfört:
Citat:
Finns det kristna människor på universitet som inte är uttalat kristna?
"Det kan finnas kristna på universitet". Hmm...

Argument 2:
Citat:
Finns det människor som är anställda på universitet som har haft fel någon gång?
Någon på ett universitet har antagligen haft fel någon gång. Otroligt.

Argument 3:
Citat:
Finns det forskare som någon gång har ljugit eller överdrivit?
Är risken för det högre eller lägre om en forskare har en tydlig ideologisk eller religiös agenda?
"Har någon forskare någon gång ljugit?" Jättebra motargument. Hur bra skulle du tycka detta motargument var om du skickade vetenskap, och någon svarade med det?

Argument 4:
Citat:
På samma sätt som att jag kan göra ett 3D-modell på om jag spillde ketchup på skjortärmen?
Så om jag gör det då är det ett bevis för att gud finns?
"Jag kan göra 3d data genom att spilla ketchup". Helt allvarligt? Menar du att du faktiskt tror det? Detta är alltså ett argument som du på fullaste allvar använt, och menar att du nu har motbevisat eller invaliderat någonting? När du säger att bevisen inte är "godtagbara" är det alltså sånt här du baserar det på? Detta är vad som döljer sig bakom din "jag är vetenskapsman" mask.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-28 kl. 16:42.
Citera
2026-05-28, 18:56
Medlem
Citat:
Problemen finns oavsett min inställning. Men ja, det finns ju flera goda anledningar till att avsky kristendomen. Men det är inte det som styr mitt avgörande. Även om det motiverar mig, så klart.

Nej, jag har bett dig presentera godtagbara bevis men du har misslyckats med det.

Du har inte presenterat några trovärdiga bevis. Det är så. Det har inget med mina eventuella känslor att göra.

Har du någonsin gjort dig frågeställningen att vad du tror och ser kanske inte är allt vad verkligheten har att erbjuda?
Citera
2026-05-28, 19:07
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Har du någonsin gjort dig frågeställningen att vad du tror och ser kanske inte är allt vad verkligheten har att erbjuda?
Detsamma?

Men det är ju betydligt mer sannolikt att jag som utgår från vetenskapen har rätt än att de som utgår från en sagobok från järnåldern har rätt.
Citera
2026-05-28, 19:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Detsamma?

Men det är ju betydligt mer sannolikt att jag som utgår från vetenskapen har rätt än att de som utgår från en sagobok från järnåldern har rätt.
https://www.pewresearch.org/religion/2009/11/05/scientists-and-belief/
"According to the poll, just over half of scientists (51%) believe in some form of deity or higher power"
Ateister är alltså en minoritet i forskningsvärlden.
På vilket sätt skulle vetenskapen visa att ateism är korrekt?
Citera
2026-05-28, 19:13
Medlem
Citat:
Detsamma?

Och du med din vetenskap begriper naturligtvis hur varandet kan förklaras konkret för oss vanliga dödliga?

Inga breda svängar nu, jag vill ha en definition av verkligheten.
Citera
2026-05-28, 19:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jesus vänder sig till alla i hela världen, inte enbart israeliterna. Det framgår ganska tydligt i bibeln.
I princip alla de nutida religionerna inkluderar Jesus på något sätt, de kristna tror han är gud, muslimerna tror han var en profet, hinduerna tror han var en gud av många, buddhisterna tror han var en upplyst lärare.

Ingen annan religiös figur fungerar på detta sätt, ingen annan religion har någonting att säga om buddha, krishna eller liknande. Inte en enda kommentar.

Jag är inte helt säker på om upplysningen var på grund av vetenskap, i så fall, varför hände inte upplysningen i USA? Upplysningen känns mer som ett kulturellt fenomen än något ostoppbart resultat av kunskap.

Det kan du ju tro om din favoritprofet men lägg inte ord i munnen på hinduer och andra; det är väldigt nedvärderande och föraktfullt av dig. Jesus hade fördömt din låga moral kraftfullt.
Citera
Medlem
Citat:

Pyramiderna byggdes långt innan järnåldern.
Citera
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
https://www.pewresearch.org/religion/2009/11/05/scientists-and-belief/
"According to the poll, just over half of scientists (51%) believe in some form of deity or higher power"
Ateister är alltså en minoritet i forskningsvärlden.
På vilket sätt skulle vetenskapen visa att ateism är korrekt?
i USA eller?
Citera
2026-05-28, 19:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
i USA eller?
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera