2026-05-28, 19:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det kan du ju tro om din favoritprofet men lägg inte ord i munnen på hinduer och andra; det är väldigt nedvärderande och föraktfullt av dig. Jesus hade fördömt din låga moral kraftfullt.
Jesus är faktiskt med i hinduism delvis. Jag lägger inte ord i munnen på någon.
Citera
2026-05-28, 19:23
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Och du med din vetenskap begriper naturligtvis hur varandet kan förklaras konkret för oss vanliga dödliga?

Inga breda svängar nu, jag vill ha en definition av verkligheten.

Jag vet inte exakt vad du menar med varandet. Är det ditt inre du pratar om nu eller pratar du om universum?

Och varför ska vi inte förklara de sakerna med den allra bästa vetenskapen vi har? Varför vill du förklara de sakerna med en sagobok från järnåldern? Förstår du inte att det finns stora brister i så gamla böcker?
Citera
2026-05-28, 19:23
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Pyramiderna byggdes långt innan järnåldern.

Och det har med vad att göra?
Citera
2026-05-28, 19:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag vet inte exakt vad du menar med varandet. Är det ditt inre du pratar om nu eller pratar du om universum?

Och varför ska vi inte förklara de sakerna med den allra bästa vetenskapen vi har? Varför vill du förklara de sakerna med en sagobok från järnåldern? Förstår du inte att det finns stora brister i så gamla böcker?
Du har bara hittat på att vetenskapen är på ateismens sida, det är en slogan som du har hört men aldrig undersökt.
Citera
2026-05-28, 19:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jesus är faktiskt med i hinduism delvis. Jag lägger inte ord i munnen på någon.

Försök inte ursäkta dig till mig; du kommer få stå till svars inför Gud på uppståndelsen. Du kan inte ljuga för honom utan han dömer dig till att brännas till döds. Eller enligt senare myter influerade av förkristen grekisk tro på en odödlig själ, att hamna i helvetet i evighet. Men du kan inget ens om din egen religion så Gud kommer låta dig brinna i helvetets eldar.
Citera
2026-05-28, 19:28
Medlem
Citat:

Haha
Ja bråka du med kyrkan som du vill.
Citera
2026-05-28, 19:29
Medlem
Citat:
Citat:
en sagobok från järnåldern har rätt.
Citat:
Och det har med vad att göra?

Du nedvärderar människor som levde under järnåldern, när man långt innan järnåldern hade större skicklighet i byggkonst än dagens människor.
Citera
2026-05-28, 19:32
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ja.
Det var ju ingen stor nyhet att forskarvärlden i USA är förvånansvärt religiös.

Men de forskarna är väl överlag agnostiker eller sekulära med någon slags luddig tro på att något högre väsen eventuellt kan finnas, utan att de för den sakens skull försöker "bevisa" intelligent design eller liknande dumheter.

De är nog ganska öppna för olika tolkningar av religionen kanske t.o.m. en tolkning som innefattar främmande dimensioner som vi skulle kunna förklara fysiskt i framtiden. Du kommer inte hitta många etablerade forskare som tror att jorden och människorna trollades fram av en gud på en vecka.

Jag tror själv att simulationshypotesen är värd att överväga. Om den stämmer finns det ju en skapare av simuleringen vilket skulle kunna betraktas som likvärdigt med högre väsen. Jag vet inte om det är så men jag vill inte heller utesluta det helt. Men det har ju ingenting med kristendomen att göra.
Citera
2026-05-28, 19:34
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Du har bara hittat på att vetenskapen är på ateismens sida, det är en slogan som du har hört men aldrig undersökt.
Ett mer sanningsenligt uttalande skulle i så fall vara att ateismen är på vetenskapens sida. Medans kyrkan har en tradition av att förfölja och mörda vetenskapsmän som de ansåg höll på med kätteri. Den här historiken är du stolt över?
Citera
2026-05-28, 19:35
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Haha
Ja bråka du med kyrkan som du vill.
Jag kämpar för upplysning och att vi gör vad vi kan för att begränsa den fördumning och faktaresistens som religionerna medför.
Citera
2026-05-28, 19:37
Medlem
Citat:
Jag kämpar för upplysning och att vi gör vad vi kan för att begränsa den fördumning och faktaresistens som religionerna medför.

Hur menar du att religioner ondgör individens tolkning av Gud?
Citera
2026-05-28, 19:42
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du nedvärderar människor som levde under järnåldern, när man långt innan järnåldern hade större skicklighet i byggkonst än dagens människor.
Nej, det hade de inte. Men de hade en miljon slavar och de höll på väldigt länge. På en skala som är svår att begripa i en modern kontext.

Vi kan så klart bygga ännu större stenpyramider i dag och beklä de med guld, platina och diamanter om vi verkligen, verkligen vill det och nedprioriterar allt annat. Men som tur är prioriterar vi nyttiga byggprojekt som är kostnadseffektiva och därför kanske inte lika imponerande i sin omfattning. Men det betyder ju inte att det är tekniskt svårt för oss att bygga imponerande, överdådigt, och ekonomiskt galet. Vi kan göra det men vi prioriterar inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in