2026-05-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.

Ofta är det personer som är i arbete som tar andra jobb
Citera
2026-05-28, 19:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Jadu det var jag faktiskt är tidigt 80-talist, min generation har skapat betydligt mera än din, din generation grävde våran undergång bara, vi försöker rätta ut det men svårt då ni indokrinerat alla människor omkring er i så många generationer.

https://petterssonsblogg.se/2016/01/25/1975-aret-da-sveriges-vag-utfor-borjade/

du var en av dem som tog fram palme alltså och ändå förstår du inte ens vad jag talar om imponerande måste jag säga.
Jag var 9 år när Palme tillträdde första gången, så jag var inte med och tog fram honom.

Om du läser mitt första inlägg i den här tråden skrev jag att:
De borgerliga vill ha boskap för arbete. Konkurrens, lönedumping iom. invandringen. Billig arbetskraft.
Öppna gränser så vilket pack som helst kan komma innanför vår gräns.
Sossarna (och de andra röda) vill ha valboskap som mutas med bidrag, desto fler vi tar in desto bättre (för dem) Öppna gränser så vilket pack som helst kan komma innanför vår gräns. Stöldligor, tiggare och annat löst folk formligen väller in över vår gräns.

Enda det bidragit till är att utländska företag kör in över vår gräns, lönedumpar, skiter i regler och avtal. Kör med undermåliga fordon på våra vägar, skiter i vilotider och regler, de är billiga. Läste att i Norge har de visst med sig en egen tankbil de tankar från tom.

Nu är det ju så att de som kommit ofta varken kan eller vill arbeta när de kan leva gott på bidrag i stället. Så allt är inte sossarnas fel.

EU och Schengenavtalet som gjort det blivit såhär. Medveten det var Persson som lurade in oss i EU, men han var ivrigt påhejad av alla de borgerliga partierna.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-05-28 kl. 19:05.
Citera
2026-05-28, 19:03
Medlem
Citat:
Jadu det var jag faktiskt är tidigt 80-talist, min generation har skapat betydligt mera än din, din generation grävde våran undergång bara, vi försöker rätta ut det men svårt då ni indokrinerat alla människor omkring er i så många generationer.

du var en av dem som tog fram palme alltså och ändå förstår du inte ens vad jag talar om imponerande måste jag säga.

Det är du och din generation som förstört Sverige med Reinfeldt.
Citera
2026-05-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Optimerad för att slippa vara arbetslös alltför länge:

* leg sjuksköterska sedan 5 år.
* bor i husbil, så kan ta jobb i hela landet.
* talar utmärkt svenska, danska, engelska, farsi och swahili.
* inget i brottregistret

Låter som ditt jobb är ditt allt
Citera
2026-05-28, 19:07
Medlem
Kan bara svara för mig själv men man ska ju vilja ha ett jobb också. Är i fasen att snart få Akassa och den vill jag maxa. Så kommer bli många medvetna stavfel och mindre bra ansökningar.

Sedan om man ser det i ett större sammanhang så är det väl som så att den utbildning som krävs för vissa jobb inte finns hos dom arbetslösa. Ej i fas med andra ord.
Citera
2026-05-28, 19:11
Medlem
Citat:
Jag läste någonstans att det finns omkring en halv miljon arbetslösa i Sverige. Samtidigt tror jag att det finns åtminstone 50 000 lediga jobb. Om man tänker sig att ungefär 100 000 av dom arbetslösa av olika skäl är väldigt svåra (läs: omöjliga) att matcha mot arbetsmarknaden, så har vi ändå runt 400 000 arbetslösa kvar. Det betyder fortfarande ungefär åtta arbetslösa per ledigt jobb.

Är det verkligen så att ingen av dessa åtta personer har det som krävs för jobben som finns? Jag hade förstått resonemanget om det till exempel fanns tio lediga jobb och åttio arbetslösa då är det fullt möjligt att ingen passar. Men när siffrorna handlar om tiotusentals jobb och hundratusentals människor känns ekvationen mycket svårare att förstå.

försök gissa 2 ggr varför det är så
Citera
2026-05-28, 19:15
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Vad fan gör alla indier, pakistanier, bangladeshier och annat skit som kör Foodora, Wolt Uber här?

Det är ett skapat problem av de som är så lata de inte orkar hämta upp sitt donkenmål eller svettiga turkpizza själva. Inget som behövs i Sverige, och särskilt inte om det utförs av import. De är inga jävla flyktingar. Inget krig i Indien, Pakistan eller Bangladesh.. än i alla fall. Varför är de här när vi har arbetslöshet i landet??

På 80talet när du föddes var alla busschaufförer, spårvagnsförare, spärrvakter och taxichaufförer svenskar. Vet du vad? Det fungerade då också. Det fanns bussar, spårvagnar och taxi då med. Skillnaden var att du kunde ta en taxi från Arlanda utan att bli hustlad på flera tusen kronor.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-05-28 kl. 19:26.
Citera
2026-05-28, 19:28
Medlem
Citat:

ta mig då, byggarbetare i 30 år. Det gjorde sitt. leder slut, axlar slut, att dan har gjort att jag har kool och astma på det. jag är alltså 50+ har sökt tusentals jobb i andra branscher som inte är lika fysiskt tunga. Alla jobb där lyft ingår till axelhöjd går helt bort vilket tar bort många jobb som jag annars kunde tagit med min erfarenhet. Alla fysiskt tunga jobb går bort.

En mägnd jobb kräver nån utbildning men har svaga grundskolebetyg. Det är är också arbetsgivarna ansvar, allt har blivit värre. Man anställer inte ens någon med bra betyg just nu och jag tycker att arbetsgivaren ljuger. Man kan anställa men vill inte lägga en krona på att lära upp eller ha lite tålamod i börja på att nån som vart hemma en längre tid kanske behöver en period att vänja sig med att jobba fulltid. om du läsa om den idioten som säger att svensk ungdom duger inte till att plocka jordgubbar. Det kräver ju att han är sjyst och fattar att barn som bara suttit och gott på en skärm kanske kan prestera bättre andra säsongen om man fått chansen och att man gör en deal. jobba tre timmar om dan i början och utöka när ni orkar.

Som när jag satte skogsplant, fan jag dök ju i säng direkt när jag kom hem. Fysik tar tid att bygga upp. Att kunna det man skall göra tar också tid men det fattar inte en arbetsgivare i dag. Däri ligger det stora problemet. Et annat problem kan också vara att förr kunde ett "Skitjobb" vara välbetalt.

Det är som att när jag plockade blåbär 1988 så är priset nästan samma i dag 25 år senare ! ? Då är det ju för fan nått som står riktigt snett till. 300 spänn var bra peng när man var femton 1988 det kunde man lätt dra in på ett par timmar
Citera
2026-05-28, 19:29
Medlem
Proumbras avatar
Kompetens saknas
Citera
2026-05-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Kan bara svara för mig själv men man ska ju vilja ha ett jobb också. Är i fasen att snart få Akassa och den vill jag maxa. Så kommer bli många medvetna stavfel och mindre bra ansökningar.

Sedan om man ser det i ett större sammanhang så är det väl som så att den utbildning som krävs för vissa jobb inte finns hos dom arbetslösa. Ej i fas med andra ord.

Man skall bli strängare så passa dig lite. Menar det får inte vara allt för uppenbart, det går ju att utelämna sker som körkort och annat. kanske kan man dra massa text med lite floskler så folk tröttnar fort på att läsa skiten.
Citera
2026-05-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Hur ökar det omsättningen att en massa arbetslösa hör av sig och vill söka en anställning som inte finns?
Jag tänker att det nöter ner kravlistan hos arbetssökarna att konstant få nobben, när man fått ett ”nej” tillräckligt många gånger lär sämre arbetsvillkor duga bättre än ingenting. Sen kan ju alltid arbetssökaren lura sig själv att detta jobb ”bara är tillfälligt i väntan på något bättre”.

Jobbannonseringen lejer man givetvis ut åt diverse rekryteringsfirmor som har all tid i världen för att jävlas med pöbeln. Folk skulle inte jobba hos Foodora eller liknande slavstall om de hade ett val.
Citera
2026-05-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proumbra
Kompetens saknas
Eller så är kompetenskraven rena fantasier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in