2026-05-26, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Namnen står antagligen i de fulla rapporterna, grejen är att ofta måste man ha kredentialer och själv ha forskningsbakgrund får att få tillgång till de fulla ursprungliga dokumenten. Är man lekman får man nöja sig med summeringar och institutioner. Kanske för att de inte vill bli trakasserade av knäppgökar.

Det står ju faktiskt att universitetet gjorde rapporten, kom igen liksom. Hade det stått att samma universitet hittat ett möjligt botemedel mot cancer hade du inte krävt varje specifikt namn och agerat så här psykotiskt, du hade accepterat det. Selektiv skepticism kallas det.

Menar du att alla universitet skriver sanningar? Självklart vill jag se hela rapporten om jag ska kunna tro på den, skämtar du? Du kommer med ett fullständigt galet påstående och menar att jag bara ska acceptera det?
Citera
2026-05-26, 11:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Vem som helst kan skriva vad som helst, kristna universitet kan skriva att evolutionen inte stämmer eller att Noaks ark är hittad. Vad säger det om vad som är sant?

Endast genom att visa hur man kom fram till sin upptäckt, låta andra se bevisen så att alla kan få samma resultat går det prata om bevis. Om jag hittar en fossil men bara låter dig titta på en gipsavgjutning av fossilen, tror du mig eller vill du se originalet?
Den polska rapporten är ju inte från ett kristet universitet. Du kan själv se bilderna, är man kunnig inom biologi och sånt på djup nivå kan man se att mikroskopbilderna visar hjärtvävnad, är jag ganska säker på.
Citera
2026-05-26, 11:41
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det du skriver är ju att du är skeptisk för att de är kristna, inte på grund av metodiken i sig självt. Du applicerar helt enkelt ett filter där du säger att kristen utgivare = jag är skeptisk.

Det är en ofalsifierbar position, om du är skeptisk till allting som har någonting att göra med kristendom just för att det är kristendomsrelaterat så finns det ingenting som kan ändra din åsikt, inga bevis, inga dokument, inga studier, ingenting.

Om det stödjer ateism = du gillar.
Om det stödjer kristendom = du är skeptisk.

Det är tribalism, det som stödjer vad du vill ska vara sant accepteras, det som går emot är du skeptisk till.
Tror du som din kyrka gjorde på 1400-talet att jorden är platt? Eller har du accepterat att vi bor på en planet? Ursäkta frågan men den behöver jag faktiskt ställa baserat på ditt track record.

Om du tror att jorden är rund, kommer du då att lita precis lika mycket på en forskare från KTH som på en forskare från "flat earth university"? Eller är det eventuellt rimligt att gallra lite och vara initialt mer skeptisk till forskarna från flat earth university?
Senast redigerad av Cyborg2030 2026-05-26 kl. 11:45.
Citera
2026-05-26, 11:43
Medlem
Citat:
Den polska rapporten är ju inte från ett kristet universitet. Du kan själv se bilderna, är man kunnig inom biologi och sånt på djup nivå kan man se att mikroskopbilderna visar hjärtvävnad, är jag ganska säker på.
Vad du är säker på är fullständigt irrelevant. Du påstår ha bevis för något som du sen backar från eftersom du faktiskt inte kan bevisa något alls.

Jag vet att den polska rapporten inte är från ett kristet universitet, förstod du inte vad jag försökte säga? Har du autism? Eller blir du bara så aggressiv att du tappar läsförståelsen?
Citera
2026-05-26, 11:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Menar du att alla universitet skriver sanningar? Självklart vill jag se hela rapporten om jag ska kunna tro på den, skämtar du? Du kommer med ett fullständigt galet påstående och menar att jag bara ska acceptera det?
Ofta så är fulla forskningsrapporter inte tillgängliga för allmänheten, jag har kollat och angående fallet i legnica så verkar den du fick vara den delen som är allmänt tillgänglig, även fast det är bara den viktigaste delen som är inkluderad.
Citera
2026-05-26, 11:44
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Finns det kristna människor på universitet som inte är uttalat kristna?
Citera
2026-05-26, 11:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad du är säker på är fullständigt irrelevant. Du påstår ha bevis för något som du sen backar från eftersom du faktiskt inte kan bevisa något alls.

Jag vet att den polska rapporten inte är från ett kristet universitet, förstod du inte vad jag försökte säga? Har du autism? Eller blir du bara så aggressiv att du tappar läsförståelsen?
Ditt motbevis är ju i princip "forskarna ljuger". Alltså om man tar med det som en faktor, att ifrågasätta universitetets eller deltagarnas integritet, så kan samma argument användas för att avfärda exakt vad som helst.

Vilken vetenskaplig studie som helst, oavsett vad det än är, kan avfärdas med "de ljuger". Det är ofalsifierbart.
Citera
2026-05-26, 11:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Finns det kristna människor på universitet som inte är uttalat kristna?
Antagligen.
Citera
2026-05-26, 12:02
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Antagligen.
Finns det människor som är anställda på universitet som har haft fel någon gång?
Citera
2026-05-26, 12:05
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ditt motbevis är ju i princip "forskarna ljuger". Alltså om man tar med det som en faktor, att ifrågasätta universitetets eller deltagarnas integritet, så kan samma argument användas för att avfärda exakt vad som helst.

Vilken vetenskaplig studie som helst, oavsett vad det än är, kan avfärdas med "de ljuger". Det är ofalsifierbart.
Finns det forskare som någon gång har ljugit eller överdrivit?
Är risken för det högre eller lägre om en forskare har en tydlig ideologisk eller religiös agenda?
Citera
2026-05-26, 12:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Finns det människor som är anställda på universitet som har haft fel någon gång?
Detta är ju i princip som att säga "finns det människor som haft fel någon gång?".

Du sitter där med din knytnäve under hakan, kugghjulen snurrar, och efter en kvart av intensiv fokus kommer snilleblixten. Ja! Nu har jag det!

"Har någon någonsin haft fel?"

Otroligt. Magnifikt. Nu blir jag ställd mot väggen av din genialitet. Jag är besegrad, du gjorde det.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-05-26 kl. 12:10.
Citera
2026-05-26, 12:09
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Finns det forskare som någon gång har ljugit eller överdrivit?
Är risken för det högre eller lägre om en forskare har en tydlig ideologisk eller religiös agenda?
Jag har svårt att se hur man skulle överdriva fram en mikroskopisk bild av hjärtvävnad. Låter som en riktig överdrift i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in