Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Men om TS tänkte: "Tänk om Gud inte finns?" Då blir ju hela hans långa inlägg meningslöst; eftersom det förutsätter att han aldrig tänker "om gud inte finns". Så i slutänden är det andra som skall tänka utifrån hans teologiska tankar som är väldigt kristendomsspecifika, aldrig att han själv skall tänka utifrån en annan grundförutsättning.
Jag förstår hur du menar, men just denna TS uppmuntrar mig inte att göra det. Jag har haft liknande diskussioner med andra kristna och utgångspunkten är aldrig neutral eller förutsättningslös, utan alltid extremt fokuserad på kristendomen.
Jag tror kristna har svårt att se det själva. T.ex. kan en kristen säga: "Men vad tror du på?" Det är en kristendomsfråga för det är specifikt just för kristendomen att tron är vägen till frälsning och evigt liv. Själva meningen med religionen. Men det är unikt för kristendomen. Judendomen är t.ex. en religion baserad på att man skall följa guds lag. Följ Lagen, vad du tror är oviktigt. Islam kräver underkastelse, inte att du skall tro. I många traditionella religioner så är kulten i centrum. Du skall utföra kulten korrekt. En grek eller romare måste offra på rätt sätt, utföra ritualer på rätt sätt. Vad man trodde var inte det viktiga. Så själva frågan, frågeställningen, "vad tror du på?" är kristen.
Kan du se den skillnaden? TS håller föreläsning på en högskola om Karl Marxs verk och sedan frågar han studenterna efteråt hur de som inte är marxister ser på marxismen utifrån ett marxistiskt perspektiv och med marxistisk utgångspunkt. Han borde hållit en föreläsning om politiska ideologier och sedan frågat studenterna.
Om man först börjar med grunden, finns det
någonting eller
ingenting. Ateister menar att det finns ingenting, ingenting övernaturligt alltså. Ingen högre verklighet, inget gudomligt. Det är bara vi, ensamma på en rymdsten, utan anledning.
Om man istället tror att det finns någonting, så kommer nästa fråga, vad är detta någonting. Om man glömmer alla religioners skillader, och istället fokuserar på deras likheter, så påstår de alla en sak: en högre gudomlig verklighet finns.
Jag har börjat se det som så att det behöver inte vara så att 1 religion är den sanna, och alla andra är påhittade, utan de alla är översättningar av samma verklighet.
Den högre verkligheten är bortom den mänskliga förmågan att förstå, det blir som att förklara USAs kongress för en blind hund. Vi måste då översätta, förenkla den verkligheten till någonting som vi människor
kan förstå. I brist på ord för att beskriva den sanna verkligheten, behövs ett filter, som omvandlar och gör om den till någonting som människor kan försöka förstå.
De olika religionerna är då olika översättningar av samma verklighet. Hinduism är den indiska översättningen, de skriver om sakerna från ett indiskt perspektiv, de olika gudarna beskrivs enligt indisk symbolism, de använder indisk arkitektur, indisk kultur.
Asatron gör liknande, buddhism, taoism.
Det handlar inte om vilken som är den
sanna, på samma sätt som att du kan inte ta alla språk i världen och säga att ett är det korrekta, och de andra är fel. Kinesiska är inte mer korrekt än finska. "Jag vill ha en kopp te", är en tanke, det finns en objektiv verklighet med att ett medvetande vill ha te, det är detsamma, men ljuden, orden och symbolerna som kommer ut för att förmedla den viljan skiljer sig.
Dock så är jesus gud. Det är ingen översättning.
Jesus bryter då igenom filtret, och pratar med oss ofiltrerat, för att ge ett budskap till hela mänskligheten.