2026-05-27, 22:52
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Fem timmars öppettider under Lördagar borde väl räcka?

Jo, men 0 timmar öppet söndag-tisdag räcker också utmärkt.
Citera
2026-05-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGuru101
Jimmie Åkesson (SD) gjorde ett utspel 19 Maj 2026 "Låt Systembolaget ha söndagsöppet". Jag är lite osäker på vilka konsekvenserna skulle bli men antar att det skulle bli både positivt (mindre hets att handla när det är öppet) och negativt (några smygalkisar som super mer på helgen med barn hemma).

Det vore intressant att få veta vad ni tycker. Jag skapade även en omröstning för er som gillar demokrati: *

* Länk till extern poll bortplockad då forumet har egna lösningar på den typen av upplägg. Något som i första hand ska användas i stället för att leda trafik bort från forumet.

/Mod

Ungefär samma fråga som "skall vi sänka byxmyndigheten till 9 år?"

Lås tråden!
Citera
2026-05-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGuru101
Jimmie Åkesson (SD) gjorde ett utspel 19 Maj 2026 "Låt Systembolaget ha söndagsöppet". Jag är lite osäker på vilka konsekvenserna skulle bli men antar att det skulle bli både positivt (mindre hets att handla när det är öppet) och negativt (några smygalkisar som super mer på helgen med barn hemma).

Det vore intressant att få veta vad ni tycker. Jag skapade även en omröstning för er som gillar demokrati: *

* Länk till extern poll bortplockad då forumet har egna lösningar på den typen av upplägg. Något som i första hand ska användas i stället för att leda trafik bort från forumet.

/Mod

Systembolaget bör avveckla sitt monopol.
Men finnas kvar för den som vill prova en ny öl eller vin.
Citera
2026-05-28, 01:07
Medlem
rusmags avatar
Systembolaget är lite förlegad kan jag tycka. Gammaldags syn på människors frihet.

Men visst, förslaget är bra! Bättre öppettider rent generellt vore bra.

De som säger att man har ett av det "bästa" sortimenten i världen genom Systembolaget, varför kan jag då inte beställa en Eric Rodez Champagne via dom då?
Citera
2026-05-28, 01:15
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker det ska vara stängt lördag och söndag som förr. Man vet att det blir mer alkoholskador av helgöppet. Men det är väl skattepengar som ska in.

Att SD vill ha mer sprit fattar jag, de tycker att fylleri är typiskt svenskt och därför bra.
Citera
2026-05-28, 02:01
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
Det finns inga belägg för att Systembolaget har "ett oslagbart stort sortiment". En välsorterad stormarknad i Danmark har fler artiklar i lager. Har du ens varit utomlands? Med din logik borde staten ha monopol på matbutiker också eftersom det annars bara skulle säljas chips och choklad...
Läska, chips och choklad är väl vad många livnär sig på, och det butikerna tjänar mest på?
Citera
2026-05-28, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Överlever man inte att systemet har söndagsstängt så är man alkis och bör rimligen rikta sig till sjukvården. Mina skattepengar går redan till en förbannad massa vård och polisinsatser relaterade till alkohol, personligen tänker jag att vi inte behöver öka det för att nåt nazistäckel vill plocka röster från Leffe som bor på parkbänken utanför systemet.
Noterar att du tycker att storebror eller mamma och pappa ska se till att du sköter dig.

Själv tycker jag att det är mer än skamligt att vi vuxna människor i ett modernt samhälle accepterar ett sådant överförmynderi.

Vad mer anser du att din mamma och pappa mer ska hindra dig från? Självbefläckelse? Att förbjuda dig sova utan pyjamas?

Finns det något i ditt liv som du tror dig klara av utan att storebror är med och styr?

Och nej, jag röstar inte på SD, om det var det du ville få fram, att vi som ogillar ett förmyndarsamhälle röstar dit. Jag är bara en helt vanlig människa som starkt ogillar korkade förbud. Vill jag köpa en kall starköl på väg ner till stranden den där heta sommardagen då min semester börjar, kunna ligga och höra vågorna, läppja på den där ölen och känna att nu fan, jag har gjort ett bra år, och nu har jag min tid för återhämtning.

Då ska fan ingen storebror berätta för mig att jag inte får göra det, jag är en vuxen människa som vill kunna få bestämma över mitt liv. Jag ska fan inte behöva åka utomlands för att få den där friheten. Det är en skam utan dess like med dessa fåniga hinder.

Socialdemokraterna, vänsterpartiet, kristdemokraterna, centern och miljöpartiet är de som fortfarande vill vill hindra oss från att kunna köpa den där kalla semesterölen på Ica. Partier som inte ser oss som vuxna människor.

För dom är vi bara duktiga mähän som ska lyssna på vad storebror säger åt oss, vi är i deras ögon idioter som inte kan klara av våra dagliga sysslor själva.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-28 kl. 03:27.
Citera
2026-05-28, 09:12
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Systembolaget är lite förlegad kan jag tycka. Gammaldags syn på människors frihet.

De som säger att man har ett av det "bästa" sortimenten i världen genom Systembolaget, varför kan jag då inte beställa en Eric Rodez Champagne via dom då?
Det finns ingen alkoholbutik i hela världen som kan ta in precis världens alla alkoholprodukter i sitt sortiment. SB har ett utmärkt sortiment. Stort och välsorterat. Sprit i hög kvalité har ett förhållandevis lågt pris trots alkoholskatten.
Citera
2026-05-28, 10:28
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag

Det kan du med största säkerhet göra.
https://www.systembolaget.se/bestalla-och-handla/privatimport/
Citera
2026-05-28, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
_"Det finns ingenting som säger att söndagsöppet kommer att leda till apokalypsen"
.
Nej, men det kommer leda till ökad Alkoholkonsumtion och därmed ökade negativa konsekvenser för samhället.

_"Misshandel och fyllekörningar existerar även när systemet har stängt".

Onekligen, men de kommer ju inte bli mindre frekventa med en extra dag öppet på Systembolaget.

-"Men återigen, varför har du åsikter om vem som ska dricka eller inte?

Jag har inga-somhelst åsikter vilka som skall dricka eller inte, det avgör nog människor bäst själva.

-J"ag tycker att du ska sluta prata men jag förväntar mig inte att det ska ske, lika lite ska du glappa brödluckan över andras dåliga planerande".

Är inte detta ett Forum för olika åsikter? I den mån andra har ett omdömeslöst planerande så kanske en viss självrannsakan kunde hjälpa dem på traven. För deras egna skull, ingen annans!
Du får naturligtvis ha egna åsikter, det betyder dock inte att du måste få medhåll. Jag tycker du drar argument ur röven, därför påpekar jag det. Jag anser dig vara en trygghetsdaddad svensson som är livrädd för att tvngas ta ett eget beslut, därav din förvivlan över att en tvingande lag kan tänkas försvinna.

Ett tips: livet är inte ett kuddrum inrullat i skyddsplast.
Citera
2026-05-28, 14:43
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det är väl frågan om alla butiker har tid eller vill kolla ID
Det mest tråkiga är att sortimentet kan bli ganska lamt och trist på tex ICA

Om vem som helst ska kunna sälja och skatten finns kvar
Så blir det en lukrativ marknad för svartsprit
Därför skulle jag nog fortsätta att handla mitt på Systembolaget. Man vill ju inte bli blind

Men jag upplever ändå att alkoholskatten är det största problemet
Är det inte det som skapar smuggling och problem?
Inte tillgängligheten

Det är bara dumheter att låtsas vara så upptagen att man inte har tid att handla, det är bara larv

Vänta nu, du menar att om staten kontrollerar i vilken butik och på vilka öppentider denna enda butik får vara öppen… så leder det inte till att driva handeln till "svartsprit"?

Du menar också att om alla butiker som sköter sig enligt uppsatta regler fick sälja alkohol som de ville, skulle det leda till att vi får ett sämre utbud? Marknaden, efterfrågan på finare viner och sprit skulle helt enkelt försvinna och allt som skulle säljas överallt skulle bara vara Norrlands guld 5.2%?

Har du ens en blekaste uppfattning om vad kapitalism innebär, hur marknader, tillgång och efterfrågan fungerar?
Citera
2026-05-28, 16:21
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fyllekörningar minskar man bäst genom att sätta in fyllelås på bilar och utöka behandlingen för alkisar. Varför ska vi som aldrig någonsin kört på fyllan straffas pga några få idioters handlingar?

Straff är något man får på, exempelvis Djävulsön, vid Franska Guyana dit Frankrike
sände kriminella till att jobba hårt.

Att Systemet inte kommer kommer hålla öppet på Söndagar borde väl knappast
ses som straff för gemene Svensk. Är väl snarare ett sundhetstecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in