2026-05-26, 10:30
Medlem
Nej, håll stängt. Men jag är ju också nostalgisk efter tiden då man handlade över disk. Jag anser snarare att även större matbutiker borde tvingas till stängning på söndagar. Folket behöver en paus från nationalintresset konsumtion, och att lära sig lite om framförhållning och sinnesro.
Citera
2026-05-26, 10:43
Avstängd
otellos avatar
Ja. Systembolagets begränsade öppettider gör livet svårare för skötsamma skattebetalare. Alkisar får tag på sprit oavsett.
Citera
2026-05-26, 10:48
Medlem
jag bor inte ens i sverige, men jag går inte runt å tror alla är som jag, dessutom finns det en charm i spontanitet..

Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Nu överdriver du ju såklart till det extrema eftersom du inte har några bra argument. Att jämföra söndagsstängt med att bara ha öppet en gång i månaden är ju bara löjligt.

Har du inte någon form av framförhållning i ditt liv? Eller är du precis en sådan person som jag syftar på – alltså en som inte kan ha alkohol hemma utan att det tar slut direkt, och som därför måste panikhandla? Planera dina inköp som en vanlig vuxen istället.
Citera
2026-05-26, 10:54
Medlem
Varför ska vi ha kvar Systembolaget över huvudtaget?

Varför ska vi inte vara som 90% av alla andra länder och sälja öl/vin i mataffärer?
Citera
2026-05-26, 11:02
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
för sossarna är det makten som gäller, och i detta fall att fortsätta (sen typ 2000) att säga emot SD, för det onanerar deras väljare till..

svenskars problem är att de litar för mycket på staten å tror att alla gamla beslut är bra per automatik

Framförallt ordet förbud, det är musik i öronen för en svensson.
Förbud är förenat med trygghet, och ett liv utan statens värmande trygghet är ju ren anarki.
Mer förbud, mer trygghet!
Citera
2026-05-26, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Finns miljoner onödiga saker vi kan dra in på för kompensera för detta.
De onödiga sakerna kan vi dra in på ändå, så det är inte ett argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Men i normala fall.
Så förstår jag inte alls
Varför man vill vara full på en söndag. Om man ska jobba tidigt på måndag
Möjligtvis om man saknar ett jobb. Eller inte vill jobba
Man måste ju inte bli full för att man dricker alkohol. Man kanske vill dela på en flaska vin till maten bara.

Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Nej, eftersom Systembolaget borde läggas ner, eller åtminstone konkurrensutsättas.
Att tycka att det ska läggas ner är en sak, men att konkurrensutsätta är ju helt vansinnigt. Hela grundpoängen med bolaget är ju just monopol.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-05-26 kl. 12:09.
Citera
2026-05-26, 11:31
Medlem
slagskotts avatar
Onödigt tycker iaf. jag, man har 6 dagarci veckan på sig oxh i värsta fall kan ju en kompis köpa med sig åt en om man jobbar
Citera
2026-05-26, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Jag brukar handla mat för kommande vecka på söndagar, men det betyder inte att jag äter upp allt direkt jag kommer hem.
Varför skulle det inte kunna gälla alkoholhaltiga drycker också?

Tyvärr sköter inte svenskar sitt drickande likadant
När svensken festar, så festar han rejält
Citera
2026-05-26, 11:53
Medlem
Överlever man inte att systemet har söndagsstängt så är man alkis och bör rimligen rikta sig till sjukvården. Mina skattepengar går redan till en förbannad massa vård och polisinsatser relaterade till alkohol, personligen tänker jag att vi inte behöver öka det för att nåt nazistäckel vill plocka röster från Leffe som bor på parkbänken utanför systemet.
Citera
2026-05-26, 11:57
Medlem
Vettmaskinens avatar
Ska de ha monopol får de väl fan vara tillgängliga Alla dagar.
Citera
2026-05-26, 11:58
Medlem
Batagares avatar
Nej!
Citera
2026-05-26, 12:17
Medlem
Ta bort alkoholmonopolet och låt oss köpa vår öl kyld på ICA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in