2026-05-27, 19:58
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Det finns ingenting som säger att söndagsöppet kommer att leda till apokalypsen. Misshandel och fyllekörningar existerar även när systemet har stängt.

Men återigen, varför har du åsikter om vem som ska dricka eller inte? Jag tycker att du ska sluta prata men jag förväntar mig inte att det ska ske, lika lite ska du glappa brödluckan över andras dåliga planerande.

_"Det finns ingenting som säger att söndagsöppet kommer att leda till apokalypsen"
.
Nej, men det kommer leda till ökad Alkoholkonsumtion och därmed ökade negativa konsekvenser för samhället.

_"Misshandel och fyllekörningar existerar även när systemet har stängt".

Onekligen, men de kommer ju inte bli mindre frekventa med en extra dag öppet på Systembolaget.

-"Men återigen, varför har du åsikter om vem som ska dricka eller inte?

Jag har inga-somhelst åsikter vilka som skall dricka eller inte, det avgör nog människor bäst själva.

-J"ag tycker att du ska sluta prata men jag förväntar mig inte att det ska ske, lika lite ska du glappa brödluckan över andras dåliga planerande".

Är inte detta ett Forum för olika åsikter? I den mån andra har ett omdömeslöst planerande så kanske en viss självrannsakan kunde hjälpa dem på traven. För deras egna skull, ingen annans!
Citera
2026-05-27, 20:43
Medlem
Bertillas avatar
Ett bra förslag.
Citera
2026-05-27, 20:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
_"Det finns ingenting som säger att söndagsöppet kommer att leda till apokalypsen"
.
Nej, men det kommer leda till ökad Alkoholkonsumtion och därmed ökade negativa konsekvenser för samhället.

_"Misshandel och fyllekörningar existerar även när systemet har stängt".

Onekligen, men de kommer ju inte bli mindre frekventa med en extra dag öppet på Systembolaget.

-"Men återigen, varför har du åsikter om vem som ska dricka eller inte?

Jag har inga-somhelst åsikter vilka som skall dricka eller inte, det avgör nog människor bäst själva.

-J"ag tycker att du ska sluta prata men jag förväntar mig inte att det ska ske, lika lite ska du glappa brödluckan över andras dåliga planerande".

Är inte detta ett Forum för olika åsikter? I den mån andra har ett omdömeslöst planerande så kanske en viss självrannsakan kunde hjälpa dem på traven. För deras egna skull, ingen annans!

Fyllekörningar minskar man bäst genom att sätta in fyllelås på bilar och utöka behandlingen för alkisar. Varför ska vi som aldrig någonsin kört på fyllan straffas pga några få idioters handlingar?
Citera
2026-05-27, 20:58
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Nej men de borde ha kylda drycker
Citera
2026-05-27, 20:58
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Systembolagets större butiker har faktiskt ett ganska omfattande sortiment, dom mindre har väl fått anpassa sig till vad som säljs mest, men kan fortfarande beställa från centrallagret eller andra butiker med ganska kort leveranstid. Så jag påstår fortfarande att det finns tillgång till ett relativt stort sortiment för den som är intresserad av det, inom en vältrimmad organisation.

Boxvin och "stor stark" sortimentet säljs så klar på Systembolaget, var hade du annars tänkt dig att det skulle säljas så länge vi har ett alkoholmonopol? Det sortimentet är så klart storsäljare även i andra länder och knappast unikt för Sverige, men det blir kanske lite mer tydligt här där allt säljs i samma butikskedja.

Ja, det märks mycket på Systembolaget och inte minst pga deras fokus på en massa hopblandat ordinärt vin som står för en mycket stor del av försäljningen. De vill ha stora volymer och då blir det så, leverantörerna lyder. Ingen har egentligen efterfrågat det.

Att inga andra länder eller butikskedjor i världen står i kö för att lyssna en enda minut på Systembolaget talar väl sitt tydliga språk.
Citera
2026-05-27, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Stäng måndagar och kanske tisdagar istället och ha öppet längre på lördag.
Fem timmars öppettider under Lördagar borde väl räcka?
Citera
2026-05-27, 21:32
Medlem
Brolarens avatar
Sverige borde hämta inspiration från Finland och Norge, där det är möjligt att köpa ett basutbud av alkoholhaltiga drycker i vanliga livsmedelsbutiker. För ett mer specifikt eller exklusivt sortiment vänder man sig i stället till det statliga monopolet – ett system som har visat sig fungera utmärkt.
Citera
2026-05-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det är öppet på lördagar mellan 10 och 15
Om inte det fungerar. Så kan man beställa hem vin från Systembolaget
Även få det levererat hem till dörren på valfri tid

Det är ju bättre än ingenting såklart men jag som inte kan ett skit om sprit (generellt) och kanske vill ha lite tips om olika slags vin och champagne besöker nog hellre butiken fysiskt än beställer hem sprit. Har för mig att det är just Lördagar jag missat tiden på då jag dykt upp strax efter stängning.
Citera
2026-05-27, 21:39
Medlem
sossesuspensoars avatar
Jag tycker det rimliga vore en kompromiss.

Låt Systembolaget vara kvar för sprit, finare vin, champagne och större sortiment, men tillåt enklare öl, cider och vin i vanliga matbutiker. Typ som flera andra nordiska länder redan gör. Då får folk bättre tillgänglighet utan att man helt river upp monopolet över en natt.

Argumentet att folk “borde kunna planera bättre” håller bara delvis. Med samma logik kunde apotek, matbutiker och bensinmackar också ha mycket sämre öppettider, eftersom folk borde planera allt i förväg. I verkligheten har människor jobb, familj, resor och annat som gör att rimlig tillgänglighet faktiskt spelar roll.

Söndagsöppet hade knappast gjort Sverige till Mad Max. Men jag kan köpa att man inte behöver gå hela vägen till full privatisering direkt.
Citera
2026-05-27, 21:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Lär dig läsa. Du vet vad jag menar eller så är du helt obegripligt icke läskunnig.

Nej jag vet inte vad du menar och uppenbarligen inte du heller för annars hade du inte haft problem med att specificera dig.
Citera
2026-05-27, 21:49
Medlem
Självklart! De och kall öl blir fina fisken 💪
Citera
2026-05-27, 22:35
Medlem
talcsofts avatar
Öppna 09 istället för 10. Till 19 istället för 18 på vardagar nationellt. Söndag kan vara 10-15.
Och lägg till cannabis i utbudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in