2026-05-27, 14:21
Medlem
Reidjis avatar
De kan åtminstånde ha öppet på söndagar under sommarhalvåret tycker jag.
Citera
2026-05-27, 14:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Eftersom Tidö ligger risigt inför valet till så föreslår jag att man brer på med valfläsket "vin och öl får säljas på ICA". Ingenting kommer att bli sämre av detta, och frågan är extremt positivt laddad. Utom möjligen för L som har för många Godtemplare.
Citera
2026-05-27, 14:53
Medlem
Brainiac55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGuru101
Jimmie Åkesson (SD) gjorde ett utspel 19 Maj 2026 "Låt Systembolaget ha söndagsöppet". Jag är lite osäker på vilka konsekvenserna skulle bli men antar att det skulle bli både positivt (mindre hets att handla när det är öppet) och negativt (några smygalkisar som super mer på helgen med barn hemma).

Det vore intressant att få veta vad ni tycker. Jag skapade även en omröstning för er som gillar demokrati: *

* Länk till extern poll bortplockad då forumet har egna lösningar på den typen av upplägg. Något som i första hand ska användas i stället för att leda trafik bort från forumet.

/Mod

Ointressant fråga eftersom det inte finns en riksdagsmajoritet för att låta Systembolaget ha söndagsöppet. Det kommer aldrig att ske.
Citera
2026-05-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteBoySummer
Helst ska alkohol få säljas i vilka butiker som helst, så länge vi har en rimlig åldersgräns.

De som har problem med alkohol stoppas inte av att det är söndagsstängt.

Dessa förmyndarregler är förlegade.

Det är väl frågan om alla butiker har tid eller vill kolla ID
Det mest tråkiga är att sortimentet kan bli ganska lamt och trist på tex ICA

Om vem som helst ska kunna sälja och skatten finns kvar
Så blir det en lukrativ marknad för svartsprit
Därför skulle jag nog fortsätta att handla mitt på Systembolaget. Man vill ju inte bli blind

Men jag upplever ändå att alkoholskatten är det största problemet
Är det inte det som skapar smuggling och problem?
Inte tillgängligheten

Det är bara dumheter att låtsas vara så upptagen att man inte har tid att handla, det är bara larv
Senast redigerad av Max1494 2026-05-27 kl. 16:25.
Citera
2026-05-27, 16:31
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Att ha stängt Systembolaget på söndagar tycker jag känns ganska omodernt. Och sen tror jag inte en sekund på att söndagsöppet skulle göra att folk dricker mer. Vill man dricka idag på en söndag så ser man bara till att handla under lördagen så man har till morgondagen. Inte svårare än så. Så lika bra ha öppet söndagar!
Citera
2026-05-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Ställer inte Alkoholen till med tillräckligt elände?

Varför måste Systemet ha öppet just på Söndagar när de är öppna alla andra dagar?
Kan man inte planera sitt drickande utifrån nuvarande öppettider ska man nog inte dricka alls!
Du som inte verkar dricka alkohol bör inte ha åsikter om vad andra vill göra med sin alkohol. Vad vinner du på att vara grindvakt gällande andras liv?
Citera
2026-05-27, 18:39
Medlem
bridgeblandnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nej, Systembolaget behöver inte ha öppet på söndagar. Det kommer att vara få kunder på söndagar och leda till dålig lönsamhet.

Det duger bra som det är nu. Systembolaget bör också få behålla sitt monopol, inte i första hand av alkoholpolitiska skäl. Utan för att dom har ett oslagbart stort sortiment som kommer att försvinna om dom förlorar monopolet.

Det kommer att bli "stor stark" och "boxvin" överallt om monopolet avskaffas och systembolaget förlorar sin breda kundbas.
Det finns inga belägg för att Systembolaget har "ett oslagbart stort sortiment". En välsorterad stormarknad i Danmark har fler artiklar i lager. Har du ens varit utomlands? Med din logik borde staten ha monopol på matbutiker också eftersom det annars bara skulle säljas chips och choklad...
Citera
2026-05-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Överlever man inte att systemet har söndagsstängt så är man alkis och bör rimligen rikta sig till sjukvården. Mina skattepengar går redan till en förbannad massa vård och polisinsatser relaterade till alkohol, personligen tänker jag att vi inte behöver öka det för att nåt nazistäckel vill plocka röster från Leffe som bor på parkbänken utanför systemet.
Dina skattepengar går redan till en jävla massa saker som aldrig kommer dig till godo så varför bölar du över detta som om det skulle påverka din ekonomi överhuvudtaget? Nazistäcklet kommer aldrig att vara ett lika stort hot mot din tillvaro som sakerna nazistäcklet är emot.
Citera
2026-05-27, 18:58
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Du som inte verkar dricka alkohol bör inte ha åsikter om vad andra vill göra med sin alkohol. Vad vinner du på att vara grindvakt gällande andras liv?

ALLA får göra precis som de vill angående Alkohol. Har jag sagt något annat?
Men ökad tillgänglighet (Söndagsöppet) kommer onekligen leda till mer problem
för befolkningen i form av misshandlar, rattfyllor, missade jobbdagar etc, etc.

Rent generellt alltså, sen kan jag inte förstå varför vissa individer måste "promta" deras "rätt" till mer tillgänglig Alkohol. Vad är syftet? Återigen: kan man inte planera sitt drickande utifrån Systemets nuvarande öppettider skall man nog inte dricka alls!
Citera
2026-05-27, 19:12
Medlem
Slushmaskiner som säljer slush spetsad med alkohol vill jag ha på Systembolaget. Gärna på bensinmackarna också. Kallt och läskande.
Citera
2026-05-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
ALLA får göra precis som de vill angående Alkohol. Har jag sagt något annat?
Men ökad tillgänglighet (Söndagsöppet) kommer onekligen leda till mer problem
för befolkningen i form av misshandlar, rattfyllor, missade jobbdagar etc, etc.

Rent generellt alltså, sen kan jag inte förstå varför vissa individer måste "promta" deras "rätt" till mer tillgänglig Alkohol. Vad är syftet? Återigen: kan man inte planera sitt drickande utifrån Systemets nuvarande öppettider skall man nog inte dricka alls!
Det finns ingenting som säger att söndagsöppet kommer att leda till apokalypsen. Misshandel och fyllekörningar existerar även när systemet har stängt.

Men återigen, varför har du åsikter om vem som ska dricka eller inte? Jag tycker att du ska sluta prata men jag förväntar mig inte att det ska ske, lika lite ska du glappa brödluckan över andras dåliga planerande.
Citera
2026-05-27, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, du har inte svarat. Jag frågade vad specifikt du ville ha källa på. Men jag antar att du redan vet att det jag säger stämmer, men att du bara vill tramsa.

Lär dig läsa. Du vet vad jag menar eller så är du helt obegripligt icke läskunnig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in