2026-05-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det här är en budgetfråga för regionerna, och jag vet hur mycket bråk och sega diskussioner det kan bli om frågan att bevara en enda lokal busslinje, ifall staden där den körs är oense med t ex Skånetrafikens ekonomer (exempel: buss 21 mellan förorten Stångby och Lund C).

Nej, jag tror inte att vi kan vänta oss några kapade priser på t ex sommarkort (som finns i flera län och som redan tidigare är billigare än vanliga månadskort för att stimulera turism och semesterresande). De här korten brukar börja säljas i mitten av juni, och det är regionerna och deras trafikbolag som ansvarar för dem, inte regeringen.

Sossarna i Skpne gick f ö ut med ett liknande vallöfte redan tidigare i vår, inför just valet till regionfullmäktige (landstinget).

Skillnaden nu är att regionerna får pengar av staten. Det är möjligt att det inte kommer att gå jämt ut på kronan, men att sänka priset med 500 kr/kort när man kan rekvirera 500 kr från Svantesson gör det till en sådan fråga att ingen regionpolitiker kommer att vilja vägra sänka priset för resenären.

Däremot pratades det så mycket om "månadsbiljetter" från regeringens sida att det nog fortfarande återstår att få klarhet i om även längre perioder än "månader" kommer omfattas.
Citera
2026-05-28, 12:13
Medlem
KonungHonungs avatar
Slopa bensinskatten istället.
Citera
2026-05-28, 12:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Slopa bensinskatten istället.

Hur ska det gynna oss som åker kollektivt?
Citera
2026-05-28, 13:19
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Det gör det inte, men den sortens bilister som konstant klagar på bensinpriset kan inte heller sluta gnälla om deras lott i livet.
Citera
2026-05-28, 13:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Det gör det inte, men den sortens bilister som konstant klagar på bensinpriset kan inte heller sluta gnälla om deras lott i livet.

Ja det finns fan inga större Karens än bilister. Vi som åker tuben till kneget och får sitta bredvid nerbajsade pundare varje dag klagar fan aldrig.
Citera
2026-05-28, 13:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
En slopad bensinskatt gör att du kan överväga att köpa bil! En fräsch omväxlande tanke faktiskt. Tänk att sitta själv i sin bil utan gap, regn, smuts, försening, med rätt radiokanal på högsta. Livskvalitet.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-28 kl. 14:16.
Citera
2026-05-28, 14:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En slopad bensinskatt gör att du kan överväga att köpa bil! En fräsch omväxlande tanke faktiskt. Tänk att sitta själv i sin bil utan gap, regn, smuts med rätt radiokanal på högsta. Livskvalitet.

För mig är det inte bensinpriset som avgör om jag ska ha bil eller inte. Jag har inga problem med dagens bensinpriser.
Citera
2026-05-28, 14:21
Medlem
Folk som gått eller cyklat förut, kanske också börjar åka kollektivt, vad händer då? Många städer har redan knökfullt i kollektivtrafiken. I dom städer som inte har det har dom höjt priset för att täcka tomma stolar. Sen ska vi vara ärliga och säga att "Svenska" folket mår bra av att röra lite på sig. På många ser det ut som dom är turister från någon Hillbilly ort i USA. Nä vill man vara lat kan man gott betala.
Citera
2026-05-28, 14:57
Medlem
Tycker att det är en förbannat bra idé.

Självklart kommer många att välja kollektivtrafiken framför bilen om priset halveras. Det är ju dessutom bra mycket bättre för miljön att folk skippar bilen så mycket de bara kan. Sen kackar folk om att skattebetalarna står för notan men hellre på det än massa andra grejer som man inte ens kan ta del av typ onödiga myndigheter som bara tickar pengar till ingen nytta alls.
Citera
2026-05-28, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Oh nej... Det är bara bra, subventionera flyget ännu mer skulle jag säga! Det ska vara lätt att ta sig fram i Sverige, och billigare.

Med det sagt, inte fel att ha vettiga tåg också. Men vi behöver bygga ut järnvägen, går för långsamt t.ex. mellan Göteborg och Stockholm, typ 3-4 timmar. Flyget klarar av sträckan på 30 minuter drygt.

Sen vad gäller frågan om det är "valfläsk", svar: Absolut! Men om sossarna hade kommit med förslaget, så hade det varit "ansvarfull sverigepolitik"... Så saken går att vända och vrida på beroende på hur man är lagd politiskt..

Jag hade tyckt att det var valfläsk om man gjort totalt motsatsen i fyra år sen presenterar ett sånt här förslag några månader innan valet.
Citera
2026-05-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Pinsamt förslag från våra populistiska högerpartier.

Hade de varit för sänkta priser på kollektivtrafik så hade jag sett det som ett stort plus men man vet ju att de ändå inte är det så det luktar bara illa.

All politik skall vara långsiktig och det finns inga snabba lösningar. Skatter kan faktiskt höjas ibland. Saker kostar pengar.

Så trött på högerpolitik.
Precis!

Vi sossar är inte nöjda förrän det är 99.5% skatt på de äckliga svenskarna som röstar på oss. Jävla medelklass och fattiga ska fan lida. Det är riktig vänsterpolitik med basta!
Citera
2026-05-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En slopad bensinskatt gör att du kan överväga att köpa bil! En fräsch omväxlande tanke faktiskt. Tänk att sitta själv i sin bil utan gap, regn, smuts, försening, med rätt radiokanal på högsta. Livskvalitet.
Älskar du bilköer eller varför vill du ha fler bilister att dela vägarna med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in