2026-05-27, 22:14
Medlem
hallonyoghurts avatar
Kista dog redan 2020 när covid tvingade alla att jobba hemma. Enligt min erfarenhet var/är det majoritet folk som gillar att kunna ta bilen till jobbet som jobbade/jobbar i Kista. När de helt plötsligt kunde börja jobba hemma istället så förändrade det spelplanen helt för dem och de fortsatte att jobba hemma.

Kista känns redan nu helt dött de gånger jag besökt stället.
Citera
2026-05-27, 22:17
Medlem
Felpost
Senast redigerad av GRINGO104 2026-05-27 kl. 22:21.
Citera
2026-05-27, 22:17
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brolaren
Man skulle kunna omvandla de tomma kontoren till bostäder. Det råder ju redan bostadsbrist i Stockholm, och Kista har ett riktigt bra läge rent infrastrukturellt. Det finns mataffärer och tunnelbanan tar bara 16 minuter till T-Centralen.

Visst behövs det nog lite gentrifiering innan Kista blommar ut helt. Men med tanke på dagens utveckling – där bostadsbristen håller i sig och priserna fortsätter att stiga – lär en lägenhet i Kista snart sitta helt rätt för en hel del vanligt folk.

Jag tror inte du fattar konceptet bostadsrättsförening.

Får du in blattar i styrelsen så kommer de maxbelåna huset, korrumpera reparationerna.
Och stoppa mellanskillnaden i fickan.
De tjänar på det, även om brf konkar.
Citera
2026-05-27, 22:18
Medlem
Bygger man ett arbets område mitt i ett utanförskaps område får man gietvis problem då de boende inte har kunskaperna företagen efterfrågar samt att de uppträder kränkande mot dem som där arbetar.
-Visar helt klart på att det inte funkat som tänkt med Invandringen som de rödgröna tänkt ut på 70/80 talet!
Senast redigerad av GRINGO104 2026-05-27 kl. 22:36.
Citera
2026-05-27, 22:32
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
En gång i tiden brukade jag och flera vänner åka till kista. Det var enda gallerian som hade öppet till 21 och lokalerna såg på den tiden fräscha ut (runt 2000).

Var där för ett halvår sedan, stora butikskedjor (inte för att jag gillar dem men...) har bytts ut mot krimskrams butiker. Mohammads parfymshop och Fatimas starbotox (hittar på men ni fattar).

Sen springer Magdalena Andersson kärnväljare runt och gapar och skriker så det kommer nog gå åt helvete!.

Men svensken sover vidare och röstar rött 😃

Bra inlägg och 100% korrekt.
Citera
2026-05-27, 22:42
Medlem
Q-Trons avatar
"Kista är teknikens och innovationens absoluta högborg i Sverige, ja, kanske rentav i hela norra Europa. I Kista återfinns kamelprogrammerare, bidragsanalytiker, Adidas Quality Assurance-testare, trossystemsforskare och BMW-mekaniker i absoluta världsklass. Och i Kistas alldeles egna teknikbasar så återfinns de allra bästa kebabteknikerna, baklavautvecklarna, burqaingenjörerna och mobilkommunikationsrådgivarna. Så kom till Kista, för här är alla(h) välkomna!"

Kista är ett riktigt rövhål numera, och Ericsson gör helt rätt som lämnar. Inte en dag för tidigt. Det borde de ha initierat för länge sedan, redan när det första personrånet mot deras personal inträffade. Det naturliga är väl att fler teknikbolag följer Ericssons exempel (om möjligt för dem), därför att det är svårt att locka ut potentiellt nya och redan befintligt anställda i teknikföretag ut till ett förortsghetto när det finns andra, attraktivare platser att bedriva verksamhet på. Kistas food court är dessutom en skränig apbur vars restaurangutbud domineras av halalkebabslafs och annat skräp vilket inte heller verkar locka särskilt mycket annat än just blattar till att äta där. En bekant som tidigare arbetade i området berättade att han och hans kollegor brukade ta sig dit och äta åtminstone ett par gånger i veckan, men de upphörde till slut helt och hållet med det i takt med den extrema blattefieringen.
Citera
2026-05-27, 22:44
Medlem
När sossarna ska blanda folket så ska väl bostäderna i Hagastaden också berikas och- ja då får Ericsson flytta igen och så lär det fortsätta
Citera
2026-05-27, 22:53
Medlem
Allah tiders ställe mångkulturell folkfest nästgårds helt gratis på skattemedel Du betalar babbefesten på Järvafältet, Om ett par veckor är det dags igen då ryker klaner från Somalia ihop i huligan fighting med käppar & machetes Klart att Erikson drar iväg till Solna från Kista gettot.
Senast redigerad av GRINGO104 2026-05-27 kl. 23:05.
Citera
2026-05-27, 23:37
Medlem
Den bästa lösningen vore om man flyttade hela Rosenbad till Kista.
Regering och riksdag skulle få chansen att njuta av det "NYA Sköna SVERIGE" varje dag och kväll.
Citera
2026-05-27, 23:44
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRINGO104
Bygger man ett arbets område mitt i ett utanförskaps område får man gietvis problem då de boende inte har kunskaperna företagen efterfrågar samt att de uppträder kränkande mot dem som där arbetar.
-Visar helt klart på att det inte funkat som tänkt med Invandringen som de rödgröna tänkt ut på 70/80 talet!
Men man byggde dock arbetsområdet innan det blev ett utanförskapsområde.
Vet det eftersom jag växte upp några km därifrån och hade släkt och vänner i Kista med omnejd.
Har även själv jobbar på Ericsson för 25-30år sedan.
Det är som natt och dag nuförtiden.
Citera
2026-05-27, 23:57
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Samma är de väl för Saab Järfälla ska flytta till Solna tror jag det var. Två stora jättar alltså som flyttar från förorten… Ericsson däremot trodde jag inte fanns kvar ens efter mobilerna försvann.
Själva mobiltelefonerna var ju typ 10% av deras verksamhet.
Basstationer och kringutrustning var det man tjänade pengar på och man hade iallafall ett väldigt gott rykte.
Mins det interna snacket när rapporterna kom efter jordbävningen i Kobe i Japan.
Stora delar av infrastrukturen för telefoni var utslagen förutom Ericssons växlar, basstationer mm.
De fungerande fortfarande eftersom de var vattenkylda och man hade konstruerat de för att kylas hjälpligt även utan elektriska pumpar genom termisifonverkan.
Citera
2026-05-28, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Men man byggde dock arbetsområdet innan det blev ett utanförskapsområde.
Vet det eftersom jag växte upp några km därifrån och hade släkt och vänner i Kista med omnejd.
Har även själv jobbar på Ericsson för 25-30år sedan.
Det är som natt och dag nuförtiden.

Det är så stelt och tråkigt i Kista, fula betongbyggnader överallt... knappt ett enda träd....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in