2026-05-27, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Så länge Sverige är kvar i turneringen unnar jag inget annat land någonting. Tänk om en ost skadar en svensk spelare i kvarten t ex.

Om Sverige förlorar får jag utvärdera vilket lag jag ”håller” på. USA mot Kanada där USA än en gång slår lillebror vore ju lajbans.

Även det lilla landet i Europas utkant som aldrig vunnit något tidigare men försett NHL med några habila spelare genom åren kunde vara gøy att se mera av. Lettland ja.

Räknar inte med att Sverige slår Schweiz så där unnar jag faktiskt ostarna framgång i ett hemma mästerskap. Om inte mot förmodan vår granne Norge som hittills gjort en bragd tar sig vidare. Men tråkigt att de inte blev Sverige - Finland när de nu blev Usa - Kanada, när det ändå kunde varit lillebror mot storebror i dubbelbemärkelse, men vår lillebror fick göra en läggmatch av rädsla för storebror.
Citera
2026-05-27, 02:48
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Men så är det ju. Man borde ha en turnering för dom fyra bästa nationerna Kanada,Finland,USA och Ryssland (när kriget är över)
2 möten vardera lag. Gruppettan möter grupptvåan i Final

3-4 spelar om bronset. 4an möter vinnaren av BVM likt en kvalmatch bäst av 3.

så världens toppskift "4" alltid är "current"

BVM med 10-12 lag som vi ser nu

Sverige,Tjeckien,Slovakien, Schweiz,Tyskland,Norge,Danmark
Lettland m.m

Så slipper man se dessa tempofattiga matcher

Subtil ragebait, snyggt

Fick du något napp?
Citera
2026-05-27, 02:54
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Räknar inte med att Sverige slår Schweiz så där unnar jag faktiskt ostarna framgång i ett hemma mästerskap. Om inte mot förmodan vår granne Norge som hittills gjort en bragd tar sig vidare. Men tråkigt att de inte blev Sverige - Finland när de nu blev Usa - Kanada, när det ändå kunde varit lillebror mot storebror i dubbelbemärkelse, men vår lillebror fick göra en läggmatch av rädsla för storebror.
Tror faktiskt inte Finland ser sig som lillebror, inte heller räds de Sverige. Kanske något förvanskad självbild hos finnarna, men det är en vinnande sådan.

Innan det möjligen går åt helvete i turneringen för Tre kronors del vill jag föreslå följande: låt VM-truppen framöver bestå av SHL-lirare (samt från andra europeiska ligor) och de bästa Juniorkronorna.

Det vore en morot för de spelare som spelar i Sverige (Europa) liksom för de juniorer som gör sitt bästa i JVM.

Vi har redan OS och World Cup för de allra bästa. Låt VM vara en mera lokal angelägenhet med ansikten vi känner igen från lagen vi följer i vår egen serie.

En parentes: tar Norge medalj i både hockey-VM och fotbolls-VM i år? Gör Sverige detsamma?
Citera
2026-05-27, 06:18
Medlem
Drömläge för både Norge och Lettland att få spela om medaljer. Blir nog bästa matchen, kanske inte spelmässigt men kämpamässigt.
Alla andra matcher i kvarten känns givna på förhand dock.
Vore vansinnigt underhållande om detta kassa USA skickar hem Kanada dock.
Citera
2026-05-27, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Drömläge för både Norge och Lettland att få spela om medaljer. Blir nog bästa matchen, kanske inte spelmässigt men kämpamässigt.
Exakt ett av lagen kommer att spela om medaljerna, eftersom de möts redan i kvarten.

Det är synd, för jag hade gärna sett båda två spela om medaljerna.
Citera
2026-05-27, 11:20
Medlem
Imorgon:

16.20:
Kanada-USA
Finland-Tjeckien

20.20:
Schweiz-Sverige
Norge-Lettland

Kanada-USA hoppas jag blir ett krig. Får se hur mycket USA kan steppa upp. Lag kan totalt förändras när de kommer in i slutspelsmatcherna och i sådana här rivalmatcher.
Citera
2026-05-27, 11:22
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Inför Semifinalerna sen till Lördag så gäller detta!

Den som är bäst rankad möter den som är sämst rankad.

Ranking: 1. Schweiz, 2. Kanada, 3. Finland 4. Norge, 5. Tjeckien, 6. Lettland, 7. Sverige, 8. USA
Citera
2026-05-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Inför Semifinalerna sen till Lördag så gäller detta!

Den som är bäst rankad möter den som är sämst rankad.

Ranking: 1. Schweiz, 2. Kanada, 3. Finland 4. Norge, 5. Tshekien, 6. Lettland, 7. Sverige, 8. USA

Nu har visserligen vare sig Sverige eller USA imponerat men det är ändå lustigt att om man presterar bäst så möter man två lag som har potential att bjuda upp till en ordentlig dans, haha.
Citera
2026-05-27, 12:13
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det här inlägget åldrades snabbt.

Samma ostar som vann över er precis?

Som jag sagt tidigare... Schweiz är favoriter till att vinna...men Kanada och Finland är två andra lag i slutspelet sägs det....
Citera
2026-05-27, 12:54
Medlem
Ni insatta, tror ni fler kommer tacka ja nästa år och framöver, när Grönborg är coach?
Citera
2026-05-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Innan det möjligen går åt helvete i turneringen för Tre kronors del vill jag föreslå följande: låt VM-truppen framöver bestå av SHL-lirare (samt från andra europeiska ligor) och de bästa Juniorkronorna.

Det vore en morot för de spelare som spelar i Sverige (Europa) liksom för de juniorer som gör sitt bästa i JVM.

Blir inget riktigt intresse för något sådant. Du ser ju bara EHT och CHL som består av sådana spelare, de lockar inte riktigt. Man brukar ha svårt att locka publik bara i VM som de är nu bland de mer arroganta nationer.
Citera
2026-05-27, 13:26
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Ni insatta, tror ni fler kommer tacka ja nästa år och framöver, när Grönborg är coach?
När han gjorde sin första resa som förbundskapten var hans usp att han jobbat i USA tidigare och hade tumme med svenskarna i NHL. Mårtz (som han väl efterträdde) hade ju tvärtom ryktet att han behandlade NHL-proffsen styvmoderligt. Grönborg skulle vara Mårtz motsats fick jag intrycket av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in