2026-05-27, 13:31
  #769
Medlem
Vet inte riktigt varför Hallam verkar så stel? Coachar han ett kort turneringslag som om det vore en lång säsong han egentligen coachar? Det verkar ju vara enormt svårt för mannen att röra om i kedjor osv. Ofta sker det först extremt sent i turneringen.
Citera
2026-05-27, 13:39
  #770
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Tror faktiskt inte Finland ser sig som lillebror, inte heller räds de Sverige. Kanske något förvanskad självbild hos finnarna, men det är en vinnande sådan.


Innan det möjligen går åt helvete i turneringen för Tre kronors del vill jag föreslå följande: låt VM-truppen framöver bestå av SHL-lirare (samt från andra europeiska ligor) och de bästa Juniorkronorna.

Det vore en morot för de spelare som spelar i Sverige (Europa) liksom för de juniorer som gör sitt bästa i JVM.

Vi har redan OS och World Cup för de allra bästa. Låt VM vara en mera lokal angelägenhet med ansikten vi känner igen från lagen vi följer i vår egen serie.


En parentes: tar Norge medalj i både hockey-VM och fotbolls-VM i år? Gör Sverige detsamma?

Nej för fan. Öka statusen på VM genom att ha det varannat år. Nästa cykel blir då VM 2027 och 2029. OS 2030. Sen VM 2031, 2033 och OS 2034.

Steg två är att ha uppehåll i NHL under VM. Därför bör turneringen läggas till februari precis som OS.

Jag tycker man kan behålla 16 lag då jag tycker det är lite småkul att se de andra mindre nationerna. Den stora förändringen i turneringsformatet borde dock bli att återgå till fyrlagsgrupper. De två bästa ur varje grupp går vidare till kvartsfinal. Så blir det inte så vansinnigt många matcher heller.
__________________
Senast redigerad av catforwardpower 2026-05-27 kl. 13:41.
Citera
2026-05-27, 14:39
  #771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
När han gjorde sin första resa som förbundskapten var hans usp att han jobbat i USA tidigare och hade tumme med svenskarna i NHL. Mårtz (som han väl efterträdde) hade ju tvärtom ryktet att han behandlade NHL-proffsen styvmoderligt. Grönborg skulle vara Mårtz motsats fick jag intrycket av.

Så, med andra ord, ja?
Citera
2026-05-27, 15:21
  #772
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Så, med andra ord, ja?
Ja, Grönborg är tajt med många av nhl-stjärnorna, han var assisterande förbundskapten när Juniorkronorna vann JVM-guld 2012, sen tog han två guld när en hel del av dem var med. Så de känner varandra väl och nhl-spelarna har nog stort förtroende för honom.
Citera
2026-05-27, 15:34
  #773
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Ni insatta, tror ni fler kommer tacka ja nästa år och framöver, när Grönborg är coach?

Jag är en utomstående betraktare, så jag skulle inte beteckna mig själv som "insatt". Men jag tror att det blir ett större intresse från bättre och mer etablerade NHL-spelare till nästa års VM. Dels därför att det inte spelas något OS samma säsong, dels därför att det för en hel del av NHL-spelarna säkert är av intresse att visa intresse för landslagsspel med tanke på att det torde bli en World Cup-turnering 2028 och ett OS 2030, där det torde komma att råda konkurrenssituationer om många platser i truppen. Sedan också, som sägs i tråden, därför att Grönborg har haft fungerande kontakter med NHL-spelarna förut och coachat fram ett par VM-guld.

Dock vill man inte ha trötta gamla spelare i ett VM, som kanske inte riktigt ändå förmår motivera sig. Det viktigaste är att få de bästa tillgängliga yngre men etablerade NHL-spelarna, och överhuvud att ställa ett genomgående högt motiverat lag på isen i nästa VM-turnering.
Citera
2026-05-27, 15:55
  #774
Medlem
Undrar när senast Schweiz och Sverige möttes i ishockey och oddsen var som de är nu:

Schweiz 1.66
Sverige 3.85

om någonsin..
Citera
2026-05-27, 16:26
  #775
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Undrar när senast Schweiz och Sverige möttes i ishockey och oddsen var som de är nu:

Schweiz 1.66
Sverige 3.85

om någonsin..

Tror det är en ny situation oddsmässigt här. Sverige har tydligen inte spelat mot Schweiz i VM sedan 2021, Sverige vann sju och förlorade noll matcher mot Schweiz i VM mellan 2016 och 2021:

https://www.flashscore.com/match/hockey/sweden-vBLjQRXp/switzerland-buO3jBAo/h2h/overall/

Under senare år har lagen mötts mycket oftare än tidigare, i och med att Schweiz tagit Rysslands plats i Euro Hockey Tour. Sverige vinner de allra flesta matcherna, har vunnit alla fyra möten denna EHT-säsong.

Men Schweiz är inne i en framgångsvåg nu under detta VM, bra publikstöd, fantastiskt målvaktsspel av Genoni, och ett lag som anar att de kan ta sitt allra första guld.
Citera
2026-05-27, 16:50
  #776
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokacola
Räknar inte med att Sverige slår Schweiz så där unnar jag faktiskt ostarna framgång i ett hemma mästerskap. Om inte mot förmodan vår granne Norge som hittills gjort en bragd tar sig vidare. Men tråkigt att de inte blev Sverige - Finland när de nu blev Usa - Kanada, när det ändå kunde varit lillebror mot storebror i dubbelbemärkelse, men vår lillebror fick göra en läggmatch av rädsla för storebror.

Det såg ut som en läggmatch men de var nog bara rädda. Sedan nötte de på allt vad tygen höll utan att det hjälpte. "Världens bästa hockeylag - i Finland".




Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Subtil ragebait, snyggt

Fick du något napp?

Inte ens skämt klarar de klura ut själva, knivfyllona. Jag har kört det där i åratal. Har en god vän som var i Finland i tjänsten (flera gånger). Efter ett restaurangbesök gick de på nattklubb. Han beskrev det som ett vaxkabinett. Folk stod bara helt stilla och tysta överallt och tittade åt olika håll, ensamma.




Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Nu har visserligen vare sig Sverige eller USA imponerat men det är ändå lustigt att om man presterar bäst så möter man två lag som har potential att bjuda upp till en ordentlig dans, haha.

Precis. Det är ju inte så att vare sig USA eller Sverige är lag som andra spelare känner att man bara går ut och kör över.



Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Som jag sagt tidigare... Schweiz är favoriter till att vinna...men Kanada och Finland är två andra lag i slutspelet sägs det....

Under delirium tremens i Finland möjligtvis någon viskat det i "pass´tun". Var glada över ert pissiga ananas-guld. När övriga hockey-världen stängde ner och tog covid-paus nötte ni puck i 6-8 månader för lågt hängande frukt i Peking. Lite sött, som ett litet barn som bakar en sand-kaka och tror det är konditor.
Skål på dig, fyllo


Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
När han gjorde sin första resa som förbundskapten var hans usp att han jobbat i USA tidigare och hade tumme med svenskarna i NHL. Mårtz (som han väl efterträdde) hade ju tvärtom ryktet att han behandlade NHL-proffsen styvmoderligt. Grönborg skulle vara Mårtz motsats fick jag intrycket av.

Om det stämmer är det ju helt sjukt. Tro fan att de inte kommer då...
Vad var det för fel på Mårtz, hade han liten kuk? Grönborg däremot har ju big-cuck-attitude.



Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Undrar när senast Schweiz och Sverige möttes i ishockey och oddsen var som de är nu:

Schweiz 1.66
Sverige 3.85

om någonsin..

Tre Kronor har ju varit på ökenvandring i 10-12 år, bortsett från 2017-2018. Få dit en ordentlig tränare, få dit NHL-spelare, se till att de trivs/att de presterar/att de levererar. Inga trötta hangarvändningar eller inte palla jobba hem eller inte gör jobbet. En sak att de tjänar fint med pengar och är oberoende men att glömma var någonstans de fick chansen och vad de representerar behöver inskärpas. Pallar man inte VM så kan man glömma World Cup och OS. Åker man på VM så ska man göra det för att visa att man förtjänar sin plasts i WC/OS. Det är inte närvaron som räknas utan prestationen. Det är dags för lite gammeldags tough love.
Citera
2026-05-27, 16:53
  #777
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Tror det är en ny situation oddsmässigt här. Sverige har tydligen inte spelat mot Schweiz i VM sedan 2021, Sverige vann sju och förlorade noll matcher mot Schweiz i VM mellan 2016 och 2021:

https://www.flashscore.com/match/hockey/sweden-vBLjQRXp/switzerland-buO3jBAo/h2h/overall/

Under senare år har lagen mötts mycket oftare än tidigare, i och med att Schweiz tagit Rysslands plats i Euro Hockey Tour. Sverige vinner de allra flesta matcherna, har vunnit alla fyra möten denna EHT-säsong.

Men Schweiz är inne i en framgångsvåg nu under detta VM, bra publikstöd, fantastiskt målvaktsspel av Genoni, och ett lag som anar att de kan ta sitt allra första guld.
Vad skulle du säga att Tre Kronors procentuella chans är för vinst imorgon?
Citera
2026-05-27, 17:02
  #778
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Tror det är en ny situation oddsmässigt här. Sverige har tydligen inte spelat mot Schweiz i VM sedan 2021, Sverige vann sju och förlorade noll matcher mot Schweiz i VM mellan 2016 och 2021:

https://www.flashscore.com/match/hockey/sweden-vBLjQRXp/switzerland-buO3jBAo/h2h/overall/

Under senare år har lagen mötts mycket oftare än tidigare, i och med att Schweiz tagit Rysslands plats i Euro Hockey Tour. Sverige vinner de allra flesta matcherna, har vunnit alla fyra möten denna EHT-säsong.

Men Schweiz är inne i en framgångsvåg nu under detta VM, bra publikstöd, fantastiskt målvaktsspel av Genoni, och ett lag som anar att de kan ta sitt allra första guld.

Korten ligger rätt för Schweiz, i synnerhet med 13 debutanter i Tre Kronor. Däremot om tiden börjar gå utan resultat eller om Silverberg, Stenberg, Frondell, Raymond, Ekberg börjar trycka in ett par puckar så kan det där publikstödet snarare bli ett ok när det är en utslagsmatch. Schweizarna är disciplinerade och artiga som folk men när Finland kontrade till 2-2 blev det rätt tyst i hallen och det var ändå inte en måste-match. Det är inte alltid lätt att leverera på beställning när kunden (fansen) ser alla misstag du gör eller ser saker du missar. Favoriter javisst, men det kommer med en rätt hög press. Tre Kronor med 13 debutanter har inget att förlora. De bygger sin erfarenhet nu.

Många som sagt säger att de är imponerade av Schweiz. Jag tyckte de i stora delar hade ett krampaktigt PP mot knivfyllona. Generellt i deras försvarsspel så tyckte jag inte heller de kändes stabila. Låt oss hoppas att Tre Kronor skakat av sig skiten de hållit på med några perioder och kommer ut med hög energi och har fokus på få misstag och sätta pucken. Snurrar de runt, är rörliga, noga med passen och noga med hemjobbet så ska det nog gå vägen. Debutanterna vill väl också visa upp sig inför kommande kontraktsskrivningar.
Citera
2026-05-27, 17:39
  #779
Medlem
Skönt att vi slog Slovakien, nu vinner vi guld!
Citera
2026-05-27, 17:54
  #780
Medlem
Bästa möjliga utfall om Tre Kronor nu vinner mot alla odds mot Schweiz (mycket tveksam till att detta sker) är om USA står för en superknall mot Kanada samtidigt som Tjeckien överraskar och slår Barkov och co och ifall samtidigt Lettland vinner sin match mot Norge.

Vid detta osannolika scenario skulle Tre Kronor få Lettland i semifinalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in