2026-05-24, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
ja, Apollo utsattes självfallet för en högre strålningsdos, då man färdades genom intensivare delar av det inre bältet (under längre tid, då man också ska ha färdats tillbaka) och sedan färdades genom det större yttre bältet, sedan 8 dagar i rymdens kosmiska strålning, innan återfärden genom bältena. och man hade mindre skydd än Thor-able.

men du vill så gärna tro på sagan.

Om du läst mina länkar hade du sett att det är fel. Apollo och framförallt filmerna hade bättre skydd än Thor Able. Strålningen var inte mer intensiv där Apollo passerade. Faktum är att stråldoserna var noggrant uppmätta både innan och under Apollo resorna. Detta är väletablerade fakta som experterna är överens om inte sagor
Citera
2026-05-25, 12:36
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
stoppas inte strålningen så kommer den lämna spår i kamerafilmen.
De hade film upp i rymden tio år innan apollo där de kunde se spår I filmen, så de hade lång tid på sig att lösa problemet med att skydda filmen från rymdstrålningen.
Citera
2026-05-26, 13:57
Medlem
I diskussionen gällande Thor-Able (Explorer) bör det nämnas att de Thor–Able-raketer som användes för att undersöka Van Allen-bältena nådde avsevärt större höjder än vad som antyds av vissa. Den aktuella farkosten nådde en apogeumhöjd på cirka 2,214 km, vilket är särskilt relevant eftersom de mest intensiva protonzonerna i det inre bältet börjar kring ~2,000 km. Därtill fullbordade den 263 varv runt jorden och tillbringade därmed flera dygn inom dessa högintensiva regioner, med en exponering som vida överstiger den som uppstår vid en snabb passage.

Det framstår som föga meningsfullt att fortsätta en diskussion som återkommande bygger på uppenbart felaktiga premisser. Thor–Able (Explorer 4) befann sig i omloppsbana inom de högintensiva delarna av det inre Van Allen-bältet under mer än tjugo dygn (uppskattningsvis 29 dygn), medan Apollo 11 endast passerade de yttersta, lågintensiva regionerna under några få timmar per passage.
Senast redigerad av Hatten-Med-Kepsen 2026-05-26 kl. 14:42.
Citera
2026-05-26, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Skuggorna debunkrade Nvidia gemen ljussimulerinar för 11 år sedan

https://youtu.be/syVP6zDZN7I. <-Titta på den videon, den tar bara 14 minuter av ditt liv. Offra den tiden och återkom.
Nvidia-aktien har stigit med ca 20 000% dom senaste 10 åren. Deras samarbete med NASA har genererat extremt med pengar. Så det kan ju vara en av anledningarna till den så kallade debunken.
Citera
2026-05-26, 20:08
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Nvidia-aktien har stigit med ca 20 000% dom senaste 10 åren. Deras samarbete med NASA har genererat extremt med pengar. Så det kan ju vara en av anledningarna till den så kallade debunken.

Visst dom har tjänat pengar, men först på mina Bitcoinn-bommen sedan Ai-Bommen inte på att debunkra månlandningen

Tror du på riktigt att Nvidia fejkar det där?
Citera
2026-05-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Visst dom har käkat pengar, men först på mina Bitcoinn-bommen sedan Ai-Bommen inte på att debunkra månlandningen

Tror du på riktigt att Nvidia fejkar det där?
Jag är helt övertygad om att Nvidia fejkade. Samarbetet med NASA krävde det.
Citera
2026-05-26, 20:15
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

När samarbetade Nvidia med NASA, berätta det. Och varför skulle ett privat företag som har ansvar mot sina aktieägare ljuga?
Deras aktieuppgång beror på att dom gjort fantastiska grafikkort som även passar till mining och Ai-slope.
Citera
2026-05-26, 20:27
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:

Och nu presenterar NASA på livestream hur dom planerar månbaser. https://www.youtube.com/watch?v=Nyki6O1oxIg

Hur ska kretinerna på konspirationssidan debunka när vi har landat på månen flera gånger (i nutid alltså) har permanenta baser på månen, planerar för resor till mars och privatpersoner kommer antagligen kunna åka till månen? Ska ni fortsätta säga fejk om allt? Eller ska ni inse och acceptera att ni hade fel i exakt allt hela tiden?

Jag gissar att några av er kommer fortsätta vara efterblivna och säga att det är fejk, några kommer säga att man fejkade då men nu är det på riktigt och dom smartaste ur er hjärndöda lilla klick kommer nog erkänna att dom helt enkelt hade fel om allt från början.
Citera
2026-05-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Och nu presenterar NASA på livestream hur dom planerar månbaser. https://www.youtube.com/watch?v=Nyki6O1oxIg

Hur ska kretinerna på konspirationssidan debunka när vi har landat på månen flera gånger (i nutid alltså) har permanenta baser på månen, planerar för resor till mars och privatpersoner kommer antagligen kunna åka till månen? Ska ni fortsätta säga fejk om allt? Eller ska ni inse och acceptera att ni hade fel i exakt allt hela tiden?

Jag gissar att några av er kommer fortsätta vara efterblivna och säga att det är fejk, några kommer säga att man fejkade då men nu är det på riktigt och dom smartaste ur er hjärndöda lilla klick kommer nog erkänna att dom helt enkelt hade fel om allt från början.
Det ska bli väldigt spännande att följa och jag hoppas verkligen att dom lyckas!
Citera
2026-05-27, 01:00
Medlem
Citat:

Nu är det ju inte så att NVIDIA bara hävt ur sig ett påstående. Dom redogör för hur dom gjort det och resultatet är förväntat med tanke på fysikens lagar. Andra skulle kunna kontrollera resultatet
https://www.youtube.com/watch?v=syVP6zDZN7I
Citera
2026-05-27, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Nu är det ju inte så att NVIDIA bara hävt ur sig ett påstående. Dom redogör för hur dom gjort det och resultatet är förväntat med tanke på fysikens lagar. Andra skulle kunna kontrollera resultatet
https://www.youtube.com/watch?v=syVP6zDZN7I
Andra har kontrollerat resultatet och avskrivit det som felaktigt.
Citera
2026-05-27, 03:41
Medlem
Citat:
Andra har kontrollerat resultatet och avskrivit det som felaktigt.

Vilka då ? Har du några källor ? Resultatet de fått är helt logiskt utifrån fysikens lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in