2026-05-26, 16:57
Medlem
Detta gör de enbart för att reta S+V+MP men även så att det blir de som tar bort det sen eller tvingas införliva det i sin budget. Det blir väl lite som med maxtaxa att har de väl börjat med det är det svårt att sluta.
Citera
2026-05-26, 16:59
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vad gör SL nu?
Ett formellt beslut behöver tas i regionfullmäktige 9 juni för att förslaget ska börja gälla eftersom det rör biljettpriser i SL-trafiken. Beslutsunderlag förbereds för snabb hantering och det pågår nu ett arbete med att analysera förslaget samt vad det skulle innebära för SL-trafiken.
https://sl.se/aktuellt/nyheter/regeringsforslaget-om-sankta-priser-i-kollektivtrafiken
Vilka jävla klåpare de är! Ebba har ju tidigare gått ut och sagt att det kan vara eventuellt på väg. Förslaget borde rimligen redan ligga på bordet.
Citera
2026-05-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Malmö känns sjukt ovärt. Det är ju nästan gångavstånd överallt i den stan. Stockholm o Göteborg är ju sinnessjukt mycket större till ytan

Jag cyklar för det mesta pga det ofta tar längre tid med bussen om man behöver byta, men förr brukade jag ta bussen ett par dagar i veckan under vinterhalvåret när det var dåligt väder.
Nuförtiden har jag ombyte på jobbet för de dagar jag ev. har oturen och cyklar i spöregn och cyklar alltid.
Det är cykeln som gäller exakt alla dagar för det känns så hutlöst dyrt att betala 64 kr T/R för några kilometer med buss.
Egentligen borde de ha olika busszoner och inte som nu 32 kr för att ta bussen 3 km eller åka genom hela stan, vilket blir 8-9 km.
Ja, det är alldeles för dyrt och man får alldeles för lite för pengarna om man åker kollektivt i Malmö eller Lund, jämfört med Göteborg och Stockholm.
Citera
2026-05-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Absolut. Samtidigt har jag svårt att se att det är priset som behöver anpassas. Problemen ligger snarare i punklighet, kapacitet och hastighet i min mening. Men det blir väl ett jävla jobb att få upp dom sakerna på plats tyvärr. Att stycka upp SJ och privatisera järnvägen är det största misstaget vi gjort tillsammans med friskolereformen
Håller med, men priset har viss betydelse det också, om systemet kräver att du måste ha bil lik förbannat och 90% av bilens kostnader är de fasta kostnaderna som du aldrig kan smita ifrån, då blir oftast bilen det billigare alternativet med dagens priser på många håll, speciellt om man är flera som åker.

Vilket är ironiskt då nästan all kollektivtrafik arrangerat sätena i så att man sitter 2 eller 4 tillsammans, där sitter man ju självklart hellre med folk man känner än med främlingar. Borde snarare vara mängdrabatt om man åker tillsammans i par eller som en familj på 4 pers. Å om det sen missbrukas kan det ju vara så att folk träffar nytt folk för att utnyttja rabatten, det kan ju vara ett sätt för folk att hitta nya vänner, kanske blir jättebra.

Dags att öppna Banverket igen och ge dem tillräckligt med pengar för att underhålla järnvägen.
Citera
2026-05-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Inte ok alls.

Ukrainare får åka gratis med SL. Diskriminering på hög nivå. Nästintill nazism?
Brukade ukrainare få åka gratis kollektivtrafik i Nazi-Tyskland ?
Citera
2026-05-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Jepp, inte förtroendeingivande för fem öre, speciellt i kombination med ett halvt löfte om söndagsöppet på bolaget.

Tidö är så fett rökta och de vet om det!
Tidö vinner valet det är redan klart. Men sossekomuner kan kanske vägra sina medborgare billigare kollektivtrafik, eller varför inte dubbla kostnaden så kan de ge dessa pengar till alla våra bidragsturister.
Citera
2026-05-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Det går att vara riktigt konspiratorisk när det gäller att Tidöpartierna väntas halvera priset på kollektivtrafiken fram till årsskiftet, skriver Expressens Viktor Barth-Kron. I bästa fall kan det leda till ett omval, i värsta fall att oppositionen får skit för att de inleder mandatperioden med att dubbla busskortspriset igen
https://omni.se/halva-busspriset-kan-bli-omojligt-att-rulla-tillbaka/a/aJj3wa

Nu lovar regeringen glass till alla
https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/nu-lovar-regeringen-glass-till-alla/

Det kan man väl tycka vad man vill om, men skillnaden är ju att Tidöregeringen har faktiskt levererat. Man har sänkt bensinpriserna och en hel del annat.
Sedan nu detta med.
Sossarna och vänstern, däremot har alltid haft en lång tradition av att lova guld och gröna skogar innan valet, som folk alldeles för ofta går på och sedan när de sitter i makten, så händer inte ett skit.
Men vinner sossarna valet, så kan ju sossarna bara ösa på med ännu mer invandrare, för det vet vi ju alla att det är jättebra för landets ekonomi och då behöver vi ju inte alls höja matmomsen, vattenavgifter, elpriserna, bensinkostnaderna eller priserna i kollektivtrafiken.

Sossarnas valfilm 2018
Senast redigerad av Kammadaj 2026-05-26 kl. 17:15.
Citera
2026-05-26, 17:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
"Polisen"

Det är inga poliser som följer med biljettkontrollanter, det är halvkriminella låtsatspoliser, så kallade ordningsvakter. De betraktar det som en löneförmån att få misshandla ungar som plankar, men pendlar man till jobbet varje dag så stöter man på dem kanske två gånger per år. Det stämmer alltså att det lönar sig ekonomiskt att planka.
Så är det, men han hade polisfärger, polismössa, stort bälte med batong om jag inte minns fel, stora muskler, stor pondus, så associationen var helt klart "kom inte här och smit ditt lilla vänsterelement". Det tyckte jag om. Även jag blev svettig, som betalat.

Den som har ett jobb smiter inte in på T-banan. Det är bara arbetslösa Vänsterelement som gör det eftersom de hatar samhället och har ett uppblåst ego som antyder att de är små inuti. De känner sig stora när de begår brott. Alla vi andra har finare mål i livet och tror på samhället och tycker om andra människor.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-26 kl. 17:15.
Citera
2026-05-26, 17:20
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Tidö vinner valet det är redan klart. Men sossekomuner kan kanske vägra sina medborgare billigare kollektivtrafik, eller varför inte dubbla kostnaden så kan de ge dessa pengar till alla våra bidragsturister.

På vilket sätt skulle Tidö vinna valet? De är inte valbara för borgerliga väljare då deras politik saknar ideologisk förankring.

De flesta jag känner röstar borgerligt, de flesta är ordentligt missnöjda med regeringens jobb de senaste fyra åren och skrattar högt åt det. De tycker även valet är extremt svårt då det inte finns något att rösta på och i missnöje tänker strunta i att rösta.
Citera
2026-05-26, 17:22
Medlem
.Mlyric.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776

Nja, Liberalerna ligger illa till och risken/chansen att dom åker ur är stor.
Citera
2026-05-26, 17:22
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
"Polisen"

Det är inga poliser som följer med biljettkontrollanter, det är halvkriminella låtsatspoliser, så kallade ordningsvakter. De betraktar det som en löneförmån att få misshandla ungar som plankar, men pendlar man till jobbet varje dag så stöter man på dem kanske två gånger per år. Det stämmer alltså att det lönar sig ekonomiskt att planka.
Det beror helt på när du reser. Jag jobbar rätt ofta bara halva dagen på kontoret (och halva dagen hemma). Åker man tex tvärvanan mitt på dagen så är min erfarenhet att kontrollanter dyker upp helt sinnessjukt ofta (typ 1 på 4 resor eller liknande), reser man i rusningstrafik ser man dom aldrig (nån enstaka gång per år kan dom stå vid spärrarna på centralen om man tar tuben).
Citera
2026-05-26, 17:25
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det kan man väl tycka vad man vill om, men skillnaden är ju att Tidöregeringen har faktiskt levererat. Man har sänkt bensinpriserna och en hel del annat.
Sedan nu detta med.
Sossarna och vänstern, däremot har alltid haft en lång tradition av att lova guld och gröna skogar innan valet, som folk alldeles för ofta går på och sedan när de sitter i makten, så händer inte ett skit.
Men vinner sossarna valet, så kan ju sossarna bara ösa på med ännu mer invandrare, för det vet vi ju alla att det är jättebra för landets ekonomi och då behöver vi ju inte alls höja matmomsen, vattenavgifter, elpriserna, bensinkostnaderna eller priserna i kollektivtrafiken.

Sossarnas valfilm 2018

Tidö har ju inte levererat, det är ju det som är problrmet och nu agerar kortsiktigt och i panik. De är ju som en packad kvinna som skriker, kastar saker och snyftar samtidigt som mascaran rinner när manen (väljarna) tyst och lugnt går ut genom dörren och stänger den efter sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in