2026-05-26, 14:22
Medlem
SL.se har ännu gått ut med någon information
om att halverar priset på kollektivtrafiken
Citera
2026-05-26, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Blir väl första gången nånsin som jag köper månadskort 🤣. För 400 kr är det helt klart värt det.

Ja det är skitbra. Nu slipper man planka när man ska köpa brass för sina sista socpengar!
Citera
2026-05-26, 14:40
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Hur rimligt det är om skattebetalarna får stå för det vet jag inte, men en enkelbiljett på Stockholms tunnelbana och bussar kostar 43 kr, vilket är det högsta priset av alla städer jag känner till.
50 kr kostar det i Östergötland för en vuxen, enkel biljett.

Detär väl bra men tror många kommer ta bilen ändå. Regeringen borde sänka priser drivmedel också.
Citera
2026-05-26, 14:45
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
50 kr kostar det i Östergötland för en vuxen, enkel biljett.

Detär väl bra men tror många kommer ta bilen ändå. Regeringen borde sänka priser drivmedel också.

De sänker ju bensin och dieselskatten med 3 kr.
Citera
2026-05-26, 14:47
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulemann
Så du vill inte ta in fakta då? Varför går du off topic för? Kanske du kan förklara varför du slutade läsa? Du tror jag är en ”pappa betalar”? Stämmer inte övh. Förlåt för jag, gav för mycket förklaring i text, jag är autistiskt, kanske du märker?
Nej, jag betalar allt själv. Hade själv kunnat köpa bilen, likt jag själv betalat för förlossning i Sverige för min utländska fru, du vet som vi alla här i norr har.
Om du inte ens kan vara öppen att ta emot och diskutera topic vad gör du då på Flashback?
Du har helt bevisat att jag redan har rätt. Kan inte ens kontra svar på fakta
Du bor i Luleå och köpte din bil för 10 lax av någon granne. Hur representativ för resterande befolkning tror du att du är? Bara infartsparkeringen kostar ungefär lika mycket i månaden som SL kortet kostar. Ska du få bilen till att bli billigare än att åka kollektivt är det uteslutande undantagsfall vi pratar om.
Citera
2026-05-26, 14:48
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pufflan
Varför väntade dem att göra detta till just innan valet och inte alla dessa år innan? Själv gillar jag detta, men är ju det största valfläsket jag sett som dem kommer sluta med direkt efter valet igen.

Eller så väntade man på att få möjlighet att göra det?

Inflation har gått ner och vi har mer skatteintäkter nu än mot förr.
Citera
2026-05-26, 14:53
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Ja det är skitbra. Nu slipper man planka när man ska köpa brass för sina sista socpengar!

Japp och de borde ju få in mer pengar med på alla som tycker 400kr är överkomligt för att slippa sitta på högersida av vagnen och spana efter kontrollanter 🤣.
Citera
2026-05-26, 14:54
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Hela samhället tjänar gott på det, bättre att subventionera kollektivtrafik över elbilar. Till och med du som kör tjänar enormt på att slippa trängas med seg trafik full av idioter som fått körkortet med frukostflingorna,m folk som varken vill eller borde köra. Ge dem ett alternativ, subventionerat eller inte så blir vägen fri och alla som blir kvar uppför sig exemplariskt.
Absolut. Samtidigt har jag svårt att se att det är priset som behöver anpassas. Problemen ligger snarare i punklighet, kapacitet och hastighet i min mening. Men det blir väl ett jävla jobb att få upp dom sakerna på plats tyvärr. Att stycka upp SJ och privatisera järnvägen är det största misstaget vi gjort tillsammans med friskolereformen
Citera
2026-05-26, 15:07
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pufflan
Varför väntade dem att göra detta till just innan valet och inte alla dessa år innan? Själv gillar jag detta, men är ju det största valfläsket jag sett som dem kommer sluta med direkt efter valet igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskartuppen
Den som inte genomskådar tidlös populism och röstfiske borde få sin mentala hälsa undersökt. Fyra år har ni haft på er men kommer 3 månader innan valet
Nåja, att släpper valfläsk men få genomför det. Det ska Tidö ha en eloge för. Sedan är det bra så fler kan upptäcka hur jävla dålig kollektivtrafiken är i detta land.
Citera
2026-05-26, 15:08
Medlem
Gäller bara månadskort? Nej tack.
Citera
2026-05-26, 15:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Blir väl första gången nånsin som jag köper månadskort 🤣. För 400 kr är det helt klart värt det.
Det har alltid varit värt det, månadskortet ger ca hälften av kostnaden för trafiken och övriga 50% subventioneras av alla som betalar regionskatt.

Kollektivtrafiken har alltid varit "ta får högavlönade män som kör bil" till "ge till unga och gamla som inte jobbar". Dvs den absoluta motsatsen till jobbskatteavdraget.

Som någon spekulerade i expressen. Om Höger förlorat valet så tvingas S fortsätta subventionen i 4 år till en kostnad av 48 miljarder kronor. Dessa pengar kommer att tas från sjuka, dagis, pensioner osv.
Citera
2026-05-26, 15:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Självklart är det helt rätt att de halverar priserna på kollektivtrafiken om de vill ha oss att åka mer kollektivt och som det dessutom är det enklaste sättet att få ner bilismen och miljöpåverkan av den.
Att åka kollektivt i dag är på de flesta håll hutlöst dyrt.
Nej, att köra bil är hutlöst dyrt. Att åka kommunalt är superbilligt och till hälften betalat av bilisterna som är högavlönade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in